Bygge av rörradio (FM)
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Re: Bygge av rörradio (FM)
Jag har reviderat min rörradio.
Trodde nämligen inte att 25 gångers förstärkning från antennkrets till blandare skulle räcka.
Men för att få med hela FM-bandet utan att tracka det med antennkretsen så krävdes lågt motstånd i tankkretsen.
Det låga motståndet gjorde sedan att förstärkningen blev låg (c.a 5 gånger).
Och jag inbillar mig att en antennsignal är av storleksordningen 10uV.
Att sedan skicka in en 250uV antennsignal till blandaren känns för lite.
Så jag har bestämt mig för att köra linjär förstärkning hos ingångssteget istället.
Jag får nära 300 i förstärkning nu istället för 25.
3mV känns mao bättre som blandarsignal.
Problemet jag kanske får är dock brus (men vad gör det om det brusar lite?).
För nu är förstärkningen bredbandig där väl mest Miller-kapacitansen begränsar bandbredden?
Vänta lite nu, jag mätte nyligen upp bandbredden hos mitt kaskadkopplade RIAA/MIC-steg (KRA).
Med 20k drivimpedans in på andra röret fick jag 60kHz i bandbredd (i MIC-mod).
Hur fasen ska jag då kunna förstärka 100MHz?
Så mycket kan det ju inte skilja i Cag mellan ECC85 och ECC83, liksom.
Nåväl, jag bifogar min nuvarande plan.
MVH/Roger
Trodde nämligen inte att 25 gångers förstärkning från antennkrets till blandare skulle räcka.
Men för att få med hela FM-bandet utan att tracka det med antennkretsen så krävdes lågt motstånd i tankkretsen.
Det låga motståndet gjorde sedan att förstärkningen blev låg (c.a 5 gånger).
Och jag inbillar mig att en antennsignal är av storleksordningen 10uV.
Att sedan skicka in en 250uV antennsignal till blandaren känns för lite.
Så jag har bestämt mig för att köra linjär förstärkning hos ingångssteget istället.
Jag får nära 300 i förstärkning nu istället för 25.
3mV känns mao bättre som blandarsignal.
Problemet jag kanske får är dock brus (men vad gör det om det brusar lite?).
För nu är förstärkningen bredbandig där väl mest Miller-kapacitansen begränsar bandbredden?
Vänta lite nu, jag mätte nyligen upp bandbredden hos mitt kaskadkopplade RIAA/MIC-steg (KRA).
Med 20k drivimpedans in på andra röret fick jag 60kHz i bandbredd (i MIC-mod).
Hur fasen ska jag då kunna förstärka 100MHz?
Så mycket kan det ju inte skilja i Cag mellan ECC85 och ECC83, liksom.
Nåväl, jag bifogar min nuvarande plan.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det var väst vad många kommentarer jag får 
Jag tror jag kommit på varför Miller-kapacitansen inte är så att säga giltig för resonanta "kollektorkretsar".
Har nyligen lärt mig att strömmarna i en parallell resonanskrets (aka tankkrets) är Q gånger högre än den man matar in.
Detta borde betyda att den ström som du driver tankkretsen med förstärks med Q och driver sedan Miller i nästföljande steg.
Så om vi leker med mina 100k//7k skulle en tankkrets ge 7k/Q i effektiv drivresistans för Miller (Cm~Av*Cag).
I mitt senaste schema kommer jag få en bandbredd som är ynkligt liten då så mycket som 7k i princip driver 100pF (~Cm).
Av ungefär denna anledning så känns det som om jag alltid måste nyttja tankkretsar för signalförstärkning vid 100MHz.
Eller hur fel har jag?
MVH/Roger
PS
Effektiv drivimpedans hos mina ingångssteg är c.a 7k (~rp). 7k i 100pF ger en bandbredd på 227kHz dvs typ 500ggr lägre än vad jag behöver
Om ovanstående stämmer betyder detta att jag skulle behöva ett Q-värde på 500 för att kunna få 100MHz bandbredd. Nu är dock Q tänkt att maximalt vara runt 100MHz/30kHz (DSB) dvs 3300
Ja, ett Q på 500 (med 100kHz mellan stationerna) är väl inte helt fel?

