Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Notera att det finns nya uppdateringar på förra sidan också (sida 116)

Sedan begav jag och Gunnar oss norrut igen för att renovera 20m beamen @55m på min station som gått sönder lite i vinter. Vi hade inte samma tur med vädret den här gången...

Bild
Vi stannade till hos SM3EVR, "The Tord" och åt.

Bild
The Tord dricker kaffe i sitt shack. Tord är en riktig storfräsare inom amatörradion i Sverige och en av de som kört mest länder totalt i SM.

Bild
Nu i Burträsk där vi bygger ihop elementen till 20m beamen

Bild
Drivelementet

Bild
Ett gäng element ihopskruvade

Bild
Enklare med koordinatbordet på jobbet, men detta går också

Bild
Drivelementet

Bild
Gunnar hänger tvätt

Bild
Vi gör oss redo för att dra upp tramvajern. Vi röjde lite sly dagen innan runt masterna och där vi ska lägga antennen då den kommit ner från masten.

Bild
Jag fick klättra upp med tramvajern och passade då på att kolla till sprickan i drivelementet för 40m. Den hade inte gått längre än för 2 år sedan så jag satte klammer runt för att se till att röret håller kvar sin styrka och rätade även ut elementet + satte backlägg.

Bild
15m stacken

Bild
Vi tog med oss Gunnars vinsch då min inte är färdig än

Bild
Gunnar uppe för att skruva loss antennen

Bild
Tiltad

Bild
SM2XJP hjälpte oss med det här momentet

Bild
Sedan blev det paj igen

Bild
Och på Onsdagen kom SM5EPO och hans bror SM3JBO förbi när de skulle upp till Seskarö Fieldday. De stannade till på Fredagen då även jag och Gunnar åkte upp. Ett annat trevligt besök var att SA2BLV, SA2FDR och SA2KNG kom förbi. De är eggade relativt färska radioamatörer som hjälpte till en massa och stannade hela dagen. De har gjort en del fräna grejor själv inkl egenbyggd röntgenapparat mm. Riktigt skoj och jag hoppas de blev eggade att komma fler gånger!

Bild
Grabbarna bär bort gamla element

Bild
Nya element

Bild
SA2KNG skruvar

Bild
SG3P och SA2KNG

Bild
Redo att lyftas

Bild
Nya skapelsen för att spänna tramvajern, fungerade utmärkt

Bild
SA2FDR, SM2XJP och SA2BLV

Bild
Lyfter antennen för att tuna den

Bild
SM5EPOs husvagn

Bild

Bild
Gunnar glad, trots att han just gnällt över mängden mygg

Bild
Bosse skär upp köttet han grillat, det blev ypperligt bra

Bild
Lite extra rostskydd. Först kallgalv och sedan underredsmassa.

Bild
Nu är iaf övre 40m fin igen :)

Bild
Dags att lyfta den på plats

Bild
Det blev en öppning i vädret så vi körde på

Bild
Gunnar på väg upp

Bild
Gunnar brottar antennen på plats

Bild
Gunnar tejpar fast kabel på väg ner. Resultatet blev toppen, antennsystemet är helt igen :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Gunnar torkar kläder på SM2GCQ 6m yagi. Vi gör oss redo att åka på Seskarö Fieldday där jag skulle hålla en presentation. Tillställningen var riktigt skoj, massa radioamatörer på plats (över 70st) vilket var skoj.

Bild
SM2OAN visar upp sina grejor

Bild
Vi hade trevligt i EPOs husvagn. Här har vi SM5EPO och SM2NOG. Jag kan avslöja det slank ner en hel del whiskey i husvagnen :)

Bild
Mums

Bild
Mumsmums

Bild
SM2LIY, OH6PA och SM3EVR

Bild
Sedan på Söndag åkte vi över till SM2OAN där SM2NOG klättrade upp och vi tog ner en 6el för 10m som skulle flyttas över till den nya masten som sattes upp ifjol. SM2OAN skötte dock uppsättningen i den andra masten själv.

Bild

Bild
Den masten som sattes upp ifjol har fått lite nya antenner, 6el för 10m, 5el för 17m och 6el för 12m alla designade av undertecknad :)

Imorgon ska jag bege mig söderut igen till Burträsk för lite radiojobb. Jag hoppas vädret bara blir bättre än det varit hitills.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu fick jag en bild av SM2OAN, han har installerat en stackbox som jag gjort åt honom. Blev riktigt snyggt!

