Har funderat på RGB-LED:ar för att kunna skifta färg. Tanken är att knippa ihop fiber i knippen om 6-12 per LED: detta för att kunna styra t.ex. färg och intensitet för varje konstellation (därför många LEDar istället för en stor projektor som i många köpehimlar).
Frågan är dock, är det möjligt att få en (tämligen hyfsad) jämn färgton över alla fiber i ett knippe? RGB-LED:ar har ju ljuskällorna för varje färg på aningen olika plats, så hur får man detta utjämnat? Kan man lägga något mellan själva lysdioden och fibern som jämnar ut färgen utan att tappa alltför mycket i ljusstyrka? Någon typ av plexiglas?
Beror väl även på vilken LED man använder. Spontant tänker jag mig antingen lösa 5mm (fyra pinnars som drivs med separata PWM-drivkrestar) eller digital RGB-ledstrip med inbyggda drivers (något i stil med denna, http://www.adafruit.com/product/1461 ). Har två LED-strips ute i verkstaden som jag ska testa med, har bara inte hunnit än. Har hunnit testa med en 5mm RGB-led: den har ganska olika riktning på färgerna, så håller man handen två dm ovanför ser man tre tydliga färgcirklar och de 8 fibrerna (0,75mm) som jag knippade ihop hade ganska olika färg.
Någon som har erfarenhet och/eller kunskap om detta, som kan hjälpa mig? Sammanfattningsvis:
1. Är det alls möjligt att göra på detta sätt, med en RGB-led per 6-12 fiber?
2. Om ja, vilken typ av RGB-led anser ni är bäst lämpad för detta?
3. Om ja, hur uppnår man en tillräckligt god jämnhet i färg över hela fiberknippet?
Hoppas hinna testa lite mer senare i veckan, lite tips på vägen vore ju guld värt då!