Ja, resonemanget känns rimligt! Anledningen att en toroidtransformator är så effektiv är ju att lindningen täcker ytan på hela kärnan. Dessutom täcker sekundären också hela kärnan, de är ju lindade på varandra.
Men många EI-transformatorer jag grejat med är lindade med delade bobiner. En för primär och en för sekundär som på bilden.
EI.jpg
Magkänslan säger mig att när primärlindningen och sekundärlindningen bara täcker var sin liten bit av kärnan borde resultatet bli dåligt?
Ändå är dessa trafos med delade bobiner riktigt vanliga enligt min uppfattning.
Min trafo är ju som den på bilden, fast med lite extraglipa bara. Funkar alla dessa fabrikstillverkade trafos likt bilden borde ju min funka!!
Men kanske är transformatorns funktion väldigt känslig för sådana lindningsgap och skiten faller på just det.
Kanske skulle jag testa att klippa till en bobin i papp som täcker hela bredden, spola på den tunna tråden över hela bredden, isolera och linda tjock sekundärtråd på det.
Enda problemet jag ser är att lacken på den lite stela och tjocka sekundärtråden kan spricka. Vissa sådana lacker flagnar, vet inte om de blivit sköra av ålder och värme...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.