Bild
MrIzoard

Inlägg av MrIzoard »

Jag är grymt imponerad över dig och det du åstadkommer! :tumupp:

//U
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, mitt försök att uppdatera forumet ofta blev ett stort fail i sommar. Jag har sällan ro när jag är där nere att sitta och göra det plus att jag har haft en hel del folk runt mig så jag har inte riktigt känt att tiden funnits att sätta sig ner och pyssla med detta. Men nu har jag börjat jobba igen så nu finns iaf det tid att göra det på vardagarna.

Det har pysslats med en hel del och jag har haft ovanligt mycket hjälp i sommar, riktigt skoj :)

Bild
Gjort en hålmönstermall och försöker föra över det något så när centrerat på botten (den gamla toppen) av masten.

Bild
Satte hålen där det fanns möjlighet att få dit någon bult. Borrade 13mm hål för M12. Den andra delen har hål för M16 men det skulle bli för lite material kvar så jag kör M12 istället, det kommer hålla oavsett.

Bild
Bottendelen, en gammal rotor från nåt militärt. Rejäl grej :)

Bild
Kollar status lite

Bild
Ett av lagren

Bild
Modifierat i radioshacket lite, satt Elecraft K3an som huvudradio och den nya TS590n som radio #2

Bild

Bild
MK2R+ och openASC

Bild
Hämtar lite 12mm armering. Det är bra för Burträsk har en mycket välbestyckad järnhandel som har det mesta man behöver och dessutom har de rätt så bra priser också (!)

Bild
Borrar en platta till WARC-yagin för sidostagen till bommen

Bild
Hälsade på SA2CHQ och fick träffa den här lilla tjejen. Kommer ihåg att han för nåt år sedan kom förbi efter att han varit med henne hos veterinären. Hon var valp och hade sprungit ut på vägen där hon blev påkörd av en bil som inte ens stannade. Hon låg på vägen tillsynes livlös men när han kom fram märkte han att hon levde och det hela slutade med att hon bara fått en liten spricka i ett ben om jag minns rätt.

Bild
Jag och SM2LIY märker ut lite träd som ska kapas ner för att få plats med inbandmasten på grannenes mark.

Bild

Bild
Go och gla, SM2LIY

Bild
Vi passade på att kapa på kvällarna när solen precis gått ner, då fick vi nån timme eller två svalt väder.

Bild
Ful jäkel

Bild
SM2LIY klädd för att hantera myggen

Bild
Det plockades även lite blåbär...

Bild
Så gjorde jag blåbärspaj :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Jag moddar ett galvat bomstag som var tänkt att vara på en 60mm tjock bom till ett för 75mm bom med 83mm klammer.

Bild
Sedan började jag svetsa snestag på masten. Jag tänkte att jag iaf ville ha det längst ner där masten smalnar av. De flesta har haft åsikten att masten verkar rejäl nog för att kunna göras roterbar men jag var skeptiskt då den bara har tvärstag, och även om den är betydligt grövre än de liknande masterna jag har så är de väldigt svaga i torision. Så jag och SM2XJP gjorde ett litet böjtest och kunde vrida en sektion rätt så mycket.

Bild
Här kapar jag till element till WARC yagin. Jag bestämde mig för att göra nya element för 12m och använda de gamla elementen vi just tog ner från 20m yagin till 17m, bara korta dem lite.

Bild
SA2FDR och SA2KNG kom på besök igen och bland de första de sa "Vad ska vi göra?" vilket jag uppskattar :) Så jag satte dom på att göra en arbetsplats där jag kan ha mastsektionerna för att svetsa på dem

Bild
Vi använde en gammal dolly jag gjort för att flytta sektionerna

Bild
Sedan fick vi alla på plats och lyfte upp en

Bild
Grillning på kvällskvisten

Bild
Sedan skruvade de lite på WARC beamen

Bild
Och Knegge (SA2KNG) hade en ide om att bara sätta snestag i en sprial för något mellanting mellan att inte ha några snestag alls och att iaf få den lite styvare. Den blev en hel del styvare pga detta. De tipsade även om att jag borde skaffa flusstråd till MIG (Jula har ESAB 4.5kg för 1300kr) och menade att den rår även på galven utan större problem.

