I helgen hade vi riktigt skoj. Jag åkte till Burträsk strax efter lunch på Fredag och skulle förbereda det sista på masten eftersom GTL-Tobbe skulle komma och lyfta upp masten på Lördag efter att han styckat en älg. Osäker på vilken tid det skulle bli så gjorde jag klart med att SM2XJP skulle kunna hjälpa till och även SA2CHQ med möjlighet att man kanske även kunnat ringa in SA2CLC, alla dessa herrar bor relativt nära SJ2W. Planen var även att SM3BDZ, SM3PXO och SA3BXA (son till SM3PXO) från Östersund och SM3CER, SM3DMP från Sundsvall skulle komma vid ca 13-tiden på Lördagen. Det visade sig att bli så att vi kunde lyfta masten först på Lördag em så det fanns gott om folk på plats, så nu har SA3BXA, SM3PXO och SM3DMP varit med om ett mastlyft @SJ2W.
SM3BDZ och SM3PXO var de stora hjärnorna och musklerna bakom en contest-station utanför Östersund SL3ZV/SK3JR som slog flera svenska rekord i slutet av 90-talet. I min ungdom fick jag köra några tävlingar där men tyvärr var det för få engagerade och kommunen höjde hyran på lokalen för mycket så de fick lov att lägga ner allt för några år sedan.
Det gick fint, enda lilla strulet var att en staglina fastnade lite i kranbommen men SM3PXO kunde lirka ut den. Jag är enormt tacksam också till att GTL-Tobbe hjälper till! Han gick runt och sa "Stressa inte, vi har all tid i världen" åt mig och när jag skämtade om att vi nog skulle ställa masten ett par hundra meter åt ett annat håll sa han "Jadu, jag kan lyfta masten upp och ner hela dan, frågan är om du orkar klättra hela dan också?"
Nu blir det att bygga antenner och så får vi se om vi lyckas få upp nåt innan snön.
PS. Jag filmade lyftet med GoPron, fick med hela lyftet men batteriet tog slut (den hade haft WIFI på och dragit ur batteriet lite) så slutet är inte med, dock hela lyftet. Ska försöka fixa ihop en film på det också.

Lite skrotbitar jag plockade ur en skrottunna @jobbet, flera bitar kom till användning direkt

Jag blev för snål att köpa båtbrickor i rostfritt då det skulle gå på flera hundra, så jag gjorde så här istället

Då kunde jag använda vanliga brickor, detta blev en betydligt billigare lösning

Stabil skarv, går den här sönder så vet jag inte vad. Det är en design som Optibeam kommit på, en antenntillverkare i Tyskland.

Jag hade 2st koaxer jag var lite osäker på vilken typ det var, men storlek ungerfär som en RG213 fast med dubbelskärm (ej RG-214), en koppar och en försilvrad skärm med solid mittledare. Den luktade dock enormt äckligt, vettetusan vart den legat för den var som belagd av klegg men slutresultatet blev bra iaf.

Det går nu 2st 7/8", 2st "RG-213" och 1st styrkabel med 2st par upp till ringen ungefär. Smidigt att dra kabel när masten ligger på backen...

Redo för lyft

Jag kom på att börja skarva 60->50mm övergången på det här viset. Eftersom man har väldigt liten mekaniskt belastning här ute på 60mm röret och för att undvika att borra ett hål i 50mm röret som kommer ha rätt rejält med belastning här tyckte jag det var en bra lösning.

Besökarna hade med sig presenter, jag fick av både SM3PXO, SM3BDZ plus att SM3CER och SM3DMP gav mig ett gäng trisslotter

Det blev ett par radiorör av BDZ/PXO varav röret från BDZ kommer att få sitta i QBL-steget som jag ska försöka få klart i vinter.

Och jag nämnde till SM3BDZ att jag hade en låda med radiorör som jag fått av mamma och pappas granne, så han blev nyfiken och hittade ett gäng användbara rör, bla till rörsteg för audiobruk då han är väldigt musikintresserad och brukar bla. renovera/laga orglar. SM3PXO gräver på också.

SA3BXA, SM3DMP, SM2XJP, SM2BDZ, SM3CER och SM3PXO

Tobbe på plats med kranen

Dags för lyft

Fort går det, nu lite strul med staglinan

Nu står masten för sig själv, man kan se kranen släppt

SM3PXO ser glad ut, dags att sätta dit stagsträckarna

GTL-Tobbe håller låda

Mast #8 färdig

Bottenbiten. Man kan se lite stålbitar som shims då det bara är ett axiallager just nu då snäckväxeln inte sitter där.

Fint blev det

SA3BXA, SM3DMP

SM3PXO

På kvällen grillades det god mat och många historier berättades