Jag rippar inledande (och troligen efterföljande texter, rakt av från HiFiforum där jag börjat beskriva projektet.
Alltså, fram med chipsen och gindrinkarna och sätt er bekvämt ...
Ett beklagligt faktum som egentligen inte är så beklagligt är att man inte utan vidare kan söka på gamla projekt på HF. Om det vore för enkelt skulle alla mina påbörjade, men ej avslutade projekt lätt kunna letas upp och massor av svår i mina projekttrådar skulle få kommentaren "Är du färdig?".
För att prata PK-språk, är jag den förste som protesterar när det pratas om "fobier" mot olika människogrupper. Hur kan man ställa en diagnos utan att grundligt gjort en psykologisk utvärdering? På samma sätt är jag försiktig när jag diagnosticerar mig själv men visst måste det finnas drag som har namn påminner om en australisk rockgrupp ...
Och när vi fortfarande är 'down under' kan jag kort nämna en ganska trevlig elektroniktidning därnere. Den heter Silicon Chip och påminner starkt om gamla brittiska elektroniktidningar som Everyday Electronics, ETI och Practical Electronics. Där amerikanska tidningar gått sotdöden till mötes och Elektor hamnat i ett PIC- och Arduino-träsk kör aboriginerna och allehanda förrymda brittiska brottslingar vidare med "hardwired".[:)]
Dock Silicon Chip har inte gjort sig ett namn som rörförstärkarnas korsriddare utan tvärtom. Under årens lopp har det dykt upp ett fåtal och ganska elementära eller besynnerliga projekt (försteg med 12AX7 och PF med 6L6).
Så går jag in på tidningens hemsida och ser att man förra året drog igång ett lite annorlunda (nåja ...) projekt; 6L6 pushpull med vad-man-hittar-för-billiga-komponenter-hos-lokala-elektronikaffären. Det resulterar i en 10W PP-stärkare med 6L6 och 100V linjetrafar samt universella nättrafar - allt mycket billigt. Att man tagit fram mönsterkort (det blir kretskort först när det är bestyckat, som ett lik blir ett lik först när man haft ihjäl det), ett kit med svåra-att-få-tag-i-komponenter, paneler och annat gör inte saken sämre, tvärtom. En del tycker att rörförstärkare ska byggas i luften men om det finns möjlighet att förankra allt någonstans där det tillses att alla förbindelser blir riktigt gjorda, KÖR!, säger jag.
Ofta fattar jag mina projektidéer efter impulser och Currawong är en sådan impuls. Med nästan allt fixt och färdigt en beskrivande artikel i tre delar jämte en uppföljning (mer om den senare) var det ingen tvekan när jag klickade BESTÄLL och idag ramlade kort och diverse komponenter in. Effektrören är beställda men jag har fortfarande att ta beslut om ECC83-orna. Jag kan ju ersätta detta mediokra rör med bättre nästan-ekvivalenter eller ryska 6N2P, vilka jag har ett flertal av men måste trixa med glödmatningen då.
Nu ska vi se vad jag mer har att skriva ...
Schema - delar jag inte ut. Det är ju taget från en tidning och är copyrightskyddat. Jag nämner så mycket att förstärkaren har et 12AX7 på ingången (2 steg), fasdelare (12AX7 igen) och 6L6 på utgången - flytande bias.
Utgångstrafarna är 15W linjetrafo där konstruktören noterat att de olika effektuttagen, transformatorn körs bakvänd, ger bra UL-utag.
Nätdelen är reglerad med transistorer.
Eftersom jag har en egenartad oförmåga att inom rimliga tider genomföra projekt och näst intill inte klarar av att avsluta projekt får jag be hugade intressenter att spara chipspåsarna till någon bra film. Där kan jag nämna att många säkert missade Café Bagdad häromveckan. En film som slår det mesta av den saliga sörja som spelas in idag. Efter Mannen från U.N.C.L.E väntar jag mig Månbas Alfa - The Movie ...[V]
Lite tankar om arbetsgången: kortet på plats, letar komponenter i mina lådor jag kan stoppa i och beställa resten. Många motstånd är 1W MOX. Utgångstrafarna är beställda. Hade funderingar på ett par Edcor XPP eller ett par gitarrtrafar från England men då missat UL-uttagen. Låda blir special, tror vi har en guldfärgad plåt kvar på jobbet. Nättrafen/trafarna får väl specialbeställas om jag inte letar upp något stort Svebry-as som kan användas men en toroid vore fint.
Så lite bilder.
Mönsterkortet (heter alltid så när det är tomt):

De svåra-att-få-tag-på-komponenterna:

Den låga effekten då? Ja, den får man väl leva med. Jag har för stunden inget som ger mer än 5W ...
En sak till innan jag klickar på SKICKA-knappen, man använder socklar för chassi men har frästa hål för lödöronen och beskriver noggrant hur man ganska ordentligen monterar socklarna med skruv och (nylon)muttrar och först sedan löder. Kortet är förresten 4mm tjockt.
FEL - kortet är 2mm tjockt.