Jag sitter lite och spånar på hur överföringen ska gå till i mitt system.
Jag har en centralenhet (Avr) som ska ta emot 10 värden via serieporten på datorn och sedan fördela ut dessa värden på 10 andra enheter (Avr UART/USART).
Problemet jag har är hur enheterna ska veta vilket värde de ska ta till sig.
Kan man parallelkoppla datasignalen till alla enheter och sen ha 10 utpinnar på centralenheten som aktiverar ett interupt på den enhet som ska ta emot värdet?
Det som ställer till det mest för mig är att centralenheten först ska skicka ett värde till slaven och sedan ta emot ett värde från densamma och sedan gå vidare till nästa slav. Dessutom ska varje enhet kunna kopplas i och ur individuellt utan att det påverkar systemet. Vill ju inte att centralenheten står och väntar på ett värde från en enhet som inte är inkopplad (Någon form av TimeOut?)
Har kollat lite på SPI också men jag kan inte reda ut riktigt om det är vad jag behöver... fördelar/nackdelar?
Slavarna ska självklart sköta andra sysslor under den tiden de inte tar emot och skickar värden.
Några tips?
Ska väl tillägga att det kan bli ganska långa ledare mellan centralenhet och slav (upp till 10 meter).