T: Svarvning/fräsning i stål

Cinder

T: Svarvning/fräsning i stål

Inlägg av Cinder »

Finns det någon här som antingen själv kan, eller känner någon som kan svarva och fräsa i stål?
Har nämligen en plan till en liten tonarmslyftare till min vinylspelare som saknar autolyft vid skivslutet.

Såhär ser den ut som den gjorts av andra tidigare:

Bild

Finns en Youtube-video med den in action:

Det är alltså i huvudsak några cylindrar som ska svarvas och bottenplattan samt hålet för lyftarmen fräsas. Har en ritning på den färdig till veckan. Skulle även kunna tänkas att den kan göras i aluminium, det som är lite synd är ju att aluminium oxiderar och blir grått och tråkigt till utseendet efter ett tag, så helst i stål.

Hoppas det finns någon villig själ som kan tänkas hjälpa en annan med sitt prylbögeri :)
Ersättning enligt överenskommelse.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: T: Svarvning/fräsning i stål

Inlägg av CPMS »

Men aluminium kan ju anodiseras... :)
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Jag kan köra det.
Går ju även att klarlacka aluminiumet. Lättare att hålla rent och bibehåller aluminium färgen
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Och stål rostar, om du inte kör rostfritt stål..

Obehandlad aluminium håller sej snyggare än obehandlat stål skulle jag vilja säga.
Cinder

Inlägg av Cinder »

Jäklar vilken respons, härligt :)

Jag tänker mig stål eftersom det är lite mer vikt i det också för att motvikten ska resultera i ett större moment för lyftet.
Vanligt stål bör väl inte rosta inomhus särskilt lätt, eller har jag fel?

Självklart skulle aluminium också kunna funka, då slipper man i alla fall problemen med att forcera magneterna på plats i foten och i lyftarmen.

Skicka mig gärna ett PM eller ett mail, om ni är intresserade av att hjälpa mig med det här.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Rostar av fingeravtryck!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ingen risk gOry för vinylåfiler har alltid bomulls vantar på sig ;)
Cinder

Inlägg av Cinder »

Vad svamlar du om - silke ska det vara ;)
Skämt åsido, kanske är bäst att köra aluminium då.. om det inte är så att det skulle gå att kroma den man gör i stål för att skydda mot rost?
Vet tyvärr inte vad den på bilden är gjord av, framgick inte från den 7 år gamla tråden jag hittade den i.

Att göra den i rostfritt antar jag kräver rätt brutala grejer..
Senast redigerad av Cinder 9 september 2015, 19:06:27, redigerad totalt 1 gång.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

SS2346 eller 1.4305 är nog ett lämpligt material till den där. Vi kör mycket i det. Det är en rostfri kvalitet som går väldigt bra att bearbeta. Tyvärr har jag dock inte möjlighet att hjälpa dig med jobbet.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Görs den i anodiseringsbar aluminium kan jag anodisera den åt dig, kan inte garantera att det blir rätt nyans om jag ska färga den också. Har förresten bara svart och signalrött hemma förutom naturell (gråaktig). Kan även glasblästra så det blir en matt siden yta.

Det finns en tabell i slutet på denna PDF ang olika legeringars lämplighet att anodisera.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/541 ... sering.pdf
Cinder

Inlägg av Cinder »

Har du något bildexempel på något du glasblästrat? Hur mycket avverkar blästringen, dvs. kan det bli glapp i passningar och så?

Har inte fått tag i någon som kan göra den skärande bearbetningen än, hoppas någon hör av sig snart! :)
Ritning finns som pdf, har även CAD-modeller om det underlättar.
Jag finns själv i Luleå om det skulle råka finnas någon i omnejden till och med.
Cinder

Inlägg av Cinder »

Bifogar ritningen till tonarmslyften, ta toleranserna med en nypa salt, det är inte så noga som jag satt ut.

Finns en grej med tonarmslyftaren som talar för att aluminium kanske skulle vara bättre, och det är att fälla in magneterna i foten och i änden på armen. Har man stål kanske det blir att vid infällning så hamnar magneternas "fel" pol mot det avsedda hålet och det blir då besvärligt/omöjligt att få dit dom, tänkte limma fast dom men det kanske blir att dom skjuts ut med tiden. Vad tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krauser

Inlägg av Krauser »

Kör motvikten i rostfritt om du är osäker på lyft momentet.
glasblästring avverkar väldigt väldigt lite, det tar tex lång tid att blästra bort färg. (iallafall i vårat lilla blästerskåp)

Men det blir en väldigt fin matt yta på både alu och rf. Nackdelen är att på alu som inte behandlas efter blästring så är det väldigt lätt att göra märken, tror nästan du kan repa ytan med tumnageln om du tar i.
Lite helmatt klarlack däremot så är det inga problem, eller nåt typ av eloxering/anodisering.
mackee

Inlägg av mackee »

Om du vill ha ytfinhet 0.4 så kommer denna detalj behövas slipas också.
Cinder

Inlägg av Cinder »

Det behöver inte vara 0.4
Skriv svar