Fet "powerbank"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Fet "powerbank"

Inlägg av GastonDeVille »

Har funderingar kring detta med "powerbank" eller batterilåda som man skulle kunna kalla det. USB-uttag är praktiska och kanske något annat man inte tänkt på. Det skulle vara kul att göra en riktigt potent apparat som självklart klarar snabbladdning och har gigantisk batterikapacitet. .. närmast kommer tanken på grejor som RC flygare använder. Stort och tungt blir det men det kan man leva med :razz:
Vad som behövs är en snabbladdningskrets eller kanske flera? En fet strömkälla krävs också. Bra step-up krets måste det vara. Och ännu fetare om man vill köra utgångar samtidigt som man laddar :shock:
Säkert någon som nuddat vid samma tanke?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Fet "powerbank"

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad menar du med FET! Den jag har nu är på 10000mAh. Två uttag 1A och 2A samt ett USB laddintag!
Men det finns ju häftigare till bra priser.
http://www.ebay.com/itm/12000-30000mAh- ... 19ffe42828
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Lasp skrev:Vad menar du med FET! Den jag har nu är på 10000mAh. Två uttag 1A och 2A samt ett USB laddintag!
Men det finns ju häftigare till bra priser.
http://www.ebay.com/itm/12000-30000mAh- ... 19ffe42828
Det låter ju jättebra men jag menar en som är fet på riktigt... ofta är siffror på såna prylar rejält uppblåsta

laddström på 3 - 10 A, minst ett par uttag helst 4.
Om man kör med standardceller typ 18650 så skulle 10 såna ge teoretiskt kapacitet på 29 - 34 Ah... tänk det dubbla!
Mmm... strööömm
giphy.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Värt att tänka på är att dessa oftast har en Lithium cell/flera parallelt, så man får ut en sådär 3,7V som sedan boostas upp till 5V. Kapaciteten anges efter vad som står på cellerna, så man får inte riktigt ut full kapacitet ur dom.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Electricguy skrev:Värt att tänka på är att dessa oftast har en Lithium cell/flera parallelt, så man får ut en sådär 3,7V som sedan boostas upp till 5V. Kapaciteten anges efter vad som står på cellerna, så man får inte riktigt ut full kapacitet ur dom.
Frågan är vilken sorts omvandling som är mest effektiv, step-up eller vanlig switchad? Man kan ju köra cellerna i valfri konfiguration efter hur laddaren funkar bäst och så... :humm:
Om man kör riktiga celler från Panasonic så stämmer kapaciteten. Värstingcellerna är på 3400 mAh (verklig kapacitet) Köper man ett antal så går priset ner till 60 - 80 kr / styck. Billiga kinaceller har väl knappast mer än 2000 mAh.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det Electricguy syftar på är väl att står det 10000 mAh på en batteripack så är det att batterierna (på 3,7 V) är på 10000 mA, d.v.s. 37 Wh.

Man får inte ut 50 Wh (5 V 10000 mAh).
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Nerre skrev:Det Electricguy syftar på är väl att står det 10000 mAh på en batteripack så är det att batterierna (på 3,7 V) är på 10000 mA, d.v.s. 37 Wh.

Man får inte ut 50 Wh (5 V 10000 mAh).
Jo det är ju självklart att man bara får ut det som är batteriernas kapacitet minus förluster vid omvandlingen. Då är frågan om det är effektivare att switchad nedåt istället för att pumpa uppåt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst är det självklart. Men när de så märker den 5V 10000mAh när batterierna är 3,7V 10000mAh är ju rent bedrägeri. Det finns väl värre varianter med seriekopplade batterier där de summerat både strömkapasiteten och spänningen. Med andra ord lita inte på märkningen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast de märker den inte 5V 10000mAh. De märker den med "Capacity 10000mAh" och sen skriver de "Output 5 V 2 A".

Men visst tolkar man det lätt som att man kan ta ut 2 A i 5 timmar, men det blir bara drygt 3,5 timme.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Nerre skrev:Fast de märker den inte 5V 10000mAh. De märker den med "Capacity 10000mAh" och sen skriver de "Output 5 V 2 A".

