230 till 115 Volt Box
Re: 230 till 115 Volt Box
På vilket sätt kommer en riskanalys t.ex. fram till vad som är lämpligt isolationsavstånd mellan 230 V nätspänning och berörbara delar?
Standarderna har ju baserat sina avståndskrav på en massa forskningsresultat och statistik (t.ex. förväntade transientnivåer i elnätet).
Visst skulle en riskanalys kunna gå till samma källor som standarderna har använt, men det blir ju betydligt enklare att ta genvägen och titta på vad standarderna har kommit fram till.
Sen är jag inte överdrivet imponerad av hur duktig industrin är på riskanalys. De flesta riskanalyser jag ser indikerar tyvärr att tillverkaren inte har tagit fram dem för att göra produkten säker, utan för att visa att produkten redan är säker.
Visst skulle en riskanalys kunna gå till samma källor som standarderna har använt, men det blir ju betydligt enklare att ta genvägen och titta på vad standarderna har kommit fram till.
Sen är jag inte överdrivet imponerad av hur duktig industrin är på riskanalys. De flesta riskanalyser jag ser indikerar tyvärr att tillverkaren inte har tagit fram dem för att göra produkten säker, utan för att visa att produkten redan är säker.
Nej, riskanalysen ska användas för att konstruera en säker produkt. Risker ska reduceras genom att man i första hand konstruerar bort dem (inherent safe design). Alltså måste riskanalysen påbörjas långt innan produkten är färdig och man måste dessutom vara beredd på att riskanalysen KAN visa att konstruktionen inte går att få tillräckligt säker.
Du gör två riskanalyser, en under konstruktion och en på färdig produkt.
Det har jag aldrig sett någon som har gjort, däremot ska riskanalysen självklart uppdateras vartefter konstruktionen förändras.
Nja, att du aldrig sett några sådana, kan ju bero på att du aldrig varit involverad i processen.
Det är mitt jobb att granska tillverkares riskanalyser, jag granskar väl 20-30 riskanalyser om året.
Kan så vara, men då sitter du inte och konstruerar och utvecklar, utan granskar färdiga produkter.
Nej, jag granskar tillverkarens utveckling av produkten.
Tittar man t.ex. på ISO 14971 så nämns det ingenting om att man gör två olika riskanalyser utan att riskanalysen är ett levande dokument som följer produktens utveckling.
Däremot gör man ju flera skattningar av risken, före och efter riskreducerande åtgärder. Men där kan det ju alltid bli aktuellt med flera åtgärder så det kan ju blir 3-4 skattningar av en och samma risk baserat på åtgärderna.
Tittar man t.ex. på ISO 14971 så nämns det ingenting om att man gör två olika riskanalyser utan att riskanalysen är ett levande dokument som följer produktens utveckling.
Däremot gör man ju flera skattningar av risken, före och efter riskreducerande åtgärder. Men där kan det ju alltid bli aktuellt med flera åtgärder så det kan ju blir 3-4 skattningar av en och samma risk baserat på åtgärderna.