Blixten äter vadå?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wiseby

Blixten äter vadå?

Inlägg av wiseby »

Min fråga är vad blixten brukar äta upp i div apparater?

Kanske är en mycket dum fråga men det kanske finns några komponenter som brukar vara boven om det nu ska gå att rädda något som blixten har tagit död på.

Just nu felsöker jag en Hörmann garageportsmotor.
xxargs

Re: Blixten äter vadå?

Inlägg av xxargs »

styrsystemet och dess strömförsörjning bruka vara den veka parten nästan i alla sammanhang som går sönder först - att motorer eldas sönder av blixtnedslag i närheten skulle jag säga är ganska sällsynt.
wiseby

Inlägg av wiseby »

Ja jag misstänker styrsystemet men finns det något bra tillvägagångssätt för att felsöka ett kretskort?

Än så länge har jag mätt trafon och kollat fram till likriktaren.
Jag är inne på djupt vatten med va mina kunskaper inom elektronik.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Ingen tröst kanske men min erfarenhet är att ett blixtnedslag kan trolla med elektronik. Undersökte en TV som hade åkt på en smäll och började självklart att kolla från elintaget och följde in mot nätdel mm. Allt var helt! Upptäckte av en slump när jag vred och vände på "moderkortet" att ett överslag hade eldat upp en komponent på det stora kretskortet i diagonalt motsatta änden. I signaldelen. Kändes totalt ologiskt men självklart sker urladdningen där minsta motstånd råder. :humm: Tänk det omöjliga så kanske du träffar rätt!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, åskan kan slå på underliga sätt.

Jag har för en massa år sen gett mig sjutton på att få liv i en TV som åskan slagit ner riktigt hårt i. Runt antennuttaget så var alla kopparbanor förångade i en ring med nån decimeters diameter; man kunde se kopparskimmer på insidan av bakstycket i området. Givetvis var tunerdelen död. Men det intressanta var att åskan hade sen följt signaljord/signalledningar och gått till kretskortet med diverse funktioner vid frontpanelen, och där slagit över i luften till anslutningarna på nätströmbrytaren, och fortsatt vidare till elnätet. En hel del var trasigt på själva 'moderkortet' i TV:n, men faktiskt var varenda komponent hel på primärsidan av den primärswitchade nätdelen! En trave likriktardioder var trasiga på sekundären, men de kan nog ha gått sönder när jag provkört utan att ordentligt leta efter kortslutningar på sekundären. Om jag inte minns fel så fick jag trolla bort fjärrkontrollmottagarkretsen, byta linjeslutstegstransistor och tillhörande drivsteg, och så bytte jag en del grejer kring pal-dekoder/RGB-slutsteg, sen startade TV'n och gick att använda som videomonitor. Sen blev det inte så roligt, nån slags isolationsfel nån stans kvarstod så enstaka gånger blev det nåt överslag som i sin tur gav en otrevlig störningsspik in till matande signalkälla som kanske riskerade att ta stryk...
Nerre

Inlägg av Nerre »

En grej man kanske inte tänker på är ju att åska för det mesta är "common mode", d.v.s. spänningen mellan fas och nolla har inte varit förhöjd utan det är spänningen mot jord som varit förhöjd. Man ska alltså inte fokusera på var blixten "kom in" utan vilken väg den tog "på väg ut igen".

Om hela primärsidan plötsligt ligger 10 kV över jord, var slår det?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Och även om man lyckas fixa allt detta så är risken stor att det kommer vara vissa funktioner som inte fungerar medans andra gör det och kan bero på att utgångar och ingångar är halvtrasiga.

Att laga åskslagen elektronik är ofta en 'never ending' historia och skall man klara av det snabbare så klipper man bort samtliga komponenter på kretskorten - inspektera kretskortet i sig väldigt noga och helst meggar varje ledarepar så att det inte blivit kolbanor i själva laminatat som leder över och sedan populera upp kretskortet med helt nya komponenter, det är nämligen så att det är inte bara aktiva komponenter som slås sönder utan också passiva och en del av dessa utan att det syns på utsidan eller upptäcks med lågspänningsmätning ala Ohmmeter eller LC-meter - på ställen som med logisk resonemang inte ens borde ha berörts av åsksmällen.

När man höll på med larmutrustning och såg att det hade gått över barriären (linjedel och logikdel eller logikdel till strömförsörjningens primärsida) så kunde man lika gärna slänga grejorna medans nöjde det sig att en avbrunnet motstånd på linjedelen så kunde man prova att repa detta.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev:Om hela primärsidan plötsligt ligger 10 kV över jord, var slår det?
Modäääm heter det väl? :mrgreen:

Angående märkliga åskskador så har jag sett en antennförstärkare som fick besök av åskan. Det enda av nätdelen som verkade ha överlevt var glättningskondingen och säkringen. Resten var skrot, inklusive inte bara stabb, diodbrygga o.s.v. utan även själva mönsterkortet som hade blivit av med sina banor. (Jag minns faktiskt inte hur det var med trafon, tror att även den var död). Hela kapslingen hade också havererat, vanlig typisk plast med rejält med luftspalt kring antennkontakterna hade tydligen drabbats av så snabb tryckökning att locket spruckit vid skruvfästena och flugit iväg några meter när det small.

Detta gav en stabbad spänning som sen gick in i en skärmad burk som var själva förstärkaren. Efter att ha lagt på rätt spänning in till matningen till skärmburken så verkade den faktiskt fortfarande fungera som förstärkare, om än vad jag minns med lägre förstärkningsgrad än specat.

Sidospår och anekdot: Det är inte bara åskan som äter elektronik på sommaren. Värmen kan också göra sitt. Jag har varit med om en gammal rörbestyckad antennförstärkare som överlevde ända in på 80-talet, men som till slut gav upp. Rörbyte på chansning fick den att fungera ett kort tag till, men så dog den igen. (Det hade säkert gått att laga, men...). Reparatören som var ute hos kunden mätte på signalen direkt från antennen och konstaterade att den var riktigt riktigt stark rakt av, och som nödlösning kopplade antennen direkt passivt till centralantennsystemet. Jag minns inte riktigt hur många lägenheter det var men det var ett inte alltför litet flerfamiljhus, det kan ha varit allt mellan säg en uppgång med fyra lägenheter till tre uppgångar med femton lägenheter vardera eller nåt sånt. Hur som helst så blev det utan förstärkare endast mindre än 3dB för svag signal längst ut i kedjan (jämfört med normen för centralantennsystem), en smula grynig bild men ändå användbart. (Jag tror att orsaken till så kraftigt dimensionerad antenn var att huset låg nära järnvägen och en kraftig antenn innebar väl lite större riktverkan och därmed något högre störimmunitet).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bild
Skriv svar