Line out vs Hörlurs utgång

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Line out vs Hörlurs utgång

Inlägg av arte »

Hej,

En typisk Line Out utgång från en stero har ett peak värde på ungefär 0.5v.

Hur är det med en hörlursutgång? Finns det någon standard?

Google säger att någon iPhone har ca 1v (beror lite på impendans i hörlurarna, varierar kraftigt).
Den förstärkaren jag funderar på att köpa har 20 dB gain, det innebär ifall det är mycket lägre än 1v så kommer jag få ganska dålig effekt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Line out vs Hörlurs utgång

Inlägg av psynoise »

Hej,

Vad jag vet så följs ingen standard även om en sådan säkert finns :). Därav får du kika på både uteffekt och lämplig lastimpedans efter vad du tror passar dina hörlurar. Vidare skiljer sig hörlurar väldigt mycket varför kanske också hörlursförstärkare finns i så många olika utförande.

EDIT:

Glömde säga att line-out inte är lämpligt för vanliga hörlurar. Dock finns det 600 Ohms hörlurar som går att stoppa direkt i mixerbord men normalt krävs en effektförstärkare.
arte

Inlägg av arte »

Hej,

Det verkar som de flesta lite nyare telefonerna har ca 1 volt på hörlursutgången.
Varierar lite beroende på hörlurs impendansen (ca 0.1-0.2v).

Outgångs impendansen verkar vara några få ohm.

Så 20 db förstärkning ger ca 10volt ut vilket är ungefär vad en TDA1554Q klarar av vid bra förutsättningar.
Användarvisningsbild
Guraknugen

Inlägg av Guraknugen »

arte skrev:Hej,

En typisk Line Out utgång från en stero har ett peak värde på ungefär 0.5v.

Hur är det med en hörlursutgång? Finns det någon standard?

Google säger att någon iPhone har ca 1v (beror lite på impedans i hörlurarna, varierar kraftigt).
Den förstärkaren jag funderar på att köpa har 20 dB gain, det innebär ifall det är mycket lägre än 1v så kommer jag få ganska dålig effekt.
Nej, jag har svårt att tänka mig att det skulle finnas någon standard. En hörlursutgång är ju i princip samma sak som en högtalarutgång. Lasten är en passiv högtalare per kanal i båda fallen. Skillnaden är väl att hörlurar brukar ha högre impedans, men å andra sidan brukar impedansen skilja mindre mellan olika högtalare än mellan olika hörlurar. När det gäller högtalare brukar den ju ligga (beroende på en himla massa saker) runt några Ω, men när det gäller lurar kan den ju vara nästan vad som helst; 32 Ω, 600 Ω något däremellan, kanske lägre eller högre också.

Så det handlar nog snarare om tillverkarens prioritering att antingen tillhandahålla tillräckligt mycket ”kräm” för att det ska gå att spela högt i alla lurar, eller när det gäller bärbara produkter, inte för mycket så att batteriet tar slut direkt…
Tekko

Inlägg av Tekko »

Många DJ och studio lurar kan ligga så lågt som 8 ohm, fråg mej int varför. :humm:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag har ett par gamla DJ-lurar från Pioneer som ska tåla hela 3 W. För att komma upp i högt ljudtryck med vanliga hörlursförstärkare krävs säkerligen låg impedans för att inte klippa.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

8 och kanske till och med 4 ohm var vanligt på hörlurar på den tiden de var "stora". Det var när freestyle & co slog igenom på 80-talet som 32-ohmare började bli vanliga. Utan att veta så gissar jag att Sony kan tänkas ha tagit fram 32-ohm-element just för att spara batterikapacitet. Med en given matningsspänning och en given önskad uteffekt så är det energieffektivast att ha så hög impedans som möjligt men ändå låg nog att klara att få ut önskad effekt vid given matningsspänning.

Jag minns inte vilken spänning de första Walkman hade, gissningsvis 3 volt men kanske 6 eller 4,5V.
Tekko

Inlägg av Tekko »

2 eller 3 AA/AAA batterier, så 3-4.5V med nya batterier, kanske 1.5-2V när batterierna börjat bli lite sunkiga.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Neodymmagneternas intåg i hörlurar var nog orsak till 32 Ohm - lurarna fick helt enkelt högre verkningsgrad relativt sin storlek och så tvekade man med vad förstärkarna kunde prestera med typ 2.5 - 3 Volt i batterispänning gentemot brusgolv, övergångsdidstorsion och max uteffekt och 32 Ohm blev valet.
Skriv svar