Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Bättre & enklare än att svarva skåra för låsring är att göra det redan befintliga hålet djupare och gänga för skruv & bricka.
@svanted
Z har jämn belastning så länge som den går med jämn fart, är rak, // med lagringen, väloljad och det inte kommer några plasttrådar eller annat skräp in i gängorna.
Du behöver inte bara tro - det är lätt att trycka lite på z-axeln och kolla om den kan röra sig.
Bevis för problemen finns det massor av här i form av bilder på varierande layer-tjocklek.
@svanted
Z har jämn belastning så länge som den går med jämn fart, är rak, // med lagringen, väloljad och det inte kommer några plasttrådar eller annat skräp in i gängorna.
Du behöver inte bara tro - det är lätt att trycka lite på z-axeln och kolla om den kan röra sig.
Bevis för problemen finns det massor av här i form av bilder på varierande layer-tjocklek.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Tack för tipset!Eli skrev:Bättre & enklare än att svarva skåra för låsring är att göra det redan befintliga hålet djupare och gänga för skruv & bricka.
@svanted
Z har jämn belastning så länge som den går med jämn fart, är rak, // med lagringen, väloljad och det inte kommer några plasttrådar eller annat skräp in i gängorna.
Du behöver inte bara tro - det är lätt att trycka lite på z-axeln och kolla om den kan röra sig.
Bevis för problemen finns det massor av här i form av bilder på varierande layer-tjocklek.
Jag ska testa båda metoderna och se vad som blir bäst. Återkommer när grejerna har kommit.svanted skrev:mycket troende här, sätt dit en en låsring men gör en utskrift före och efter förbättringen och redovisa resultatet.
även om z KAN röra sig är det inte säkert att den verkligen gör det, som beror på att lasten på z är väldigt konstant.
men men....upp till bevis,
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Z går knappt med ngn fart öht, den stegar upp en steghöjd för varje nytt lager och står stilla däremellan..Eli skrev:Bättre & enklare än att svarva skåra för låsring är att göra det redan befintliga hålet djupare och gänga för skruv & bricka.
@svanted
Z har jämn belastning så länge som den går med jämn fart, är rak, // med lagringen, väloljad och det inte kommer några plasttrådar eller annat skräp in i gängorna.
varför? ett tumtryck ger en lastvariation som inte uppstår vid printning....Du behöver inte bara tro - det är lätt att trycka lite på z-axeln och kolla om den kan röra sig.
absolut, men om det beror enbart på fastlåst övre lager eller inte?
Bevis för problemen finns det massor av här i form av bilder på varierande layer-tjocklek.
jag har inget övre lager öht, ska skriva ut en testbit för jämförelse...
nu har jag en flexkoppling typ hemsnickrad som kanske är väldigt stum i axialled.
den största boven till lagervariation med originalkonstruktionen är att den vanliga muttern är för kort och glapp...och med den lösa infästningen....
minsta lilla snedställning hos muttern kommer den att "kliva av" gängorna en gång per varv, och det ger en en taggighet som är samma som gängstigningen....
jag svarvade en 5cm lång mutter i actalplast och gängade med en bra gängtapp, som ger ej mätbart glapp...
samt en ny hållare för den
och smorde allt med paraffinolja...
=

