Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle nog spara ett rum för "finlyssning", alltså inget streamat krimskrams utan "the real thing".
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

inget streamat krimskrams utan "the real thing".
Det är inte så många som har plats med en orkester hemma. Knappt ens en kammarorkester. Vi andra får nöja oss med inspelat ljud. :lol:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

The real thing riktiga högtalare, riktiga förstärkare, riktiga ... ja vi fattar. :wink:
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ja, och det är ju ett aktuellt fortfarande. Det är ju frågan hur man får ljud i t.ex köket med utan dra kablar i hela huset/lägenheten.

Är FM helt uteslutet? Går det med en sådan liten 100mW och rätt antenner?
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

En FM-sändare för bilar har väl begränsat frekvensomfång, 40 till 15kHz eller så.
Sen är det ju frågan vad man hör egentligen.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag känner igen mig i TS olägenhet.

För snart tio år sen gjorde jag en första ansats med SqueezeBox (även den som såg ut som en fjärris), körde server på en NAS och hade mig men kastade sen ut det hela efter något år till förmån för AirPlay över iPhone/iPad via AirPort Express (beg för ca 200kr på Blocket vid den tiden). Detta då i kombination med både billiga datorhögtalare, diverse Tripath-stärkare och även tyngre grejor både här och där i huset, inklusive badrum och kring poolen.

Det hela har dock kokat ner till en, kanske högst personlig, insikt om att multirumsljud är en vacker dagdröm men ganska en opraktiskt i realiteten. Numera spelar vi där vi är för stunden, vilket normalt sett är en eller två ställen i huset - vill vi sen ta med oss musiken så gör vi det med ett par knapptryck på mobil eller surfplatta.

Senaste tillskottet var en trådlös DLink AirPlay-spelare för 249kr på Kjell som även utvidgar bef wlan-täckning.

Ang synkning så var jag nyligen på en fest där man körde med två trådlösa Denon-burkar placerade med ca 20 meters mellanrum utomhus i en stor trädgård - konfigurerade så att den ena spelade vänster stereokanal och den andra höger. Funkade klockrent och lät skitbra utan hörbar tidsskillnad mellan kanalerna så visst går det om man verkligen vill och har råd.
gunnerfeldt

Inlägg av gunnerfeldt »

Det finns trådlösa word clock sändare/mottagare för film. De borde gå att använda.
Utan gemensam klocka så går det inte att synka DA omvandlare. Även om de flesta inte märker någon skillnad.
De flesta hör inte ens skillnad på fasvända vänster - höger ..
superx

Inlägg av superx »

Multiroom-ljud handlar nödvändigtvis inte om att synka DA-omvandlarnas sample-klockor. Jag vet inte, men har svårt att tro, att t.ex. Sonos gör detta. Tror mer det handlar om att hålla kolla på att de olika enheterna buffrar lagom mycket ljuddata, och anpassar sin uppspelningshastighet för att inte driva iväg för långt.

En sak som är bra med ett system som inte streamar ljud från en specifik dator/telefon är att ljudet inte bryts när den enheten försvinner. Typfallet här hemma är att en person är tidigast uppe på morgonen, och slår på P1 i köket. Nästa person kommer till frukost, varpå det är dags att åka för den som slog på radion. Låter ju fånigt när man skriver om det så här, men det var väldigt irriterande när vi använde streamande lösningar vill jag minnas.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

wombat skrev:Glöm inte att titta på alternativet att behålla systemet du har och bara byta sambo.
Den kan löna sig i längden.

:D

/W
Håller med.
Ett alternativ är att skaffa barn, när de är små uppskattar man att det är tyst.
När de blir större uppskattar man att de håller musiken för sig själva.

Musik i alla rum tyder på någon sorts störning, typ

Protte
laban12

Inlägg av laban12 »

Jag har precis köpt Samsung multiroom... högtalarna kostade ~700 styck på NetonNet och så någon liten hub för ett par hundralappar.
De har inbyggd Wifi och Blåtand, och inbyggt stöd för internetradio om man har den läggningen. Således kan de användas en och en.
Kopplar man i hop dem så styr man allt med samsungs app - då kan du välja om du vill ha samma ljud i alla eller om du bara vill spela upp på en eller ett par. Vidare kan du också bestämma om två ska jobba ihop i stereo - eller om du har samsungTV kan du få sätta fyra av dem i surroundläge.

Jag blev imponerad av ljudet som i mina öron är grymt bra - fin bas för att ändå vara i en liten låda. Finns väggfästen att köpa till.

Jag använder dem via Spotify connect och eftersom jag kör Spotify på datorn hemma (som alltid är på) så kan jag starta musiken via telefonen och om jag går hemifrån så fortsätter det via datorn.

Finns även en "multilink" eller något liknande namn för ett par tusenlappar och då kan du även ansluta din gamla stereo - som jag förstår ska det fungera åt båda hållen, dvs antingen från mobil ut i stereon eller från någon stereoenhet (CD/LP/MD/ETC) ut i multiroomhögtalarna.

Kanske värt att titta på?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Finns det någon vettig app så att man kan använda en avdankad androidenhet som musikspelare? Den ska kunna kontrolleras från andra mobila enheter. Synkning mellan flera är lågprioriterat.
laban12

Inlägg av laban12 »

Spotify?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har den appen den funktionaliteten? Jag vill även spela lokal musik.
laban12

Inlägg av laban12 »

Om du har en dator så importeras musiken från "my music" eller itunes till Spotify... om du sedan kommer åt det via mobilen när datorn är offline kan jag faktiskt inte svara på.
Vet alltså inte om det laddas upp eller om programmet bara läser lokalt.

Men att styra en androidenhet från en annan telefon för att kontrollera uppspelningen är inget problem, inte heller att styra en dator som spelar upp.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

zealotry skrev:Annars finns ju squeezebox också, kör det själv. Ungefär samma som sonos men kräver mer handpåläggning för att få igång prylarna. Öppet/fritt system som från början är utvecklat av logitech, finns lite hårdvara från dom men släpps inget nytt. Däremot kan man köra mjukvaran på en uppsjö av enheter, jag kör server på raspberry pi och sen kan man ha android-telefoner, pc, raspberry osv som mottagare och koppla till förstärkare.
Besserwissern i mig måste bara korrigera med att Squeezebox från början utvecklades av Slimdevices Inc. som blev uppköpta av Logitech, som sedan självklart gjorde skit av grejerna.
Slimdevices låg lite före de andra (Sonos, etc) och jag har länge kört Spotify via min Squeezebox fram tills i våras då jag fick en Play:3.

Jag har även en av Slimdevices tidiga spelare, en SLiMP3, som kom innan Squeezebox. Vacker i sin enkelhet, nästan så jag måste plocka fram den igen bara för att ;)

Squeezebox har haft syncad uppspelning länge så vitt jag kan minnas!

Those were the days...
Skriv svar