Lite större 3dskrivare, Lagt på is.

Berätta om dina pågående projekt.
StefanR

Re: Lite större 3dskrivare, concept valt?

Inlägg av StefanR »

Då tid är ett problem numera så tänker jag bygga på Smartrapcore modellen som utgångsläge, Kommer bygga med en front samt ha ett utrymme på baksidan med all elektronik, dels för att det känns smidigt men även för att det ser bättre ut. Någon form av behandling av MDF-skivorna kommer göras för att de ska behålla formen.
Byggplattan kommer ha en uppvärmd yta på 300x300mm, bygghöjden siktar jag på 500mm, får se vad det hamnar på när det är klart.

Förslag på ytbehandling av MDF? Både för fukt men även för utseende.
Ska skissa lite så återkommer jag med bilder.
Edit: En bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR

Inlägg av StefanR »

Har caddat vidare på corexy systemet och lagt stor möda på att få det att ta så liten plats som möjligt.
Som synes på bild 2 så tar det nu endast upp 42.5mm på varje sida från plattan till insidan y-vagnen :)
StefanR

Inlägg av StefanR »

Lite mer Cadjobb, Z-axeln börjar ta form
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Najs! :tumupp:
StefanR

Inlägg av StefanR »

Tack, just nu känns det som att Z-axelns design gör att det blir väldigt mycket onödigt utrymme kvar under plattformen mot bottenplattan, just nu letar jag efter en vettig design på byggplattform som minimerar förslusten av utrymme under plattformen. Förslag någon?
zealotry

Re: Lite större 3dskrivare, caddar, bilder på sida 4

Inlägg av zealotry »

Sätt konsolerna som bär upp bädden på ovansidan av bädden istället, kanske en variant.
StefanR

Inlägg av StefanR »

Tack för iden, jag har tänkt på det men eftersom jag kör med en chimera så behöver den kunna gå utanför bädden en bit så att båda munstyckena kan skriva på hela bädden. Funderar på att rita om så att man kan använda 2 st 20x20 aluprofiler istället för MDF på sidorna, det borde kunna ge ~40-60mm.

Jag har ritat om till en liggande X-axel, höjt sidorna litegrann så att hela y-axeln kan gå över bakre väggen, flyttat fram chimeran så den hänger ut framför plattformen och på så vis frigjort utrymme på plattformen för bältesfästen, fläkt osv.
mainassembly.jpg
x.jpg
Jag har hittat en varian på remdriven z-axel som jag gillar men gillar inte att motorn ska behöva vara i det uppvärmda utrymmet så jag är lite tveksam till den. http://www.thingiverse.com/thing:896556
bed2_preview_featured.JPG
Är nu uppe på V3 och yttermåtten på lådan som den står nu är 538mm bred, 530mm djup och 679mm hög.

(Edit: EF gillar tydligen inte .tif)
StefanR

Inlägg av StefanR »

Funderar på att lägga detta på is ett tag och bygga en Sparkcube XL istället. http://the-sparklab.de/sneak-preview-sparkcube-v1-1-xl/

Varför?

Materialet kommer gå loss på 6-700kr tillkapat (MDF 19mm), sen tillkommer målning då jag ska ha den stående väl synligt och vill att den ska se bra ut och då försvinner lite av lågkostnadskonceptet för chassit.
Hittade ett ramkit till Sparkcuben för ~1500:- hem till dörren, då tillkommer lite saker i efterhand men jag tycker ändå det är värt det då det kommer se så mycket bättre ut.
Yttermåtten är marginellt större, får se hur det blir med Chimeran om det går att använda hela byggytan, annars får jag modda :).
Skriv svar