nu blir man ju av med muttern om man sätter i en kulskruv åckså,
och visst funckar det åckså...
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
"Z går knappt med ngn fart öht"
Det kan bli många steg speciellt om man nyttjar microsteg.
Du har väl satt ett accelerationsvärde för dessa annars har du en stor fartökning att hämta hem.
Vid delar av ett varv som vid stegning till nästa lager har det inte så stor betydelse, men vid hemkörning
av printbordet kan det betyda en hel del.
Detta värde bör också trimmas in på nytt efter ev. byte till kulskruv pga den ökade massan.
Det kan bli många steg speciellt om man nyttjar microsteg.
Du har väl satt ett accelerationsvärde för dessa annars har du en stor fartökning att hämta hem.
Vid delar av ett varv som vid stegning till nästa lager har det inte så stor betydelse, men vid hemkörning
av printbordet kan det betyda en hel del.
Detta värde bör också trimmas in på nytt efter ev. byte till kulskruv pga den ökade massan.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
vet inte om detta tillför något till ämnet men det finns en färdig skåra för en låsbricka på den ..Bifogar bild.
på sidan 25 finns lite mer detaljerade ritningar på spåret..
på sidan 25 finns lite mer detaljerade ritningar på spåret..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Någon mer än jag som har utskriftstorka? Vill skriva ut något men vet inte vad.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
har gjort något till mitt nya jobb dock..ska skriva ut dito till skåp2 och 3 senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Hittade något jag ville skriva ut, körde igång det och gick därifrån. När jag kom tillbaka senare så hade Windows beslutat att installera uppdateringar och startat om datorn...Bara att börja om.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Det där måste vara den mest absurda utskrift som någonsin kommit till...!Reebok66 skrev:...har gjort något till mitt nya jobb dock..ska skriva ut dito till skåp2 och 3 senare.

3D-printad skylt till Snickeriet.

Efter en hel del pill och ändringar i konstruktionen fungerar Kate nu väldigt bra.
Mest blir det chassin till slotracing, men det har fantastiskt nog även blivit klädkrokar till hallen.
Printen blir så bra att det går göra byggsatser som sitter bra i sig själv.
På den mer praktiska sidan blev detta gjort:
"Pillerburk för motstånd."
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Har fått tummen ur och uppdaterat till E3D-V6 hot end och kulskruv för z-driften.
Måste säga att jag har fått en helt ny skrivare. Riktigt nöjd med de nya utskrifterna. Det enda som nu syns är små, små vågor i x/y-riktningarna längst utsidorna.
Laddar upp lite före & efter - blå är före och vit är efter uppdateringen (klicka för större bild):



Måste säga att jag har fått en helt ny skrivare. Riktigt nöjd med de nya utskrifterna. Det enda som nu syns är små, små vågor i x/y-riktningarna längst utsidorna.
Laddar upp lite före & efter - blå är före och vit är efter uppdateringen (klicka för större bild):



Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
På tal om uppdatering...
Första utskriften, efter uppdaterat med K8203 (0.35direktnos) & K8204 (Z-axelstabilisering) under dagen, pågår just nu.
Första utskriften, efter uppdaterat med K8203 (0.35direktnos) & K8204 (Z-axelstabilisering) under dagen, pågår just nu.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
jaosef - de där vågorna du pratar om, vilken ordning på perimeter har du använt?
Jag har funnit att för fina innerradier ska yttre perimeter göras först - för att begränsa hur inre perimetrar och, inte minst, fylle annars tenderar svälla in material.
Men för fina yttre sidor ska inre perimeter gå först - dels för att ha fått igång materialet att flyta fram ordentligt innan det syns, men även för att stödja överhäng så att yttersta perimetern har stöd både nerifrån och från sidan.
Var fick du tag på grodan?
Jag har funnit att för fina innerradier ska yttre perimeter göras först - för att begränsa hur inre perimetrar och, inte minst, fylle annars tenderar svälla in material.
Men för fina yttre sidor ska inre perimeter gå först - dels för att ha fått igång materialet att flyta fram ordentligt innan det syns, men även för att stödja överhäng så att yttersta perimetern har stöd både nerifrån och från sidan.
Var fick du tag på grodan?
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Jag skriver ut perimeters innifrån och ut. Jag misstänker att de små vågorna beror på remmarna i x/y. Jag tycker att det ser värre ut på bilden än i verkligheten.Erik M skrev:jaosef - de där vågorna du pratar om, vilken ordning på perimeter har du använt?
Jag har funnit att för fina innerradier ska yttre perimeter göras först - för att begränsa hur inre perimetrar och, inte minst, fylle annars tenderar svälla in material.
Men för fina yttre sidor ska inre perimeter gå först - dels för att ha fått igång materialet att flyta fram ordentligt innan det syns, men även för att stödja överhäng så att yttersta perimetern har stöd både nerifrån och från sidan.
Var fick du tag på grodan?
Här har du grodan:
http://www.thingiverse.com/thing:18479