3D printer version 2(CoreXY)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

3D printer version 2(CoreXY)

Inlägg av Bonehead »

Efter att ha börjat tröttna på krånglet och begränsningarna med min gamla skrivare så tyckte jag äntligen det var dags ... Gör om och gör rätt!
Har länge sneglat på H-bot/CoreXY varianter, bland annat Smartrapcore verkade lätt genomförbar.

Hade från början inte tänkt att göra en tråd av det men det kanske är någon som finner det intressant.
Försökt ordna allt så korrekt som möjligt, tidsmässigt.

Så här pass såg den förra skrivaren ut, med alla möjliga sorters ändringar från min grundidé.
Y-bordet var tungt och svajjigt, man fick köra låg acceleration och toppfart för att inte missa lager, Z verkade bara bli värre och värre med tiden.
Genomgående krånglig att hålla på med, dåligt startpunkt helt enkelt!
20150601_152411.jpg
Efter många timmar i CAD, mestadels för att jag är riktigt långsam, började jag känna mig nöjd med mina idéer och började skriva ut allt.
Det råkade bli ett antal prototyper för vissa delar då första varianterna inte riktigt höll måttet, svaga fästen och dylikt. Helt klart en lärorik upplevelse.
IMG_5734.JPG
Här syns Z-problemen riktigt tydligt, ibland funkade det bra och ibland inte. Orkade aldrig riktigt rota i vad orsaken var då det var för krångligt att justera.
IMG_5743.JPG
IMG_5744.JPG
Lagom till att jag fått alla delar utskrivna och startat en orelaterad print så passar den på att köra sönder sig själv, så rivningen fick börja lite tidigare än jag önskat..
20150706_184159.jpg
Blev lite delar över att återanvända.
IMG_5762.JPG
Precis som gamla skrivaren använder jag 22mm MDF för själva 'chassit', skruvat och limmat. Tyvärr ger detta rätt mycket resonans och därmed oväsen men den kommer stå i en garderob, förhoppningsvis dämpar det tillräckligt.
IMG_5761.JPG
20150709_222124.jpg
Ungefär här upptäcker jag en riktigt tråkig sak ... Jag har helt missat att tänka på remmarnas färdväg, vilket innebär att i denna konfiguration behöver dom gå igenom Y-vagnarna, inte riktigt genomförbart...
Stängerna sitter för högt relativt mot alla kullager och stegmotorer.(Dock ej monterade på bild)
Trots att jag spenderat rätt mycket tid för att se att allt ska fungera ihop missade jag en såpass vital del .. Men jaja, så kan det gå.
Lite andra problem var att hålen för X-stängerna var för grunda och låsskruvarna till stängerna var i vägen för remmarna...
20150709_222058.jpg
Som tur var fick jag låna en Robo R1 skrivare av en kompis, så det var bara hoppa tillbaks till CAD och justera dom 4 fästena som ligger ovanpå ramen samt Y-vagnarna.
Passade även på att montera Z-axeln under tiden. Z-axeln i sig har lite 'svaj' om man knuffar den lite i sidled, osäker på om detta kommer skapa problem i framtiden men det borde gå att lösa relativt enkelt.
20150730_162237.jpg
Topplagring av gängstången finns men kommer initialt inte användas, får jag problem så provar jag med lagring.
20150730_170453.jpg
Här är nu samtliga nya delar, blev bra mycket bättre än det jag fick ur min gamla skrivare, dom flesta linjärlagerna gled in hur bra som helst! Samt nya motorer!
20150730_162346.jpg
Jag har tyvärr ingen spec på dom gamla motorerna så det går inte att jämföra, men det märks att dessa nya motorer är rejält mycket starkare... :D
20150730_162315.jpg
Placeringen av ändlägena blev mycket mer lyckad på denna jämfört mot gamla varianten. Brytaren på skivan är för Y och den på 'vagnen' är för X.
Brytarna sitter fast i en adapter som sedan snäpps eller skruvas fast på rätt ställen.
20150730_162332.jpg
20150730_170435.jpg
Här är skrivaren mer eller mindre 'up and running' om man bortser från funktionell hotend och att X-stängerna är lite för korta(Saknas ca 15mm på varje sida).
Rörelsemässigt är jag extremt nöjd. Alla lager glider extremt bra i jämförelse mot gamla skrivaren och motorerna har inga problem alls med att fort accelerera upp till, för mig, vansinniga hastigheter! :lol:
Ett problem jag insett vid detta stadiet är att stängerna fortfarande inte är på riktigt rätt position, när man är nära bakre väggen så gnider remmarna emot varandra .. Så det blir en till 'remake' på dom 2 bakre fästena för att lösa detta, men det kan vänta.
20150719_161542.jpg
En annan sak jag upptäckte i samband med att jag fick remmar och motorer på plats är att vanliga 608ZZ lager inte var något vidare när man har remmarna på detta sättet. Remmen vandrar precis som den själv vill och ligger ofta och gnider mot plasten.
Lösningen är förhoppningsvis dessa, samma lager fast med en fläns. F608Z.
20150730_171701.jpg
Innan den gamla skrivaren gick sönder hann jag skriva ut en ny extruder jag hittade på thingiverse. Denna har dubbla drivhjul så förhoppningsvis slipper jag grepp-problematiken jag upplevde med min gamla extruder. Jag har kört den utan plast och allt verkar fungera bra men det återstår att se hur den faktiskt presterar.
Drivhjulen tillverkade jag av M8 skruv med insex skalle. Fil, gängtapp och borrmaskin dög gott.
20150730_162226.jpg
En annan ändring jag gjort är hur bädden justeras, innan satt den med mutter ovan och under nedre skivan, vilket gjorde det rejält tråkigt att behöva justera den..
Nu lossar man bara den gula lite för att "låsa upp skruven", justerar med insexan och låser igen med gula, detta tack vare mutternitar.
Förhoppningsvis funkar det bra i praktiken också. :)
20150730_170411.jpg
Här är en close-up på X-vagnen. Insexan på svarta fästet kommer gå emot ändläget och är någorlunda justerbar.
Det är genomgående M5 skruv som håller ihop hotendfästet och remfästena med själva X-vagnen. Med en lite längre skruv kan jag säkert skruva fast en kylfläkt på andra sidan blocket som får kyla plasten.
Som kanske syns lite tydligare nu är tanken att köra bowden denna gång, allt för att hålla ner vikten på X-vagnen.
20150730_170427.jpg

