Ansluta en instrument förstärkare. [Fortsättning på frå
Ansluta en instrument förstärkare. [Fortsättning på frå
Tjena!
Undrar lite över anslutningarna på en instrumentförstärkare som jag ska använda till min wheatsonebrygga.
Rg+
Rg-
Är ju anslutningar för motståndet som anger förstärkningen.
Vs+
Vs-
Vad är dessa? matningsspänning?
Jord resp +5V borde väl funka?
Ref
Samma som matningsspänningen till bryggan?
Vin+
Vin-
Signal från bryggan samt jord?
Out
Blir insignal till min A/D omvandlare?
Här finns databladet
Hit Me!
Undrar lite över anslutningarna på en instrumentförstärkare som jag ska använda till min wheatsonebrygga.
Rg+
Rg-
Är ju anslutningar för motståndet som anger förstärkningen.
Vs+
Vs-
Vad är dessa? matningsspänning?
Jord resp +5V borde väl funka?
Ref
Samma som matningsspänningen till bryggan?
Vin+
Vin-
Signal från bryggan samt jord?
Out
Blir insignal till min A/D omvandlare?
Här finns databladet
Hit Me!
Senast redigerad av DeVille 28 februari 2006, 10:05:39, redigerad totalt 1 gång.
vs+ och vs- matingspänning till opförstärkarna, måste vara en bit högre än max vad du mäter
ref är för att ansluta mot en ren signaljord, handlar det om µV så behöver man hålla koll på var man har nollvolten, i detta fallet ov till ad'n som i sin tur är nollad mot 0v analog, ev att man har en flytande referens , men det är en annan sak
vin+ och vin- är från bryggan
ref är för att ansluta mot en ren signaljord, handlar det om µV så behöver man hålla koll på var man har nollvolten, i detta fallet ov till ad'n som i sin tur är nollad mot 0v analog, ev att man har en flytande referens , men det är en annan sak
vin+ och vin- är från bryggan
Okay.. då är jag med på det..
Nu till fortsättningen. (För de som inte orkar läsa finns en snabbfråga längst ner.)
Max inspänning till A/Dn är 5Volt.. vill ju inte maxa den fullt så låt oss anta en max in från förstärkaren någonstans runt 4.7V
kommer mäta mellan 20C-150C, då är PT100 givarens resistans mellan 157.56-108.038 Ohm.
Detta ger att utspänningen från bryggan hamnar mellan 3.059-2.596V
För att få en inspänning till A/Dn som är ~4.7V behövs en förstärkning på 1.55ggr.
Men då hamnar ju insignalen till A/Dn mellan 4.7V och 4.024 V
Då kommer ju inte upplösningen bli särskilt bra.
Hur löser jag detta? Är jag helt ute och cyklar någonstans?
(Ja jag vet skulle ha valt en MCU med inbyggd A/D)
Har kopplat A/Dn i freerunning.. det funkar bra med insignal direkt från bryggan.
SNABBFRÅGA:
Hur skall en spänning mellan 4.7-4.024V hamna mellan 4.7-0V för att få bra upplösning hos en A/D.
Instrument förstärkarens datablad.
Hit Me!
A/Dns datablad
Hit Me!
Nu till fortsättningen. (För de som inte orkar läsa finns en snabbfråga längst ner.)
Max inspänning till A/Dn är 5Volt.. vill ju inte maxa den fullt så låt oss anta en max in från förstärkaren någonstans runt 4.7V
kommer mäta mellan 20C-150C, då är PT100 givarens resistans mellan 157.56-108.038 Ohm.
Detta ger att utspänningen från bryggan hamnar mellan 3.059-2.596V
För att få en inspänning till A/Dn som är ~4.7V behövs en förstärkning på 1.55ggr.
Men då hamnar ju insignalen till A/Dn mellan 4.7V och 4.024 V
Då kommer ju inte upplösningen bli särskilt bra.
Hur löser jag detta? Är jag helt ute och cyklar någonstans?
(Ja jag vet skulle ha valt en MCU med inbyggd A/D)
Har kopplat A/Dn i freerunning.. det funkar bra med insignal direkt från bryggan.
SNABBFRÅGA:
Hur skall en spänning mellan 4.7-4.024V hamna mellan 4.7-0V för att få bra upplösning hos en A/D.
Instrument förstärkarens datablad.
Hit Me!
A/Dns datablad
Hit Me!
Tja nu vet jag inte hur den är uppkoplat... men så här skulle jag ha kopplat uppden

Där V1-V2 = 0 vid 20grader man kan använda en pot istället för R2 R3
AD620 förstärker sendan skilnaden mellan V1 och V2 som mäts av ADC med en refrerns späning på 2.5v (halva vcc, se databladet). Ref pinnen på AD620 och in- sätts till en späning lite över jord pga AD620 inte är rail to rail där av R4 ,R5 och kondensatorn, skulle tro att späning på ca 1volt skulle vara optimalt
....

