...Jaa kan någon lösa det på ett noggrant sätt i en enkelspindlig svarv så funkar det också men vet inte hur det skulle gå till.
Någon som känner sig sugen?
Edit: Ny ritning uppladdad, nu ska det inte saknas några intressanta mått.
Svarvjobb för tvåspindlig svarv
Svarvjobb för tvåspindlig svarv
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Thorped 20 augusti 2015, 21:49:50, redigerad totalt 4 gånger.
Re: Svarvjobb för tvåspindlig svarv
Går lätt att fixa med backskiva. Men ett par mått saknas, bla gängan i B vyn hittar jag inte. Och övergången från runt till planytorna vill du ha en R10, det ställer till det rejält.
Stämmer, gängan är en M20x1,5. R10 kan väl inte vara så svår att fixa med C-axeln? Det är ett måste att ha en avrundning större än R8 men inte så stor att de plana ytorna uteblir.
Enkelt... Om man kan synka spindlarna så är det bara att göra ändbearbetningen på ena sidan för att sedan flytta över den till andra spindeln utan att behöva tänka på att förskjutningen blir den samma på båda sidor. Kräver ju också att man har drivna verktyg åt båda hållen, eller ja, det excentriska hålet i ena änden kanske kan svarvas med kast i X men detta har jag aldrig gjort.säter skrev:Varför skulle det bli enklare med en 2-spindlig svarv?
Ett annat alternativ hade varit att fräsa ett 3-sidigt segment i mitten av stången som man kan spänna på för att få förskjutningen lika.
Man skulle kunna göra ett 4-sidigt segment i mitten för att spänna i en 4-backschuck och köra i en supportsvarv men då kvarstår problemet med R10 som föregående talare sa.
Hur man på ett annat sätt skulle till rätt position på båda sidor än att fräsa plana segment i mitten av axeln vet jag inte...?
Jag skulle faktiskt kunna vänta med C-axelkörningen. Det är inte värre än att bara ta detta i CNC'n, hade räknat med att köra hela jobbet i CNC och då hade inte R10 ställt till det.
Lurig bit. Att köra i 2-spindlig svarv med c-axel blir nog rätt mycket jobb. Typ att göra backar som är excentriska. Men det blir ju riktigt noggrant då.. Din idé om att fräsa segment på biten är ju rätt smart. Om du får till den frälsningen förskjuten 1mm och så köra i en cnc med c-axel och platta backar. Är det många bitar det handlar om? Tanken är om jag förstått rätt att du svarvar mittendelen sist.