Det är här jag är i dagsläget!
Just nu väntar jag på nya 8mm stänger för att kunna sätta ihop X, sen är det förhoppningsvis bara koppla in resterande kablar, kalibrera och skriva!
Har aldrig provat bowden förut så vi får se hur bra jag lyckas med det.

Lämna gärna en kommentar om det var intressant!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Re: 3D printer version 2(CoreXY)

Inlägg av papabear »

:tumupp:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Detta ska jag följa med intresse, jag har funderat på en 3D-skrivare ett tag och vill bygga en som passar i en IKEA-garderob (stommen är 50cm bred och 60cm djup).
StefanR

Inlägg av StefanR »

Snyggt jobbat :).
Intressant med dubbla drivhjul, kommer bli spännande att se hur det fungerar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

13th.Marine: Yttermåtten på min låda är 60cm bred och 55cm djup, men då har jag 30x30cm stor utskriftsyta och finns nog lite utrymme att spara på andra sätt.
'Teoretisk rörelseförmåga', om det nu är ett ord, ligger på runt 36cm Y och 31.5cm X, så det finns att ta av.
Y-vagnarna skulle man kunna göra lite mer kompakta och därmed få större X-rörelse på samma yta samt troligtvis göra X-vagnen lite smalare utan problem.
Borde helt klart vara genomförbart i en IKEA garderob om du kör med 20-25cm byggyta. :)

La lite tid på att göra om fästena idag. Inte helt nöjd med mängden brickor och så vidare, blev lite krångligt att montera ihop.
20150801_173155.jpg
Tittar man riktigt noga ovanpå Y-vagnarna ser man dom pyttesmå skruvarna som kommer låsa X-stängerna, riktigt nöjd med den lösningen!
Sitter 2 undertill också för nedre stången.
20150801_173201.jpg
Som tidigare nämnt kommer jag behöva göra om dom bakre fästena för att kunna utnyttja hela byggytan(remmarna skrapar emot varandra i vissa lägen).
Passade på att förstärka upp hela fästet och fälla in en 'mutterfälla' undertill så som Y-vagnarna redan har.
20150801_173232.jpg
Tanken är att först få igång skrivaren och sen skriva ut och byta fästena.