Där V1-V2 = 0 vid 20grader man kan använda en pot istället för R2 R3
AD620 förstärker sendan skilnaden mellan V1 och V2 som mäts av ADC med en refrerns späning på 2.5v (halva vcc, se databladet). Ref pinnen på AD620 och in- sätts till en späning lite över jord pga AD620 inte är rail to rail där av R4 ,R5 och kondensatorn, skulle tro att späning på ca 1volt skulle vara optimalt

Nu har jag kört fast och hittar inte felet. Har kopplat enligt ditt schema.
Vref ligger på 1.09V
+Vs ligger på 5.33V
-Vs ligger på 0V
Rg är lika med 5.42 K Ohm. Detta ger enligt formeln
Gain=(49k4/Rg) + 1
Mina värden ger då en förstärkning på 9.11V
Utspänningen från bryggan är 0.178V
MEN ut från instrument förstärkaren får jag 2.91V
Detta motsvarar ju ca 16ggr förstärkning!!
Varför stämmer det inte? Kan man inte lita på databladet?
DESSUTOM
A/D ger ett värde på 2.71V, när inspänningen är 2.91
Till A/D finns en Vref på 2.68V borde ju vara lite lägre, men så stort fel borde det väl inte ge?!?
Snälla hjälp jag får kolik här snart.
Vref ligger på 1.09V
+Vs ligger på 5.33V
-Vs ligger på 0V
Rg är lika med 5.42 K Ohm. Detta ger enligt formeln
Gain=(49k4/Rg) + 1
Mina värden ger då en förstärkning på 9.11V
Utspänningen från bryggan är 0.178V
MEN ut från instrument förstärkaren får jag 2.91V
Detta motsvarar ju ca 16ggr förstärkning!!
Varför stämmer det inte? Kan man inte lita på databladet?
DESSUTOM
A/D ger ett värde på 2.71V, när inspänningen är 2.91
Till A/D finns en Vref på 2.68V borde ju vara lite lägre, men så stort fel borde det väl inte ge?!?
Snälla hjälp jag får kolik här snart.

Hej....
Det ser ut som du har missuppfata några saker:
Om Vref till AD är 2,68 så är det max den kan ta in (den går inte sönder utan ger max värdet) så det jag kan se är att du räknar med 5,33volt delvis matnings späningen.
Det andra är att du troligen mäter ut singnalen från op mellan gnd och in+ på AD det är fel, AD referera till in- på AD delvis ska du mäta mellan in+ och in- på AD, det är även troligt därför du har fått till att op har 16grr förstärkning vilket inte stämmer utan 10,11grr med det Rg du har anget
så ett lite för tydligande
20grader ska (in+ AD) - (in- AD) = 0volt
delvis ska (in+ op) - (in- op) = 0volt
150grader ska (in+ AD) - (in- AD) = AD Vref
(in+ AD) = positiva ingånen på AD osv..
Om du undra över något mer så är det bara att fråga... (dock är jag inte så snabb på att svara
)
Det ser ut som du har missuppfata några saker:
Om Vref till AD är 2,68 så är det max den kan ta in (den går inte sönder utan ger max värdet) så det jag kan se är att du räknar med 5,33volt delvis matnings späningen.
Det andra är att du troligen mäter ut singnalen från op mellan gnd och in+ på AD det är fel, AD referera till in- på AD delvis ska du mäta mellan in+ och in- på AD, det är även troligt därför du har fått till att op har 16grr förstärkning vilket inte stämmer utan 10,11grr med det Rg du har anget
så ett lite för tydligande
20grader ska (in+ AD) - (in- AD) = 0volt
delvis ska (in+ op) - (in- op) = 0volt
150grader ska (in+ AD) - (in- AD) = AD Vref
(in+ AD) = positiva ingånen på AD osv..
Om du undra över något mer så är det bara att fråga... (dock är jag inte så snabb på att svara

10uF räcker långt, skulle tippa på 470nF skulle räcka till och med... så värdet är inte kritisk utan används för att minska bruset som generas av AD och OP, så ja utan den så blir det lite slump på det inlästa värdet...
Uppkopplinen av kretsen har oxå betydelse, var givaren får sin ström ifrån, delvis ledningarna sitter intill OP. Att OP har "fin" matnings spänning och är avkoplad mm...
skulle det inte hjälpa kan man ansluta en 100nF kondensator till in+ och in- på OP för att minska bruset från givaren, det kan hjälpa. dock är det många saker som spelar in.
så sunt förnuft och experimentera lite brukar lösa det mesta...
skulle du inte få till det så är det bara fråga
Uppkopplinen av kretsen har oxå betydelse, var givaren får sin ström ifrån, delvis ledningarna sitter intill OP. Att OP har "fin" matnings spänning och är avkoplad mm...
skulle det inte hjälpa kan man ansluta en 100nF kondensator till in+ och in- på OP för att minska bruset från givaren, det kan hjälpa. dock är det många saker som spelar in.
så sunt förnuft och experimentera lite brukar lösa det mesta...
skulle du inte få till det så är det bara fråga