Jag tror jag kommit på varför Miller-kapacitansen inte är så att säga giltig för resonanta "kollektorkretsar".
Har nyligen lärt mig att strömmarna i en parallell resonanskrets (aka tankkrets) är Q gånger högre än den man matar in.
Detta borde betyda att den ström som du driver tankkretsen med förstärks med Q och driver sedan Miller i nästföljande steg.
Så om vi leker med mina 100k//7k skulle en tankkrets ge 7k/Q i effektiv drivresistans för Miller (Cm~Av*Cag).
I mitt senaste schema kommer jag få en bandbredd som är ynkligt liten då så mycket som 7k i princip driver 100pF (~Cm).
Av ungefär denna anledning så känns det som om jag alltid måste nyttja tankkretsar för signalförstärkning vid 100MHz.
Eller hur fel har jag?
MVH/Roger
PS
Effektiv drivimpedans hos mina ingångssteg är c.a 7k (~rp). 7k i 100pF ger en bandbredd på 227kHz dvs typ 500ggr lägre än vad jag behöver

Radio utan resonanskretsar.......
(skämtar bara
)
Brukar titta in på ditt radioprojekt och se hur det går även om jag inte kommenterar något.
Du borde ha ett filter mellan ingångssteget och blandaren.
300ggr förstärkning låter mycket på ingångsteget, är dina uträkningar rätt?
MF-förstärkaren bör nog ha mer förstärkning, den ska börja klippa så AM-störningar (t.ex moped)
"klipps" bort, det är frekvensvariationen som bär informationen.

Brukar titta in på ditt radioprojekt och se hur det går även om jag inte kommenterar något.
Du borde ha ett filter mellan ingångssteget och blandaren.
300ggr förstärkning låter mycket på ingångsteget, är dina uträkningar rätt?
MF-förstärkaren bör nog ha mer förstärkning, den ska börja klippa så AM-störningar (t.ex moped)
"klipps" bort, det är frekvensvariationen som bär informationen.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Hej YD1150!
Tack för dina kommentarer, kände mig ensam där en stund
Uträkningarna är så att säga AF-mässigt rätt (dvs det enda jag typ kan) men RF-mässigt tror jag mig kommit fram till att de är fel.
Eller vad säger du om ovanstående resonemang dvs att tankkretsar behövs för att "lura" Miller-kapacitansen?
För inte kan jag väl få 300ggr@100MHz i förstärkning med min ritning (dvs utan resonanskretsar)?
MVH/Roger
PS
När det gäller filter mellan ingångssteget och blandaren så har jag ju redan nu ett filter dvs antennkretsen. Det enda jag får sen är väl att jag förstärker allt mellan DC och max vad trioden kan i frekvens (fh). Och detta samtidigt som den tunade antennkretsen (~100MHz) ligger strax innan fh (förhoppningsvis) och därmed blir vad som förstärks (förutom brus).
Sen tar jag tacksamt emot informationen att MF-förstärkaren skall gå i taket (och speciellt din förklaring varför).
Tack för dina kommentarer, kände mig ensam där en stund