En annan upptäckt är att den sortens låsning jag valt till linjärlagerna är riktigt dålig. När man spännar så hamnar allt pyttelite snett, tillräckligt för att det ska gå segt på stången.
En bättre lösning hade antagligen varit att ha lös passning på lagerna och "låsa in dom" med en invändig låsring.
Inte något jag kommer ändra på i min design men värt att tänka på ...
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Eller om du armerar in något som styvar upp det så pass att allt kläms åt samma håll.
StefanR

Inlägg av StefanR »

Planerar du att behandla MDFskivorna på något vis för att förhindra att de slår sig eller ändrar form vid skillnader i luftfuktighet?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

StefanR: Jag hade tänkt att måla den med lackfärg men mer av estetiska anledningar. Kommer nog skippa detta av ren lathet dock.
Gällande att slå sig så har jag inte märkt av det innan med gamla skrivaren, behövde sällan kalibrera såvida jag inte klantat mig och kört in i nåt. Vi får se om denna design kanske är känsligare.

Nu är det dags för en liten update iaf!
Efter att skrivaren har tagit upp halva köket i flera veckor så har den ny fått flytta in på sin rätta plats.(Min sambo har ett helt underbart tålamod må jag säga! :lol: )
Det blev lite virke över eftersom jag köpte en helskiva så jag passade på att bygga ett underskåp också, både för att få upp skrivaren lite och ha bättre förvaring.
Mer eller mindre komplett skrivare.
20150807_230652.jpg
Trådrullen valde jag att hänga upp på en genomgående M8 gängstång med kullager på. Kullagerna(med fläns) kan skjutas isär och låsas fast igen med muttrar så att man kan använda olika sorters plastrullar.
Mataren fick bli den gamla då jag råkade ha sönder den röda, målet är att skriva ut nya delar och byta till den så fort som möjligt men den blåa fungerar dugligt under tiden.
20150809_181659.jpg
Slutligen något av en helhetsbild över 'nu-läget'.
20150809_181648.jpg
Jag har lyckats få till en halvkass utskrift än så länge, den dåliga kvalitén berodde både på att det var för varmt(ingen fläkt) och att det är något strul med plastmatningen.
Temperaturen har jag "löst" genom att hänga dit lilla radialfläkten så att jag senare kan skriva ut ett ordentligt fäste och munstycke åt den.
Det med matningen är ett svårare kapitel ... Det går hur bra som helst genom den kalla delen men så fort det kommer in i hotend händer det något konstigt. Jag upplever det som en blockering i munstycket men det är så rent det kan bli, den enda skillnaden mot sist det fungerade är att jag har bytt munstycke så det kan vara så att jag beställt hem fel munstycke... Möjligtvis byter jag ut min kinaklonade E3D V5 till en riktig E3D V6 men vi får se.

En intressant sak jag märkte gällandes XY är att riktningen på Y var inverterad mot vad jag ville, för att lösa detta fick jag byta plats på kablarna på X och Y motorn och justera i firmwaren.
Nu homear maskinen på minX, maxY och maxZ, så bordet är i början och slutet av varje utskrift i botten och hotend är i bortre vänstra hörnet.

Notis2: Dom kabel/stripefästena som sitter på just nu var helt värdelösa. Om inte hållaren lossnar från tejpen så lossnar tejpen från MDF skivan...

Notis3: Glasskivan är nu helt borttagbar vilket den inte var på förra skrivaren.

