Ja, det blev en del gjort den här helgen också. Jag ringde Göran @GTL och frågade om han kunde gräva Fredag, Lördag eller Söndag men tyvärr (för mig) skulle han på en semestertur med frugan. Trodde inte han visste hur man är ledig men tydligen gör han det

Hur som haver gjorde jag istället ett försök med hans bror Tobbe som brukar köra kran vid våra mastlyft. Hans svar blev "Jamenvisst, blir Fredag morgon bra?". Så jag åkte ner redan på Torsdag em eftersom jag jobbat in lite tid under veckan och kunde åka med gott samvete. Dumt nog så frågade jag aldrig när på Fredag morgon och med vetskapen om deras arbetstider satte jag väckarn på halv sju. Jag hade även Hicco med mig så han fick sitta i hundburen i bilen under hela förmiddagen förutom några ggr då jag släppte ut honom.
Tobbe gjorde ett kanonjobb och efter några timmars kämpande med sten hade vi 3st stagankare nedgrävda och ett hål för fundamentet i mitten plus även ett kabelrör för att dra kabeln under infarten till åkern. När frågan kom hur mycket jag var skyldig blev svaret som vanligt, "Jaaaaa, desto mindre betalt jag tar av dig desto mer är du skyldig mig" så jag inser jag kommer få jobba igen detta

Etapp ett är att sätta upp övervakningssystem åt dem på verkstaden.
Resten av helgen spenderade jag med att bygga bla bygga ihop formen. Det var riktigt varmt så lite plågsamt var det med upp mot +28C men jag försökte hålla mig i skuggan så gott det gick. Det var dock en kamp och fundamenthålet hade kunnat få vara en meter bredare så hade det gått enklare men jag sa det var bra så åt Tobbe så jag får skylla mig själv. Men efter lite kamp så blev det klart och även SA2CHQ kom förbi för lite kaffe och hjälpte mig fixa ihop lite av formen.
På Söndagen så gjorde jag ordning armeringsburen. Alldeles innan Anna + Hicco skulle åka hemåt så tog vi ett dopp och med oss hade vi en frisbee som skulle vara flytande men det var den inte...och en förtvivlad, frustrerad Malle (Hicco, dvs Malinois) är inte att leka med. Så det slutade med att vi avbröt badandet lite tidigare än vad vi kanske velat.
På kvällen hade jag fått klart buren och fått den på plats. Då åkte jag till grannen och surrade en stund med honom då jag fick ett SMS av SM2XLL som sa han skulle komma förbi om jag var kvar. Jag tänkte jag skulle svänga in på affären en snabbis och åkte förbi GTL garage som jag såg var öppet. Så jag svängde in för att se vem som var där och när jag kom in stod Tobbe och Roland där. Det första Tobbe säger är "Jaha, har du klart för att gjuta?". Mitt svar blev givetvis ja och då sa han "Jaha, ska vi göra det nu då?" och tittade på Roland. Roland är han som kör betongbilen deras och hans svar var "Ja, det är väl lika vi gör bort det". Men men men nåt stammade jag när Tobbe frågade om jag hade någon vibbrostav och det har jag ju inte, så han pekade på en "Där har du en, och där har du en generator". Så jag lastade in grejorna i bilen och åkte iväg med en lastbil hack i häl.
Gropen ligger så bra till så han kunde backa upp till den och dumpa betongen direkt ner i formen och på 5 minuter var det klart. Lastbilen är gjord så att den har grus, sand, vatten och cement med på flaket och allt blandas i en skruv i rännan innan det dumpas ut. Det verkar fungera riktigt bra och Roland som var skeptisk (har jobbat på riktig betongfabrik) har blivit övertygad om att det faktiskt fungerar riktigt bra. Jag älskar att bo i en by och det är sjukt skoj med folk som GTLarna.

Hicco hoppade direkt in i hundburen, man kan ju bli lämnad annars!

Tobbe anländer med grävarn

Jag hade kapat ner stubbarna korta så han inte skulle kroka fast i något, gick bra att ta sig fram

Koncentrerad, jag har aldrig sett honom i en grävare men han var riktigt duktig

Min kommentar "Det här ser inte så dumt ut" blev följt av "Vänta du bara" och visst blev det så. Sten, sten och sten. 2st ankare fick vi flytta framåt en meter för stenarna var så stora att de inte rubbades.

Sten ja...

Gripklon är bra för att både plocka sten och flytta stockar

Rotortilt, undra hur nån kan vara utan dom?

Dags för sista hålet

Hicco ligger i skåpet på Caddyn och njuter

Kabelrör nedgrävt, SM2EKM har gett oss ytterligare 120m 7/8" så nu har vi så det räcker till inbandmasten. Dock behövs mer kabel till nästa års projekt, så bidrag är välkomna

Gjorde en borrmall av fötterna till bottenfästet

Hämtade lite virke som fanns vid Moskomasten vi satte upp ifjol

Bygger form

Delarna packade av SA2CHQ och mig, nu urlastning och montering i grym hetta

Gammal beprövad metod, spånskivorna blir offerskivor och går inte att använda igen men virket får vara kvar till nåt annat år

Var lite knepigt att få det i våg

Anna plockade blåbär och jag fick optimera pajreceptet lite mer, nu blev det riktigt bra

Mums!

Monterat förstärkning runt

Detta fundament hade inte alls behövt vara så här djupt. Finns ingen risk den här backen tjälar märkvärt så jag skippade isolering av fundamentet. Hade jag handblandat betongen hade jag nog inte haft det så djupt, formen blev 185cm hög

Armeringsbur, svetsade ihop med MIG-svetsen och flusstråd min nya favorit

Vägde av alltihopa så blev det enkelt att justera in

Mer skrot...nu ska jag bara lasta den här

Men jag lyckades släpa ner den och få ner den i gropen

I våg

Redo för betong!

Lastbilen på plats!

Fin justering av mängden sand/sten

Roland

Redo att tippa i betongen

Slår att handblanda

Tog nog inte ens fem minuter med vibbrering

Jag glömde dock gå dit och putsa till ytan, får se om jag får lida för det när jag ska dit med bottenfästet...

Roland rengör och SM2XLL som dök upp ser beundrande på
Sjukt stort tack till GTLarna, vore betydligt krångligare utan dom