T: Behöver AKUT hjälp att läsa ett SD kort (Fixat)

qx5

Re: T: Behöver AKUT hjälp att läsa ett SD kort

Inlägg av qx5 »

Ibland går SD-kort att läsa ut genom att använda MMC (1-bit) istället för SD (4-bit) överföring som då dessutom är avsevärt långsammare.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

att skapa en klon på ett annat minneskort innan man börjar mixtra är ett bra tips. då kan man testa på klonen och misslyckas gång på gång utan att det riktiga minnet förstörs.

nästa gång. gör en avbildningsfil av ditt minneskort med t.ex DD eller liknande. denna avbildningsfil kan du sedan skicka till oändligt många olika kort. så har jag räddat massor av data åt folk. inklusive mig själv.

en gång lyckades windows att sabba en ext3-partition i en uppstartkontroll. den trodde att disken var opartitionerad, och därför sabbade den hela filtabellen. som tur väl var det bara en 500gb disk. som otur var så var det den som jag har alla mina bilder på. det tog några timmar att klona och sedan rätta till filsystemet på den klonade disken. men jag räddade allt.

sen att ext är bättre än både FAT och NTFS det behöver jag inte nämna här.
svanted

Inlägg av svanted »

det funkar inte om det är ett avläsningsfel på kortet...
jag har räddat flera kort genom att sätta i det i slotten och samtidigt tryckt/vridit kortet åt ena eller andra håller för att sätta spänning i själva kortet...
om det finns ett elektrickt glapp i kortet kan man då få kontakt i det genom att sätta spänning åt endera hållat.
testa det, men ta det varligt så att det inte knäcks, och gör det med succesiv kraft för att i möjligaste mån undvika att förvärra glappet.
om du kommer på vilket håll det ska brytas åt kan du försöka sätta dit en bit hopvikt papper eller tandpetare e.d. för att slippa sitta och och hålla i det i ngn timme under tidet du koperar ut innehållet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Så skönt att det löste sig! Jag kan förstå paniken... :-)

Man har ju även möjligheten att läsa ut innehållet direkt
från kameran (kabel eller trådlöst, beroende på hur gammal
kameran är). Då slipper man riskerna med att flytta minneskortet
fram och tillbaka mellan olika hållare och operativsystem.

Personligen har jag aldrig plockat ut ett minneskort ur en digitalkamera
efter att den har monterats initialt... :-)
Användarvisningsbild
CDR

Re: T: Behöver AKUT hjälp att läsa ett SD kort (Fixat)

Inlägg av CDR »

Jo, jag brukar inte flytta mina minneskort men det här var inte min ordinarie kamera så jag vet inte riktigt säker med den än.

Jag kom in här för att redigera rubriken och för att göra ett förtydligande. Jag skrev tidigare något om "Falsk marknadsföring". Vad det stod på Recoverys hemsida innan vet jag inte men så här står det nu: "Just nu erbjuder vi att rädda minneskort som raderats eller har enklare logiska fel helt utan kostnad". Eftersom jag först mailat in hade man väl redan konstaterat att mitt fall låg utanför ramarna och därför presenterades jag presenterades en analyskostnad om 1200:- . Kanske var jag aningen upprörd också. Nå, så är det med den saken.
Skriv svar