Men visst tolkar man det lätt som att man kan ta ut 2 A i 5 timmar, men det blir bara drygt 3,5 timme.
Aha, du menar så!
Klassiskt bondfångeri och reklamsnack.
Men vad jag var och fiskade efter var en bra hemmabyggd lösning basetad på verklig kapacitet från ett batteripack. Med dagens teknik så kanske det inte är så stor skillnad i förluster på step-up och en "vanlig" switchad drivning.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har inte gjort det ännu, men jag har en idé om att använda en http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... ipoly.html i kombination med en halv modul (4 kontakter) av http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=225 i en box med en liten laddare och något fett 2-cells LiPo.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Meduza skrev:Jag har inte gjort det ännu, men jag har en idé om att använda en http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... ipoly.html i kombination med en halv modul (4 kontakter) av http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=225 i en box med en liten laddare och något fett 2-cells LiPo.
Där har du något som liknar nånting!
Jag föredrar hembakat oavsett om det är bullar och bröd eller elektronikbyggen. Då har man koll på ingredienserna och kan modda lite som man vill.
Hittade seriösa USB-uttag: http://tinyurl.com/ou9o2j5
E2_USB_s.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

GastonDeVille skrev:
Nerre skrev:Fast de märker den inte 5V 10000mAh. De märker den med "Capacity 10000mAh" och sen skriver de "Output 5 V 2 A".

Aha, du menar så!
Klassiskt bondfångeri och reklamsnack.
Men vad jag var och fiskade efter var en bra hemmabyggd lösning basetad på verklig kapacitet från ett batteripack. Med dagens teknik så kanske det inte är så stor skillnad i förluster på step-up och en "vanlig" switchad drivning.

Dom som har mätt mer seriöst så verkar kapaciteten på 5V uttagen räknat i mAh ligga runt 61 - 65% av angiven batteribacks mAh-värdet.

Räknar man det i form av energi så blir det lite bättre verkningsgrad, men man får räkna med att 10-20% (beroende på pris/kvalitetsnivå) av batterierna energimängd omvandlas till värme av förlusterna i omvandlarkretsarna.

Och när det gäller laddningseffektivitet så är skillnaderna ännu större och en del power-packs blir mycket varma vid laddning (tex biltemas 10.4 Ah, dock fungerar den bra i övrigt och ligger bra till i tester) medans somliga har lite effektivare kretsar (och snabbare laddningstakt för en given laddström från USB)

Somliga typ 13 Ah-pack (5 st parallellkopplade 18650 inne i denna) laddas med bara 1 Ampere, blir förvisso inte så varma men tar evig tid att ladda. (netonet andersson, förutom laddningstakten så är det annars välbyggd pack)

Jag känner bara till 1 powerpack som körde med seriekopplade batterier och balanseringsladdare i sig. Den såldes på clas i sjön för länge sedan och är fortfarande en av de bättre packen.

En batteripack som verkar ha hyffsad verkningsgrad både vid laddning och urladdning är den IP67-klassade laddningspacken man kan hitta på clas i sjön (9000 mAh). - med stängd lucka skall den klara 1 meter vatten (ej kollat), men har klarat att vistas i en fullständigt genomvåt ficka nästan en hel dag utan skada (kollat personligen) - tror knappas någon annan batteripack jag har skulle klarat av det utan permanenta skador och ingen ström till tänkt last/laddning. - kort sagt den gjorde det den lovade i det fallet.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med vanliga LiPo batterier från RC. På den har jag bara en omvandlare till usb som jag kapslat. Lätt att ta med och bara koppla in.

Sedan har jag en jag köpt också. Sägs vara på ca 10ah. Kan ladda telefonen ca 2.5-3ggr med den från tomt till fullt. Så helt ok då den är ganska liten. Har den med mig när jag reser/flyger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En sak jag märkte: strömmen som ska kunde komma ut på USB'n.

Jag vill starkt rekommendera att den begränsas till 2,1A per uttag och att varje uttag rent faktisk är separat strömbegränsat.

Orsak: risk för kabelbrand!
Skriv svar