Totalrenovering av Forshaga Shopper (Såldes, nytt på sida 2)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Totalrenovering av Forshaga Shopper (Mopedbil)

Inlägg av ochkl0620 »

Ok.... Shoppern såldes lite hastigt och lustigt för typ 4,5 år sen :P
Häromdagen frågade en tjej om jag kunde hjälpa henne att få fart på sin bil som inte får soppa, som betalning fick jag något mycket roligt... En Cp-loppa igen!
Drog hem den till garaget och plockade ner härket.
Denna är väl i lite bättre skick än den förra men jag kommer ändå totalrenovera den, det finns lite plåt som behöver svetsas och lite plast lagas :)
Motorn är inte original, det sitter (satt) en ILO G50 från 1959 på loppan. Dock funderar jag på att byta till original Sachs motor då jag fått napp på en :)
Bilder ska ni få :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112

Re: Totalrenovering av Forshaga Shopper (Såldes, nytt på sid

Inlägg av danielr112 »

Häftigt. Är sugen på en sådan själv. Sett dom komma på blocket ibland för helt ok summor. Helst en med back och elstart såklart :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt!

Men när har man nytta av back?

Jag har kört en såndär större modernare Amica mopedbil och backen är väl visserligen bekväm speciellt vid uselt väder, men om det inte regnar/snöar och man bara behöver backa ett par meter så går väl jobbet att växla på ett ut med att sticka ut foten och putta sig bakåt :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Trust me, man vill ha back på en forshaga, iaf med automaten är den ganska tungrullad, och det är inte så lätt att få ut ett ben och sparka heller, snarare får man hoppa ur och putta skiten.

..Sen ska man ju komma ihåg att dessa är avsedda för invalider, dom vill nog inte heller utföra akrobatiska övningar för att backa :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Denna får ju tyvärr ingen back... om jag inte fixar en originalmotor... Dock är den sjukt lättrullad med ILO motorn på :)
Brorsan satt i den och jag drog med en dretslö Baotian 50cc. Inga som helst problem :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Som ytterst urspårat sidospår så kan jag avslöja att jag har puttat en såndär Amiga ca 5km, fördelat på två etapper. Uppförsbacke nästan hela vägen men också asfalt nästan hela vägen, det var bara på en uppförsbacke på grus som det behövdes mer än en puttande person...

Tillägg:
Hur är det egentligen med lagar/förordningar i praktiken om man t.ex. som på den där bytt motor?
Vad jag förstått så får man väl i stort sett inte ändra något alls på en moped?
En såndär Amica har vad jag förstått speciellt undantag att den får ha valfria lysen så länge de är E-märkta. Annars så lär man väl formellt sett inte ens få sätta på en Push-lampa på en Forshaga, ungefär.
Jag antar att man lär väl aldrig nånsin drabbas av nån påföljd om man mekat med nåt som inte påverkar prestandan, men just för motor/drivning så kanske det är känsligare?
Jag har sett annonser på blocket där nån har bytt motor på en såndär Amica och stoppat i t.ex. nån fyrtaktsdiesel eller liknande. Det verkar ju faktiskt inte sådär jättebrilliant med tanke på att det plötsligt blir ett fordon som aldrig lagligt får köras på vägarna, om man nu inte typar om den så att den klassas som en trike och därmed kräver mc/bil-körkort och då försvinner ju dess största ekonomiska värde (typ enda (ej ohemult dyra) fordonet med helkaross som får köras helt utan körkort (av den som är gammal nog)).

Fast det är kanske skillnad på en finrenoverad veteranmoped som körs i lugn och ro eller en fultrimmad moped som buskörs med för fullt?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är olagligt att ändra ja, men de flesta planerar nog inte att bli avslöjade :)

Däremot har jag för mej man får byta lysen lite hursomhelst bara dom är E-märkta om mopeden är nyare än nåt visst årtal.
Skriv svar