Notis4: Här är en liten 'bonusvideo'

Notis5: Om jag kunde göra om allt hade jag helt klart satt Z-stängerna mer isär. Plattformen kan i vissa fall börja gunga i sidled, vi får se om detta påverkar utskriftskvalitén..
bondeus

Inlägg av bondeus »

Behöver du en matning med mer kraft för att undvika problem så kika här.
http://www.bondtech.se
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Tänkte ge samma tips om extrudermatning, men Martin hann före :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Har tittat på den förut och även om den verkar riktigt bra så kan jag inte riktigt rättfärdiga priset(för mig själv såklart).
Sen är det ganska roligt att försöka lösa det själv också. :)

Det blev dock till slut en ny E3D V6 3mm Bowden även fast jag antagligen hade klarat mig med den gamla om jag fixat rätt munstycke och så vidare..
Monterat och klart så har jag haft en hel del slirproblem med den återanvända extrudern, dock lyckats lösa det med mycket hårdare fjädrar.
Hittade ett helt kit med starka fjädrar i olika storlekar hos Biltema, bara kapa av den längd som behövdes.
Dilemmat är nu att när jag har spänt så att jag har tillräckligt med grepp, mosar jag även plasttråden. Så kör jag retraction så kör den sönder tråden till slut med lite otur..

Håller på och skriver ut en ny matare nu av egen design och allt verkar fungera riktigt bra så länge jag kör utan retraction.
Eftersom det är dubbla och lite större hjul på den lär jag få mer grepp utan att pressa sönder tråden..
Standard acceleration på 9000 och max hastighet på ca 60mm/s just nu, vågar inte prova högre utan bättre matning.

Litet videoklipp på pågående utskrift, komplett med störande kommentarer av förbipasserande :lol:
Youtube
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har grejat en hel del med Ultimaker 2 men gav mig på en E3D V5 här om dagen och hade samma problem som du.
När jag plockade sönder E3D:an kunde jag bara konstatera att man får svåra problem att få en sådan design att fungera bra med PLA.

Har testat massor av varianter för att ersätta teflonet på Ultimaker 2 med andra material och kontentan är att metall kommer ofelbart att vara problematiskt.
Det kan fungera om under precis rätt förutsättningar, vilka är kraftig matning, bra kylning, minimalt avstånd på retraction, inte för många retractions och hyfsad matningshastighet.
Men så fort värmen får en chans att ta sig en bit upp i filamentet och det mjuknar i den kalla delen så har du problem.

Jag är förundrad över hur populära E3D-hotends är med tanke på designen, men kanske många kör ABS eller andra högtemperaturplaster samt har kraftiga extrudermotorer direkt på skrivhuvudet eller har 1.75 mm-versionen med teflon inuti.

För min del slutade det med att jag borrade rakt igenom hela kylflänsen och tillverkade en ny rostfri isolator med större innerdiameter så att jag kunde fodra röret hela vägen ner till munstycket med en teflonslang.
Efter det så var alla matningsproblem som bortblåsta!
Jag slog på den för ett 30-timmars test bara för att försäkra mig om att den är pålitlig, och det ser bra ut hittills: :-)

Det finns förresten en ny version som heter E3D Lite6 (låter roligt på Svenska :-) ) som har teflon invändigt, den borde funka bättre med PLA.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

" rostfri isolator med större innerdiameter så att jag kunde fodra röret hela vägen ner till munstycket med en teflonslang.
Efter det så var alla matningsproblem som bortblåsta!"

Kul att fler har kommit fram till denna lösning.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Intressant att höra! Jag har bara hört att det ska vara en fördel med 'hel-metall' men inte heller gjort någon vidare djupdykning heller.
Hur hög temp klarar teflonet?

Jag startade en rätt lång utskrift igår utan vidare kalibrering, gick riktigt bra i 6 timmar(ingen retraction dock), sen gick stegmotorn till matningen sönder...
Ingen aning om den blivit överhettad eller om det är ett fall av kina-kvalitet, den var speccad 2A och är inställd på ca 1.5 så bör ej vara det.

Väldigt mycket strings på grund av bristen på retraction och att jag kör lite för hög temperatur men i övrigt tycker jag det ser lovande ut.
Fotot är taget i starkt solljus så man ser precis minsta lilla defekt.
20150817_172948.jpg
20150817_172918.jpg
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

prova att öka tempen på plasten för att få bort trådarna
Skriv svar