Bild
Sedan åkte vi alla fyra (SM2LIY, SA2KNG, SA2FDR och jag) till platsen för inband där de drog ris medans jag kapade ner några fler träd. Jag lovade också grabbarna blåbärspaj om de plockade blåbär, så de drog iväg ut i skogen och kom tillbaka med tillräckligt för en paj :)

Bild

Bild
Drog iväg på Söndagen in till Skellefteå (4 mil bort) och köpte flusstråd och brände ihop tvärstagen på den nedre delen. Jag tycker det fungerade så bra med flusstråden (förutom jädrigt med splatter) så jag bestämde mig för att svetsa snestag på hela masten. Vore väldigt trist att sätta upp den och inse att den är väl klen i torision.

Bild
Fläkt för att blåsa bort värsta galvröken

Bild
Svetsmask och en massa mjölk :) Det var ett fåtal ggr jag såg gul rök i masken och då höll jag andan och gick bort :)

Bild
SA2BRJ hade frågat om jag kunde svetsa ett fäste åt honom till hans mast och rotor. Jag hade glömt bort det men han påminde mig och ville hämta det ett par dagar senare så jag tog och gjorde det på direkten

Bild
Flusstrådsvetsning

Bild

Bild
Rör för att fästa rotorn

Bild
Det är rätt likt en pinnsvetsning i hur fogen ser ut, trots det är MIG. Tycker det är lite som att ta det bästa från pinne och MIG och kombinera även om det givetvis är trevligare med vanlig MIG inomhus med gas.

Bild
Färdiga fästet, ytskiktet får han fixa själv men jag tror han blev nöjd.

Bild
Kapning av snestag

Bild
Mycket svetsfogar blev det, ca 1000st. Tror jag brände på med upp mot 200A och rapp matning på tråden för att bränna genom galven bra.

Bild

Bild
Jag slipade dock bort värsta galven, men man får aldrig bort alltihopa utan det flyter mest runt en massa

Bild
Många pinnar blir det
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Sedan dök Kurt upp, SE2T som ville vi skulle bygga ihop 2st vertikaler ca 16m höga åt honom av lite aluminium vi beställt tidigare. Jag har börjat få så bra rutin på detta så jag hade erbjudit mig tidigare att vi kunde fixa alltihopa här hos mig istället för att han ska behöva uppfinna hjulet på nytt.

Bild
Övergång mellan 50 och 35mm rör

Bild
Kurt som är väldigt nära att få bli en glad pensionär :)

Bild
Delarna tillkapade

Bild

Bild
Sedan när vi byggt dessa klart åt honom hjälptes vi åt och gjorde lite mer på WARC-beamen

Bild
Dagen efter så skulle jag fortsätta med svetsningen av masten och ville ha lite högre arbetsställning så jag gjorde några ramar som jag satte ovanpå pallarna och skruvade fast

Bild

Bild
Attackerad av ett fallande armeringsjärn när jag kapade

Bild
Fler pinnar, stora vinkelslipen jag fick av mamma och pappa för några år sedan är guld värd sådana här gånger!

Bild
Jag använde en stålborste på borrmaskinen som jag rensade svetsfogarna från slagg och det gick både fort och blev bra. Slaggen från en flusstråd är betydligt mycket enklare att få bort än den från en pinne. Sedan målade jag med svart hammarlack jag hade liggande.

Bild
Dessa sektioner väger multum, jag ser mig som relativt stark men dessa sektioner är det nätt och jämt att jag orkar lyfta och för att få upp en ny sektion så fick jag göra några försök innan jag blev arg nog och kunde "slänga" upp den.

Bild
För tjurig för att ringa efter hjälp :)

Bild
Sektion #2 redo att svetsas!

Bild
Och på kvällen tog jag hand om mitt sår lite :)

Bild
Åter ett tecken på tjurighet visades när jag lastade 3st stagankare i bilen och åkte iväg till inband och bar ut dem i skogen. Jag räknade ut att de väger ca 90kg/st och att bära det bland busk, ris och stubbar är allt annat än skoj. Men tjurigheten segrade än en gång!

Bild
Färdigrensat!

Bild
Har man inte klädnypor får man improvisera :)

Bild
Det är nu man skulle haft en plasmaskärare!

Bild
Men det går med vinkelslipen också, här böjer jag dom lite

Bild
3st fina hattar

Bild
Så vatten inte ska rinna rakt in i masten uppifrån

Bild
En liten sektion som jag fick med masten, den var lite trasig och resterande bit av den hade använts redan. Men istället för att den ska ligga på backen så får den göra masten 180cm längre :)

Bild
SM2UVU kom i Fredags och stannade till Söndag em så vi fick massor gjort. Nu två sektioner färdiga och han kom även med en ny rulle flusstråd och grå hammarlack istället, passar lite bättre.

