Identifiera slipad komponent i friterad nätverkstestare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Josasp

Identifiera slipad komponent i friterad nätverkstestare

Inlägg av Josasp »

Tjena,

I går lyckades jag fritera min kära nätverkskabeltestare, det visade sig att det var mindre smart att koppla in den på en kabeln som matas med 24V PoE från andra hållet. Har alltid undrat vad som händer om man råkar göra det, och i går fick jag svaret när jag tog fel kabel.

Så nu visar den alltid fault på pin 7 på alla kablar.

Bild

Undersökte felet, misstänker att det är en av dessa kretsar som har gett upp helt eller delvis efter matats med 24V. Problemet är att kineserna har slipat alla kretsar, så jag kan inte ta reda på modell och byta.

Bild

Har redan beställt en ny, men jag behöver den här i dag, helst i går. Komponenter finns för det mesta lokalt i Thailand, det är instrument som dessa som är överprisade lokalt. Får klara mig med en enkel led-testare tills vidare, men om jag vet vad det är för krets kan jag prova byta den.

Misstänker att det är U3 som är toast.
Bild

Instrumentet är en billig kabeltestare från Kina, men den kostar ändå ~$60. Så det hade varit trevligt att laga den, så har jag en reserv när den nya kommer.

Bild

Tacksam för hjälp.

Är det någon som har en aning vad U3 kan vara för komponent?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Identifiera slipad komponent i friterad nätverkstestare

Inlägg av Micke_s »

Någon typ av logikgrind gissar jag på.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Spännande! :)

En bra början vore att mäta och rita ett schema runt den. Vilken ben som går till vad liksom.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Löd bort den och hoppas på tryck på undersidan komponenten. En del har det, andra inte.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Agwan,
Låter som en stålande idé, ska absolut testas.

Återkommer med resultat.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Ett tips är ju att följa pin 7 och se var pin 7 landar.

Ser att det är 3 kontakter. Vad finns det mer för test på enheten? Se om du kan göra ett test som innefattar att du använder kontakt 1+2 (eller kontakt 1+3) istället för kontakt 2+3, ungefär.

Om det testet visar att pin 7 är hel eller trasig, så vet du vilken av de 3 kontakterna som har "trasig pin 7" så att säga, och då kan du spåra pin 7 på kretskortet fram till kretsen som pajat.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Är det 5v eller högre på matspänningen. Om det är över 5 volt så lär det vara en 40xx serie, 5v och lägre så någon 74-grind.
Edit: mät över C11 ex.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

om du hade en hel att testa med så kan många EPROM-brännare identifiera logkikretsar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Fast inte om den är trasig...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du bör kasta ut din PoE utrustning, den följer inte standarden. Om den gjorde det skulle detta inte kunnat hända. Så endera så har du en felkonstruerad PoE pryl eller så är den trasig. I vilket fall så borde du fixa/kasta den.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Jag vet förvisso inte om det faktiskt var PoE injectorn som tog mätaren, men det var i samma veva.
Om något så tror jag snarare att det var min mätare som är felkonstruerad och saknar skydd mot liknande.

Kan ju bara varit ESD eller något annat som knäckte prylen med, men troligast känns just 24v PoEn.

PoE Injectorn var en vanlig Ubiquiti 24V, dom följer förvisso inte 802.3af, men utrustning som följer 802.3af är för närvarande endast 802.11ac utrustningen, och den är så förbannat dyr.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

En korrekt PoE injector har en IC krets i sig som skall göra en del tester innan den släpper på strömmen.
Om jag saxar från MAX5922 databladet "The MAX5922 provides power devices (PD) discovery, classification, current limit, and other necessary functions for an IEEE 802.3af compliant PSE." Så inser man att en enkel PoE injector som innehåller en spänningsregulator och två trådar till (RJ45) 5/6 och 7/8 INTE är i närheten av att uppfylla kravet...
Så skruva upp din PoE injector och se hur den är gjord så hittar du säkert skurken där.
Så även om din testare är olämpligt utformad så skulle den inte tagit skada om din PoE injector var korrekt.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Som jag sa Ubiquitis 24v följer inte 802.3af, de nya enheterna har har af, men det är endast 802.11ac enheterna.
De är för dyra, i sig är det inget problem med 24v enheterna, endast att man måste köra Ubiquitis PoE switchar om man vill mata de med 24v genom switch.

Mitt mätinstrument är av den billigaste sorten som finns, ja det är skräp. Men att stega upp till en Fluke finns det ingen lönsamhet i, inte för min verksamhet.

Råkar bara hata lysdiods-blink-testarna, de suger och lätt att missa om det är två swappade trådar och man är stressad. Där funkar det här instrumentet superbra, att man dessutom får med en helt ok wire-tracer är ju en bonus. Men ja, det är billigt skräp, men funkar har det gjort fram till nu.

Jag vet inte säkert att det är PoEn som har friterat något, men det samföll väldigt bra. Orsaken är egentligen skitsamma, problemet är det viktiga här, fixa utrustningen.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Den krets jag skulle gissat på är 74hc4051 delvis en 1 to 8 mux (pin out verkar stämma), men utan att mätt så är det lite svårt att säga.
Skriv svar