Uträkningarna är så att säga AF-mässigt rätt (dvs det enda jag typ kan) men RF-mässigt tror jag mig kommit fram till att de är fel.
Eller vad säger du om ovanstående resonemang dvs att tankkretsar behövs för att "lura" Miller-kapacitansen?
För inte kan jag väl få 300ggr@100MHz i förstärkning med min ritning (dvs utan resonanskretsar)?
MVH/Roger
PS
När det gäller filter mellan ingångssteget och blandaren så har jag ju redan nu ett filter dvs antennkretsen. Det enda jag får sen är väl att jag förstärker allt mellan DC och max vad trioden kan i frekvens (fh). Och detta samtidigt som den tunade antennkretsen (~100MHz) ligger strax innan fh (förhoppningsvis) och därmed blir vad som förstärks (förutom brus).
Sen tar jag tacksamt emot informationen att MF-förstärkaren skall gå i taket (och speciellt din förklaring varför).
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Här kommer beräkningsmetoden för Miller-kapacitansen.
Beräkningsmetoden har jag hittat i "Valve Amplifiers" av Jones.
Fritt översatt från sid 70:
Säg att Av=72.
Säg också att Cag behöver strömmen i för att laddas till 1V.
Om vi applicerar 1V in på röret och anoden rör sig negativt 1V*Av dvs -72V så är totala spänningen över Cag (Av+1)V=73V.
Så den totala strömmen från föregående steg blir (Av+1)i eller 73i.
Vilket är samma som att säga att Cm=(Av+1)Cag ligger över ingången.
Där då Cm kallas för Miller-kapacitansen.
Praktiskt räkneexempel.
Cag(ECC82)=1,5pF
[Cak=1,8pF skall adderas till Miller]
Av(min senaste ritning)=17
Cm=25,5pF (27pF tot)
Rs(100MHz, 27pF) <60 Ohm (-3dB!)
Dvs anodkretsen (e.g Zo) hos det drivande röret får i fallet andra rörets bandbredd inte överstiga 60 Ohm.
Och det går ju inte resistivt att få nån förstärkning då, vilket gör att jag ämnar tro på mig själv när jag säger att tankkretsar med höga Q-värden krävs för att driva Miller och därmed överhuvudtaget få nån förstärkning vid 100MHz.
MVH/Roger
Beräkningsmetoden har jag hittat i "Valve Amplifiers" av Jones.
Fritt översatt från sid 70:
Säg att Av=72.
Säg också att Cag behöver strömmen i för att laddas till 1V.
Om vi applicerar 1V in på röret och anoden rör sig negativt 1V*Av dvs -72V så är totala spänningen över Cag (Av+1)V=73V.
Så den totala strömmen från föregående steg blir (Av+1)i eller 73i.
Vilket är samma som att säga att Cm=(Av+1)Cag ligger över ingången.
Där då Cm kallas för Miller-kapacitansen.
Praktiskt räkneexempel.
Cag(ECC82)=1,5pF
[Cak=1,8pF skall adderas till Miller]
Av(min senaste ritning)=17
Cm=25,5pF (27pF tot)
Rs(100MHz, 27pF) <60 Ohm (-3dB!)
Dvs anodkretsen (e.g Zo) hos det drivande röret får i fallet andra rörets bandbredd inte överstiga 60 Ohm.
Och det går ju inte resistivt att få nån förstärkning då, vilket gör att jag ämnar tro på mig själv när jag säger att tankkretsar med höga Q-värden krävs för att driva Miller och därmed överhuvudtaget få nån förstärkning vid 100MHz.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag har återgått till resonanta steg på ingången men Q är bara 100M/20M=5.
Detta kommer inte kunna driva Miller.
Nej, jag måste göra om ingångssteget igen.
Förstärkningen också lite dålig (25ggr totalt från antenn).
Utgångssteget är dock nu fixat.
Vore bra om man kunde få tag i 16R-högtalare för utgångssteget för då blir lastimpedansen 34k vilket är hyfsat nära optimala 56k (även om vi inte snackar optimalt utnyttjande av tillgänglig effekt här, det ska liksom mest höras
).
MVH/Roger
Detta kommer inte kunna driva Miller.
Nej, jag måste göra om ingångssteget igen.
Förstärkningen också lite dålig (25ggr totalt från antenn).
Utgångssteget är dock nu fixat.
Vore bra om man kunde få tag i 16R-högtalare för utgångssteget för då blir lastimpedansen 34k vilket är hyfsat nära optimala 56k (även om vi inte snackar optimalt utnyttjande av tillgänglig effekt här, det ska liksom mest höras

