Kontroll LED vid varierande spänning.
Kontroll LED vid varierande spänning.
Hur kopplar jag lättast en kontroll-LED där spänningen varierar mellan 0,3-24V?
Re: Kontroll LED vid varierande spänning.
0,3 blir svårt då det inte ens ger spänningsfallet över dioden. Annars hittar du svaret i konstantströms drivare.
Men ska du kolla på en spänning som är 0,3-24v då går det om du har separat matning till kretsen du ska kolla med, men det framgår ju inte riktigt vad du vill göra
Men ska du kolla på en spänning som är 0,3-24v då går det om du har separat matning till kretsen du ska kolla med, men det framgår ju inte riktigt vad du vill göra
Bygger ett litet labbagg av en LM317T. Eftersom både spänningen in och ut kommer att variera har jag detta bekymmer om jag nu tvunget ska ha en indikerings LED för status på/av.
sätt lysdioden innan regulatorn
eller ha konstantströmsdrivare och lägg till en lagom negativ spänning den kan jobba mot
eller, ha en analog voltmätare, tja en digital funkar än bättre, kostar några tior på ebay
eller ha konstantströmsdrivare och lägg till en lagom negativ spänning den kan jobba mot
eller, ha en analog voltmätare, tja en digital funkar än bättre, kostar några tior på ebay
- prototypen
Jag bara undrar hur du gjort för att komma under 1,25 volt som lägsta spänning.
Det finns färdiga 15 mA konstantström komponent men det krävs nog minst 5 volt.
Protte
Det finns färdiga 15 mA konstantström komponent men det krävs nog minst 5 volt.
Protte
Nu anges det ju inte huruvida det är en drivspänning eller en signalspänning som har det spänningsintervall.
Är det en signalspänning finns det ju en drivspänning och då är det rimligt enkelt.
Men är det drivspänningen blir det svårare.
Då en vanlig bipolär transistor behöver runt 0,65V för att kunde öppna, alltså är det "omöjligt" att driva ett kretslopp med kisel-transistorer med lägre spänning.
Med germanium-transistorer ska det kunde gå, kombinera med en joule-thief koppling i någon form och det skulle vara möjligt - men besvärligt.
Är det en signalspänning finns det ju en drivspänning och då är det rimligt enkelt.
Men är det drivspänningen blir det svårare.
Då en vanlig bipolär transistor behöver runt 0,65V för att kunde öppna, alltså är det "omöjligt" att driva ett kretslopp med kisel-transistorer med lägre spänning.
Med germanium-transistorer ska det kunde gå, kombinera med en joule-thief koppling i någon form och det skulle vara möjligt - men besvärligt.
Jag kör med en Voltmätare.
Tack för alla svaren, dom har varit till stor hjälp:D
Tack för alla svaren, dom har varit till stor hjälp:D