T: Lägga in PIC hexfil i PIC12C508 (Klart)
T: Lägga in PIC hexfil i PIC12C508 (Klart)
En bekant vill ha hjälp med att lägga in ett program i en/några PIC12C508, visst kan jag sa jag.
Det visade sig att det kan jag inte alls för min ICD3 har inte stöd för kretsen, så är det någon som har möjlighet att lägga in hexfilen i kretsen så skulle han bli glad.
Du kommer du får e-post adressen till killen via PM vid intressen.
Det rör sig om att modifiera Märklins dekoder så att ljuddelen aktiveras, som jag förstått det.
Mer info här:
http://www.bogobit.com/sound/602749/
Det rör sig om 1 PIC12C508 som ska programmeras, hoppas att jag inte missat någon info.
Prisidé för programmeringen 100Kr + frakten fram och åter.
Vad jag sett finns inte källkoden tillgänglig.
Det visade sig att det kan jag inte alls för min ICD3 har inte stöd för kretsen, så är det någon som har möjlighet att lägga in hexfilen i kretsen så skulle han bli glad.
Du kommer du får e-post adressen till killen via PM vid intressen.
Det rör sig om att modifiera Märklins dekoder så att ljuddelen aktiveras, som jag förstått det.
Mer info här:
http://www.bogobit.com/sound/602749/
Det rör sig om 1 PIC12C508 som ska programmeras, hoppas att jag inte missat någon info.
Prisidé för programmeringen 100Kr + frakten fram och åter.
Vad jag sett finns inte källkoden tillgänglig.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: T: Lägga in PIC hexfil i PIC12C508
Hehe, vilket sammanträffande.
Fick precis samma fråga, och med samma ändamål, från en kille för ett tag sedan. Jag sa likadant: -"Självklart kan jag det!".
Tyvärr visste jag inte att "C":et betydde att du bara kunde bränna minnet en gång, alltså inte flash eller EEPROM, vilket kräver högre Vpp med mera. Detta är anledningen till att det inte fungerar med PICkit:arna i alla fall.
Vad jag tänkt göra är att beställa PIC12F508 vilken är pin-kompatibel, har flashminne och kan fungera utmärkt som en direkt ersättare. Prova att köra i hex-filen där och sen tuta och köra.
Var också i kontakt med en annan duktig forum-medlem om ärendet och han ansåg nog inte det omöjligt att det kan fungera rakt av.
Du är inte sugen att prova först?
Hade inte tänkt lägga min nästa ELFA beställning än på ett tag men vore kul att få det bekräftat.
Fick precis samma fråga, och med samma ändamål, från en kille för ett tag sedan. Jag sa likadant: -"Självklart kan jag det!".
Tyvärr visste jag inte att "C":et betydde att du bara kunde bränna minnet en gång, alltså inte flash eller EEPROM, vilket kräver högre Vpp med mera. Detta är anledningen till att det inte fungerar med PICkit:arna i alla fall.
Vad jag tänkt göra är att beställa PIC12F508 vilken är pin-kompatibel, har flashminne och kan fungera utmärkt som en direkt ersättare. Prova att köra i hex-filen där och sen tuta och köra.
Var också i kontakt med en annan duktig forum-medlem om ärendet och han ansåg nog inte det omöjligt att det kan fungera rakt av.
Du är inte sugen att prova först?

Hade inte tänkt lägga min nästa ELFA beställning än på ett tag men vore kul att få det bekräftat.
Var det inte en tråd om exakt samma sak?
Jo, F508. Det kan vara så att databladet har en
speciell del om skillnaderna, om några.
Jo, F508. Det kan vara så att databladet har en
speciell del om skillnaderna, om några.

Så detta har redan diskuterats i en tråd?
Det har jag helt missat.
Alltså jag har inte PIC12C508 hos mig, men visst skulle jag kunna testa PIC12F508.
- Magnus_K
- EF Sponsor
I den här tråden diskuteras det en aning men jag misstänker att sodjan kanske tänker på vår e-mail konversation istället?
Läste lite om det för ett tag sedan och jag tror enda skillnaden någon hade hittar (förutom minnet) var en liten skillnad i typ av utgång eller något sånt, dock skulle detta inte spela någon roll i det här fallet.
Läste lite om det för ett tag sedan och jag tror enda skillnaden någon hade hittar (förutom minnet) var en liten skillnad i typ av utgång eller något sånt, dock skulle detta inte spela någon roll i det här fallet.
Den blir nog inte lätt att programmera.
Stöds bara av PICSTART Plus, ProMate II och MPLAB PM3
Stöds bara av PICSTART Plus, ProMate II och MPLAB PM3
Och *den* är alltså "C" varianten, eller hur?
Eller vad är det du svarar på?
Eller vad är det du svarar på?
Stöds av många dedikerade Device Programmers som tex min HI-LO ALL11P3
Så varför skulle den vara svår att programmera?
Har även en PICSTART PLUS, med sista firmware, så bara jag har två programmeras som klarar den.
Den som spar han har..
Så varför skulle den vara svår att programmera?
Har även en PICSTART PLUS, med sista firmware, så bara jag har två programmeras som klarar den.
Den som spar han har..

> Så varför skulle den vara svår att programmera?
Du menar "C" varianten?
"Svår" är den inte, *om* man har en passande programmerare,
men var det bara det du ville säga?
Du menar "C" varianten?
Jag tog det som att peolah var villig att hjälpa till.
PM på väg.
PM på väg.
Ja, det är väl den tråden handlar om. En 12C508 - eller möjligen 12C508A - 8 pin dip OTP.sodjan skrev:> Så varför skulle den vara svår att programmera?
Du menar "C" varianten?
Och den är ju lätt att programmera för säkert många som har deviceprogrammerare som stödjer denna.
Att jag sedan sagt att just *jag* skall ta på mig jobbet - kan inte jag läsa in i mitt svar!
Nej, *jag* läste det inte heller som att du ville hjälpa till. 
Men lgrfbs tolkade det ju uppenbarligen som så...

Men lgrfbs tolkade det ju uppenbarligen som så...
Och jag har pm'at TS och sagt jag skall hjälpa han med detta. Men av erfarenhet kommer jag nu att få x st andra som vill ha hjälp med liknande programmering av gamla kretsar. Blev ju helt klart lite rörigt i tråden om C / F Vilken var det som skulle vara svår? Kanske det var F varianten , den har jag noll koll på..
C är "svårare" helt enkelt för att det är färre (speciellt hobby-) programmerare som fixar den.
F modellen bör inte vara något problem alls, den tar säkert PICkit 2/3 och liknande...
> Men av erfarenhet kommer jag nu att få x st andra som vill ha hjälp med liknande programmering av gamla kretsar.
Allt har ett pris. Bara att ta betalt så att det är värt jobbet...
F modellen bör inte vara något problem alls, den tar säkert PICkit 2/3 och liknande...
> Men av erfarenhet kommer jag nu att få x st andra som vill ha hjälp med liknande programmering av gamla kretsar.
Allt har ett pris. Bara att ta betalt så att det är värt jobbet...

Re: T: Lägga in PIC hexfil i PIC12C508 - [Hjälp på G]
Tack peolah för att du ställde upp och hjälper en bekant modellrallare.