Bild
Han lärde mig ett nytt trick också

Bild
Sedan skruvade han lite på vinschen, här konstaterar han att han behöver tillverka en avdragare för att få bort bromsen på motorn

Bild
Avdragare tillverkad

Bild
Och den fungerade :)

Bild
Testar en inverter som tyvärr inte fungerade, så har ni en 240V enfas till trefas inverter liggande så behöver jag en.

Bild
ÄNTLIGEN FÄRDIG!

Bild
SM2UVU grillade hamburgare, mums

Bild
Vacker mast, symmetri är fint :)

Bild
Hicco hittade en pinne

Bild
En annan mast, nu är äntligen elementen på 40m yagin i topp rätt så fina :)

Bild
WARC-beamen. Det som saknas är sidostagen, koax och kapning av gamla 20m elementen till de nya måtten för 17m. Sedan är det bara att hissa!

Nu i helgen ska jag försöka få dit grävaren och gräva ner stagankare plus få en grop för att gjuta fundamentet. Så det blir nog att tillverka armeringsbur, form mm i helgen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det blev en del gjort den här helgen också. Jag ringde Göran @GTL och frågade om han kunde gräva Fredag, Lördag eller Söndag men tyvärr (för mig) skulle han på en semestertur med frugan. Trodde inte han visste hur man är ledig men tydligen gör han det :) Hur som haver gjorde jag istället ett försök med hans bror Tobbe som brukar köra kran vid våra mastlyft. Hans svar blev "Jamenvisst, blir Fredag morgon bra?". Så jag åkte ner redan på Torsdag em eftersom jag jobbat in lite tid under veckan och kunde åka med gott samvete. Dumt nog så frågade jag aldrig när på Fredag morgon och med vetskapen om deras arbetstider satte jag väckarn på halv sju. Jag hade även Hicco med mig så han fick sitta i hundburen i bilen under hela förmiddagen förutom några ggr då jag släppte ut honom.

Tobbe gjorde ett kanonjobb och efter några timmars kämpande med sten hade vi 3st stagankare nedgrävda och ett hål för fundamentet i mitten plus även ett kabelrör för att dra kabeln under infarten till åkern. När frågan kom hur mycket jag var skyldig blev svaret som vanligt, "Jaaaaa, desto mindre betalt jag tar av dig desto mer är du skyldig mig" så jag inser jag kommer få jobba igen detta :) Etapp ett är att sätta upp övervakningssystem åt dem på verkstaden.

Resten av helgen spenderade jag med att bygga bla bygga ihop formen. Det var riktigt varmt så lite plågsamt var det med upp mot +28C men jag försökte hålla mig i skuggan så gott det gick. Det var dock en kamp och fundamenthålet hade kunnat få vara en meter bredare så hade det gått enklare men jag sa det var bra så åt Tobbe så jag får skylla mig själv. Men efter lite kamp så blev det klart och även SA2CHQ kom förbi för lite kaffe och hjälpte mig fixa ihop lite av formen.

På Söndagen så gjorde jag ordning armeringsburen. Alldeles innan Anna + Hicco skulle åka hemåt så tog vi ett dopp och med oss hade vi en frisbee som skulle vara flytande men det var den inte...och en förtvivlad, frustrerad Malle (Hicco, dvs Malinois) är inte att leka med. Så det slutade med att vi avbröt badandet lite tidigare än vad vi kanske velat.

På kvällen hade jag fått klart buren och fått den på plats. Då åkte jag till grannen och surrade en stund med honom då jag fick ett SMS av SM2XLL som sa han skulle komma förbi om jag var kvar. Jag tänkte jag skulle svänga in på affären en snabbis och åkte förbi GTL garage som jag såg var öppet. Så jag svängde in för att se vem som var där och när jag kom in stod Tobbe och Roland där. Det första Tobbe säger är "Jaha, har du klart för att gjuta?". Mitt svar blev givetvis ja och då sa han "Jaha, ska vi göra det nu då?" och tittade på Roland. Roland är han som kör betongbilen deras och hans svar var "Ja, det är väl lika vi gör bort det". Men men men nåt stammade jag när Tobbe frågade om jag hade någon vibbrostav och det har jag ju inte, så han pekade på en "Där har du en, och där har du en generator". Så jag lastade in grejorna i bilen och åkte iväg med en lastbil hack i häl.

