Systemet ska bestå av 8st slav-kort med varsin pic18 som sköter uppdatering av varje delsegment. Dessa kort styrs, synkas och får ström från ett masterkort som jag ännu inte ritat.

(bildtext: L1RC1 = Ledmatris 1, Röd, Kolumn 1, L2GC2 = Ledmatris 2, Grön, Kolumn 2 osv)
Jag har inhandlat 32st röd-gröna ledmatriser från sodjan och tanken är att dessa ska kunna konfigureras i olika konstellationer, t.ex. 2x16, 4x8 eller 1x32.
Varje delkort ska innehålla 4st matriser och drivas av en PIC18F8622. Jag hade först tänkt driva med någon form av led-drivare men kom fram till att det blev enklare att få tag på pic:ar som kunde göra samma jobb. Denna valdes för att den har 80-pinnar och vad jag förstått kan programmeras med wisp628? (anslutningar för wispen finns ännu inte med på schemat)
Varje kort kommer ha en dsub hon-kontakt och en dsub han-kontakt så att de kan sättas ihop i en lång kedja. I kontakten ska det finnas I2C, matning och en sync-signal som masterkortet genererar för att synka ev. animeringar.
Eftersom varje rad har 40st lysdioder som i värsta fall kan vara tända samtidigt ska varje rad drivas från två darlington-drivare som klarar 500mA vardera, 40 dioder * 25mA = 1A, visserligen pulsas de med 1/7 dutycycle men lika bra att vara på den säkra sidan.
Hm, kom just på att jag inte kan ha en hel rad tänd åt gången, får bli max 8 lysdioder med tanke på att pic:en inte vill sänka mer än 200mA om jag minns rätt... då kan det nog räcka med en darlingtondrivare.
Synpunkter i övrigt?