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag har filat lite på trafon till nätagget och slutsteget samt bytt några kondingar i HF-steget.
Jag har ju tidigare räknat ut att vid Av(ECC82)=17 så är Cin=27pF och detta passar inte att drivas med 10pF då det ger för stor kapacitiv spänningsdelning så jag har ändrat till 100pF (även om Av just nu bara är 5...).
Nu känns det dock lite hoppfullt.
Men 25ggr förstärkning från antennkrets till blandare känns för liten.
Jag menar, det kanske handlar om 250uV in på blandaren.
Mina stora bekymmer är dock YD1150's påpekanden att MF förstärker för dåligt och att jag aldrig riktigt fått KD att fungera.
Eftersom jag ändå nyttjar halvledare (variocaps) så kanske man dock kan slänga in en transistor innan MF-förstärkaren för att korrigera problemet även om det inte känns helt bra för jag vill ha en rörradio (variocapen kan/kunde man faktiskt ersätta med luft-vridkondensatorer som dock inte är så lätta att få tag på idag, tror jag
).
Nej, signalmässigt vill jag nyttja trioder, annars är det ingen vits
MVH/Roger
Jag har ju tidigare räknat ut att vid Av(ECC82)=17 så är Cin=27pF och detta passar inte att drivas med 10pF då det ger för stor kapacitiv spänningsdelning så jag har ändrat till 100pF (även om Av just nu bara är 5...).
Nu känns det dock lite hoppfullt.
Men 25ggr förstärkning från antennkrets till blandare känns för liten.
Jag menar, det kanske handlar om 250uV in på blandaren.
Mina stora bekymmer är dock YD1150's påpekanden att MF förstärker för dåligt och att jag aldrig riktigt fått KD att fungera.
Eftersom jag ändå nyttjar halvledare (variocaps) så kanske man dock kan slänga in en transistor innan MF-förstärkaren för att korrigera problemet även om det inte känns helt bra för jag vill ha en rörradio (variocapen kan/kunde man faktiskt ersätta med luft-vridkondensatorer som dock inte är så lätta att få tag på idag, tror jag

Nej, signalmässigt vill jag nyttja trioder, annars är det ingen vits

MVH/Roger
Ville bara infoga ett litet glatt tillrop i tråden. Har inte så mycket att tillföra men läser med glädje.

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Använd en kaskod som ingångssteg.
Lite om MF-förstärkare med rör (på franska!
)
Lite om MF-förstärkare med rör (på franska!

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Med kaskod menar du väl en pentod?
Mina trioder är kopplade i kaskad.
Försökte läsa ditt franska dokument.
Hopplöst då jag inte kan ett ord franska
Dock har jag ett gäng EF89
MVH/Roger
Mina trioder är kopplade i kaskad.
Försökte läsa ditt franska dokument.
Hopplöst då jag inte kan ett ord franska

Dock har jag ett gäng EF89

MVH/Roger
En FM front-end med ingångssteg, blandare och oscillator:
Och en 10,7MHz MF-förstärkare med ett helt gäng med rör.
Z1 i den första bilden ser du i den undre bilden till vänster.
Blir en hel del förstärkning med så många rör, de är pentoder
som dessutom ger högre förstärkning än trioder.
Och en 10,7MHz MF-förstärkare med ett helt gäng med rör.
Z1 i den första bilden ser du i den undre bilden till vänster.
Blir en hel del förstärkning med så många rör, de är pentoder
som dessutom ger högre förstärkning än trioder.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack, men jag tänker inte överge mitt koncept 
Jag kom på att jag feldimensionerat matningen så jag har gjort om den.
Dock kommer jag inte upp i dom önskade 150V samtidigt som jag vägrar halvledare (för annars kan man lätt få 150V).
Man kan nog kanske applicera 12V in på en 9V trafo och komma i närheten.
Men jag tror man driver den i mättnad då (fast jag kanske gör det för nu har jag knappt 100V).
ENDA gången jag accepterar halvledare är när det kommer till variocap.
Resten SKA vara rör och tom SKA vara trioder.
Jag tycker det var intressant att läsa wiki-artiken om kaskoder.
Verkar som om jag är på rätt spår när det gäller Miller iaf
MVH/Roger
PS
Jag bestämmer mig nu för en 9V-trafo så får den bli varm

Jag kom på att jag feldimensionerat matningen så jag har gjort om den.
Dock kommer jag inte upp i dom önskade 150V samtidigt som jag vägrar halvledare (för annars kan man lätt få 150V).
Man kan nog kanske applicera 12V in på en 9V trafo och komma i närheten.
Men jag tror man driver den i mättnad då (fast jag kanske gör det för nu har jag knappt 100V).
ENDA gången jag accepterar halvledare är när det kommer till variocap.
Resten SKA vara rör och tom SKA vara trioder.
Jag tycker det var intressant att läsa wiki-artiken om kaskoder.
Verkar som om jag är på rätt spår när det gäller Miller iaf

MVH/Roger
PS
Jag bestämmer mig nu för en 9V-trafo så får den bli varm

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Okej, nu är allt fixat förutom själva radion 
Måste fundera mer.
MVH/Roger

Måste fundera mer.
MVH/Roger