Gropen ligger så bra till så han kunde backa upp till den och dumpa betongen direkt ner i formen och på 5 minuter var det klart. Lastbilen är gjord så att den har grus, sand, vatten och cement med på flaket och allt blandas i en skruv i rännan innan det dumpas ut. Det verkar fungera riktigt bra och Roland som var skeptisk (har jobbat på riktig betongfabrik) har blivit övertygad om att det faktiskt fungerar riktigt bra. Jag älskar att bo i en by och det är sjukt skoj med folk som GTLarna.

Bild
Hicco hoppade direkt in i hundburen, man kan ju bli lämnad annars!

Bild
Tobbe anländer med grävarn

Bild
Jag hade kapat ner stubbarna korta så han inte skulle kroka fast i något, gick bra att ta sig fram

Bild
Koncentrerad, jag har aldrig sett honom i en grävare men han var riktigt duktig

Bild
Min kommentar "Det här ser inte så dumt ut" blev följt av "Vänta du bara" och visst blev det så. Sten, sten och sten. 2st ankare fick vi flytta framåt en meter för stenarna var så stora att de inte rubbades.

Bild
Sten ja...

Bild
Gripklon är bra för att både plocka sten och flytta stockar

Bild

Bild
Rotortilt, undra hur nån kan vara utan dom?

Bild
Dags för sista hålet

Bild
Hicco ligger i skåpet på Caddyn och njuter

Bild
Kabelrör nedgrävt, SM2EKM har gett oss ytterligare 120m 7/8" så nu har vi så det räcker till inbandmasten. Dock behövs mer kabel till nästa års projekt, så bidrag är välkomna :)

Bild
Gjorde en borrmall av fötterna till bottenfästet

Bild
Hämtade lite virke som fanns vid Moskomasten vi satte upp ifjol

Bild

Bild
Bygger form

Bild
Delarna packade av SA2CHQ och mig, nu urlastning och montering i grym hetta

Bild
Gammal beprövad metod, spånskivorna blir offerskivor och går inte att använda igen men virket får vara kvar till nåt annat år

Bild
Var lite knepigt att få det i våg

Bild
Anna plockade blåbär och jag fick optimera pajreceptet lite mer, nu blev det riktigt bra

Bild
Mums!

Bild
Monterat förstärkning runt

Bild
Detta fundament hade inte alls behövt vara så här djupt. Finns ingen risk den här backen tjälar märkvärt så jag skippade isolering av fundamentet. Hade jag handblandat betongen hade jag nog inte haft det så djupt, formen blev 185cm hög

Bild
Armeringsbur, svetsade ihop med MIG-svetsen och flusstråd min nya favorit :)

Bild

Bild
Vägde av alltihopa så blev det enkelt att justera in

Bild
Mer skrot...nu ska jag bara lasta den här :)

Bild
Men jag lyckades släpa ner den och få ner den i gropen

Bild
I våg

Bild
Redo för betong!

Bild
Lastbilen på plats!

Bild

Bild
Fin justering av mängden sand/sten

Bild
Roland

Bild
Redo att tippa i betongen

Bild
Slår att handblanda :) Tog nog inte ens fem minuter med vibbrering

Bild
Jag glömde dock gå dit och putsa till ytan, får se om jag får lida för det när jag ska dit med bottenfästet...

Bild
Roland rengör och SM2XLL som dök upp ser beundrande på ;)

Bild

Sjukt stort tack till GTLarna, vore betydligt krångligare utan dom :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag är på jakt efter en 12V eller 24V DC-motor som jag kan göra en adapter till att rotera snäckväxeln till nya masten. Den behöver inte vara så värst stor, 100-500W är nog en lämplig storlek. Går ju bra med större också bara den inte drar så mycket ström i "tomgång". Eftersom den ska vara kopplad till en snäcka med stor utväxling så är det väldigt liten belastning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hej!

Är det bara jag, eller ligger bildservern nere?
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Verkar konstigt, bilderna är ju uppladdade på forumet, likaså mina bilder i forshaga tråden fast dom syns?
SM2XJP

Inlägg av SM2XJP »

Tror Mickes bilder ligger på hans server i Luleå och de är nå strul med den, men Micke är i Burträsk så han kan inte fixa de förrän på måndag
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Just när den animerade cirkeln visas ser det ut som bilderna ligger på forumet, fast det är bara gif-bilden som gör det. Fotona ligger på hans server.
När det blivit timeout, (eller om man kollar källkoden med t.ex firebug) så ser man adressen http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilder/... osv.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Okej :) Då vet man det :)
SM2XJP

Inlägg av SM2XJP »

Nu fungerar de igen :)
Skriv svar