Radiostyrdbåt Skrota?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

Har en äldre radiostyrdbåt. Säkert något kit som någon köpt och byggt ihop med servo osv.

Den är säkert en 15 år om inte mer.
Jag vet inte exakt men iaf så har allting slutat att fungera mer eller mindre. Det finns lite dödsryckningar kvar i systemet om man kopplar in batteri och försöker köra.

Kan slänga upp lite bilder senare om de hjälper
Men när båten gick så gick den riktigt bra. runt en 12-14 knop! och detta bra länge. Sen tappades propellern och köptes annan modell men då gick den inte lika bra längre.

Så jag funderar lite. Ska man bara hiva båten som den är och köpa något nytt nyare komplett eller ska man bara köpa nya servon, motor, mottagare mm mm och åka? Eller vad är vettigast att göra?
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av Miramithe »

lägg upp lite bilder på det hela så vi får se :)
roligare att laga än att slänga. Själv har jag ingen aning om hur det ser ut eller hur de styrs det hela, men man måste ju alltid skruva allt i bitar och sen se om man lyckas. Det värsta som kan hända är ju att man lär sig något :D
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av sodjan »

Jag har ett skrov till en RC båt som jag körde med i tonåren (ca 35 år sedan) kvar.
Motorn (en 10 cc OS på ca 1.7 hk) skar någon gång i slutet av 70 talet och sedan
har jag aldrig fått ordning på den igen...

Men som sagt, lite bilder vore kul, det finns säkert många RC båt intresserade... :-)
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av Sverige »

Har du spänning fram till mottagaren?
Har mottagaren kontakt med sändaren?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av hanzibal »

Om skrovet är bra kan du ju annars överväga att stoppa i moderna grejor som borstlös elmotor, elektroniskt fartreglage, LiPo-batteri, 2.4GHz-mottagare och radio.

Många tycks ha övergett förbränningsmotorer då elektriska kan gå nog så fort utan motsvarande kladd. HobbyKing har allt som behövs till bra priser.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av Glenn »

släng inte iaf, sälj den isåfall till nån som sysslar med gamla RC-båtar.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av sodjan »

> ...utan motsvarande kladd.

Eller motsvarande ljud... :-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av hanzibal »

Förvisso men med rejäla vibrationer och skrovet som klanglåda blir det en ganska ilsken bålgeting ändå :-)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av Henry »

Eller motsvarande ljud...

Som tur är som jag ser det. :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4125
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av adent »

Låter som ett roligt projekt att få liv i...

MVH: Mikael
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av stoffe »

Henry skrev:Eller motsvarande ljud...

Som tur är som jag ser det. :)
Jag håller med, det finns ju en viss anledning till att jag själv valt en OS FS91 4-takts motor på mitt RC-plan, el-flyg tar bort en dimension av det roliga som att köra förbränningsmotor på metanol :)

Men för en trainer som flygs för att lära sig RC-flyg är en elmotor mer lämplig. Det finns olika idéer och olika människor som flyger helt enkelt och jag har vet inte om jag har så stort medhåll av alla ang första kommentaren i detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av Henry »

Har själv aldrig hållit på med förbränningsmotorer för RC mest då jag inte klarar av ljudet som låter som om man har tinnitus och som sagt slabbet med bränslet och allt m.m. De som hållit på med det från början kan jag förstå helt och fullt för det är det "dom hållit på med" och absolut en dimension för sig själv. Då fanns det inte heller el som det gör idag med riktigt starka motorer i samma klass som förbrännings och starkare så jag kommer i alla fall inte att börja. El startar för övrigt alltid så man kan ägna tid åt att flyga än att trimma, ställa in och ha sig för att den skall gå optimalt.

Kul dock att se att priserna gått ned ordentligt på förbrännings från när jag råkade se några under 90-tal, men det är väl kineserna som är orsaken till det numera annars hade det väl varit samma pris fortfarande om inte högre. På 90-tal då kostade även de billigaste motorerna en slant har jag för mig för att inte prata om stjärn motorer och dylika som ju var i klass med vad gasturbiner kostar idag.

När kina kom in i bilden och spottade ur sig massor med grejer för el så var det en naturlig utveckling åt el även professionellt då det reagerar och ger max effekt direkt utan fördröjning.

Håller dock med att med äldre flyg skall det vara förbränning men är pengar ett problem så är el ett självklart val och även lättare att få ihop.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4125
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av adent »

Fullmoon: Vad jag försökte få ur mig var iaf att jag ev. kunde vara spekulant på den för en billig peng eller så :)
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Bättre sent än aldrig :P

haha..

Men nu kommer bilderna iaf.

Kan plocka med mig båten hem i helgen och felsöka lite mer ingående. Ser ut som skit med allt gulnat och limmat :P Men Bra gick den onekligen! Snabb laddning på 15 minuter. Laddare både till 230 och 12V har jag för mig.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Radiostyrdbåt Skrota?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det måste väl gå att få den på rätt köl?
Vill du sälja den annars? Till någon som lärt sig en del om servon ;-)

Kan få bjuda en helt ny Bergman, skall det vara det sjunde inseglet då?
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 2 oktober 2015, 23:00:16, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar