Fråga kring relä
Fråga kring relä
Hej jag har nyligen köpt detta reläkort och har 4 frågor. http://www.electrokit.com/productFile/download/511
1. Men jag undrar bara vilken funktion transistorn har. Är det inte så att strömen förstärks i transistorn och då får ju relät mer ström än vad den redan får från VCC som ligger på 12V och 42mA.
2. Är det inte bara lika bra att skippa R2, för då slår du ju bara på transistorn och av med hjälp av mitt raspberry pi 2. Men klarar verkligen raspberry pi 2 den spänningen som kommer in på jorden som är på 12 V.
3. Skulle man kunna ersätta transistorn mot någon annan funktion? Använder raspberry pi 2 som styrenhet.
4. Vad har C1 för någon betydelse?
1. Men jag undrar bara vilken funktion transistorn har. Är det inte så att strömen förstärks i transistorn och då får ju relät mer ström än vad den redan får från VCC som ligger på 12V och 42mA.
2. Är det inte bara lika bra att skippa R2, för då slår du ju bara på transistorn och av med hjälp av mitt raspberry pi 2. Men klarar verkligen raspberry pi 2 den spänningen som kommer in på jorden som är på 12 V.
3. Skulle man kunna ersätta transistorn mot någon annan funktion? Använder raspberry pi 2 som styrenhet.
4. Vad har C1 för någon betydelse?
Re: Fråga kring relä
Transistorn är ett drivsteg för reläet, din rasPi kan inte driva reläet direkt.
Motståndet R2 skyddar utgången på din rasPi då basen på en NPN-GE koppling i princip blir en kortslutning mot jord.
Kondensatorn är till för att filtrera bort störningar orsakade av reläets till/frånslag.
Motståndet R2 skyddar utgången på din rasPi då basen på en NPN-GE koppling i princip blir en kortslutning mot jord.
Kondensatorn är till för att filtrera bort störningar orsakade av reläets till/frånslag.
Tackar men kan du gå in lite djupare på C1. Den leder ju inte någon ström när den är uppladdad och då blir det väll ingen koppling till jord
Jo, den leder växelström, vilket genereras av Reläet vid till/frånslag.
Egentligen är det transienter/spikar vilka "kortsluts" av kondensatorn
Egentligen är det transienter/spikar vilka "kortsluts" av kondensatorn
Men klarar inte 12 v av att driva relät själv. Varför bottnar man inte transistorn istället
Du får se transistorn som en strömbrytare, vilket den defacto är.
Hade du styrt reläet med en vanlig tryckknapp hade transistorn varit onödig, med det du köpt är avsett att styras med en mikrokontroller (dvs en liten enkretsdator som till exempel en rasPi) och de klarar inte av att styra reläet direkt.
Hade du styrt reläet med en vanlig tryckknapp hade transistorn varit onödig, med det du köpt är avsett att styras med en mikrokontroller (dvs en liten enkretsdator som till exempel en rasPi) och de klarar inte av att styra reläet direkt.
- prototypen
Hoppas du inte ska ansluta det där relät till vägguttaget, det har inte världens bästa isolation.
Protte
Protte
Jag har ju en adapter på 12 v och 40 mA men du menar att man inte ska det? Men om jag tar 8 st 1,5 V batter så blir det ju 12 v men vet dock om jag får för mycket mA då. Kan man få ut mer ström än vad batteriet klarar av att ge med hjälp av en transistor?
Ett batteri eller nätadapter levererar inte mer ström än lasten tar. Du skulle kunna använda ett bilbatteri eller nätaggregat på 1kA utan problem. (Bortsett från konsekverna vid kortslutning)
En transistor förstärker inte en ström, den kan styra en ström. Men man kan styra en större ström med hjälp av en liten. I det här faller styr du med en lite ström från din rpi, det är strömmen från nätadaptern du styr om den ska gå genom reläspolen eller inte.
En transistor förstärker inte en ström, den kan styra en ström. Men man kan styra en större ström med hjälp av en liten. I det här faller styr du med en lite ström från din rpi, det är strömmen från nätadaptern du styr om den ska gå genom reläspolen eller inte.
glöm det.
Nätadapter/väggvårta osv är hekt ok. Vad du INTE får göra är att koppla in och styra en nätansluten pryl till ditt relä, exempelvis en lampa elller något annat.
Vad hade du tänkt dig att styra med ditt relä?
Beträffande det här med Ström och Spänning.
En nätadapter måste ge samma spänning som din pryl är specad för, exempelvis 12 V i detta fall, varken mer eller mindre.
Nätadaptern måste ge MINST så mycket ström som din pryl kräver, står det 40mA på din pryl, måste nätadaptern ge Minst 40 mA, gärna mer, säg 100 mA.
Nätadapter/väggvårta osv är hekt ok. Vad du INTE får göra är att koppla in och styra en nätansluten pryl till ditt relä, exempelvis en lampa elller något annat.
Vad hade du tänkt dig att styra med ditt relä?
Beträffande det här med Ström och Spänning.
En nätadapter måste ge samma spänning som din pryl är specad för, exempelvis 12 V i detta fall, varken mer eller mindre.
Nätadaptern måste ge MINST så mycket ström som din pryl kräver, står det 40mA på din pryl, måste nätadaptern ge Minst 40 mA, gärna mer, säg 100 mA.
Jag hade tänkt slå på och av en lampa i taket, så du menar att det inte går? Men 100 mA är väll max för sen klarar väll inte transistorn av mer? Och varför bör det vara mer ström än var relät vill ha kan inte typ lysdioden skadas då?
Nej, strömmen är det som komponenterna förbrukar, de kan inte dra mer ström än vad de är konstruerade för.
Det spelar ingen roll hur stor nätadapter du har, din relämodul drar inte mer ström än vad den är konstruerad för.
Så även om du har en adapter som kan leverera 1A så drar inte relämodulen mer än de 40 mA den är märkt med.
Och nej du kan inte styra en taklampa, relämodulen är inte konstruerad för detta och det blir livsfarligt om du kopplar in en nätansluten lampa till den.
Det spelar ingen roll hur stor nätadapter du har, din relämodul drar inte mer ström än vad den är konstruerad för.
Så även om du har en adapter som kan leverera 1A så drar inte relämodulen mer än de 40 mA den är märkt med.
Och nej du kan inte styra en taklampa, relämodulen är inte konstruerad för detta och det blir livsfarligt om du kopplar in en nätansluten lampa till den.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Lägg det hela åt sidan för din säkerhet, du har blivit varnad tidigare i tråden om 'kortets' olämplighet.
Vad ska man då med motstånden till om relät och lysdioden inte drar mer än vad de behöver? Vad kan jag använda relät till annars, det står att den klarar 5 A och 230 VAC?
Tack för alla svar uppskattar det, har visst lärt mig lite fel.
Tack för alla svar uppskattar det, har visst lärt mig lite fel.