Bygger 3D Skrivare, flexMendel
Bygger 3D Skrivare, flexMendel
Jag har de senaste 6 månaderna byggt på min egna 3D skrivare. Jag föll för modellen flexMendel (http://www.thingiverse.com/thing:251227) som jag tyckte såg bra ut. I vintras hade jag tillgång till en annan 3D skrivare i ett maker space i USA och passade då på att skriva ut alla delar som jag behövde. När jag kom hem fixade jag sedan några övriga delar i 3mm aluminium i CNC maskinen innan jag skruvade ihop allt ihop. Skrivaren kör Marlin med RAMPS elektronik. Nu har jag gjort min första utskrift, och för att vara allra första utskriften tycker jag det inte blev helt fy skam.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygger 3D Skrivare, flexMendel
Första egna förbättringen kommer bli att byta ut lagren i X-axeln till kullager. De enkla lager jag har nu verkar gå för trögt i mellan åt.
Går dom kännbart trögt eller kan det vara att motorn tappar steg pga felaktig inställning av strömmen eller överhettning av drivaren?
Det är axeln som går trögast. Även med lite manuellt flyttande fram och tillbaka med Pronterface så fastnar den i bland. Även end-fästerna flexar lite. Känns som den statiska friktionen får den att fastna i bland. Det borde inte vara av nackdel att få den att gå bättre, borde ju även göra att jag kan dra ner på strömmen om det är problem med överhettning.
Nu har de nya LM8SUU kullagren kommit och även om det är lite Kina-kvalité känsla över dom funkar det mycket bättre än de gamla i plast.
Jag har noterat en viss vågighet i Z led i mina utskrifter som jag först bara antog att det är så med lager. Men nu när jag funderat vidare på det ser jag att det har samma avstånd som de M8 gängstavarna som jag använder i Z axeln. Så nästa uppgradering blir att byta ut mot riktig trapetsstång som förhoppningsvis har en jämnare gång. Någon annan här som gjort samma förändring?
den där var väldans vågig. Jag har bytt till kulskruv på min k8200 och det blev ju klart bättre. men jag tror inte jag hade sån vågighet innan bytet.
Men det kan vara ide att kolla efter en gängstång som är rakare. på k8200 har fästpunkter för gängstången också gjorts om med gott resultat sök på k8200 på thingiverse och spana där efter tips.
mycket nöje i jakten på förbättringar
Men det kan vara ide att kolla efter en gängstång som är rakare. på k8200 har fästpunkter för gängstången också gjorts om med gott resultat sök på k8200 på thingiverse och spana där efter tips.
mycket nöje i jakten på förbättringar

nu då jag tittar lite extra på din gängstång så ser jag att den verkar väldigt djupt skuren. kanske ide att vlja en som inte är det. rostfritt är nog mindre skrovligt än galvat också.
har för mig att jag köpte det på hornbach
har för mig att jag köpte det på hornbach
Nu har jag bytt ut gångstången mot trapetsstång. Tycker själv att det mesta av vågigheten har försvunnit. Nästa utmaning är att jag har fått lite problem med lager som inte håller ihop. Det är ABS från en annan tillverkare, jag har inte skrivit ut så stora saker med deras plast innan. Någon som har några råd att ge för sådana problem?
Det kan vara "korsdrag", pröva att kapsla in skrivaren lite enkelt, typ tejpa papper, och se om det funkar bättre...Nästa utmaning är att jag har fått lite problem med lager som inte håller ihop.
Tack för tipsen, det ska jag testa. Låter troligt att det har att göra med temperaturen.
- ghost_rider
En ny uppdatering. Jag har nu byggt in skrivaren i en låda. Trä på sidorna och tak, plexiglas fram och bak. Nu känns skrivaren intrimmad och det mesta skrivs ut som det ska.