Problem att programmera min Arduino Uno R3

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Problem att programmera min Arduino Uno R3

Inlägg av Magnus_K »

Hej hej,

Tänkte be er om tips innan jag får lägga min Arduino på hyllan för gott.

Enda anledningen till varför jag inte använt Arduino:n till fler projekt är för att jag haft såna vidriga problem med att lyckas programmera den. Söker man på "problemet" så märker man snart att det är väldigt känt och verkar finnas ca 100 tips på hur man löser det. Dock har inget fungerat för mig än.

Problemet är, att när jag ska ladda ner en sketch till Arduinon så får jag felmeddelandet:

avrdude: ser_open(): can't open device "\\.\COM6": The system cannot find the file specified.

Jag använder W7 32-bit och i "Device Managern" hittar den Arduinon på just den COM-port som IDE:t känner igen.
Det är rätt "board" valt och onekligen får kortet spänningen då blink-programmet blinkar på.
Drivaren är uppdaterad till senaste och IDE:t är och det senaste.

Det hetaste tipset som folk verkar finna sig i är att trycka på kortets RESET-knapp precis vid programmering och det är även sättet jag får göra, varje gång. Det tråkiga är att det kan ibland ta kring 30 försök innan det fungerar, med andra ord ohållbart.

Har ni varit med om dylikt och har lite bra tips? Skulle så himla gärna få igång det här då det ligger lite små Arduino-projekt och bara väntar...
OpelGT

Re: Problem att programmera min Arduino Uno R3

Inlägg av OpelGT »

Jag får byta usb-port då och då, så testa det.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om det aldrig fungerar med automatik men ofta/ibland då du
trycker manuellt på RESET, så låter det som något problem med
just den automatiska reset funktionen. Du har inte kapat
förbindelsen mellan de två processorerna till RESET på 328'an?

Om det oftast/ibland fungerar med en manuell reset, så tror jag
inte att det är problem med USB eller val av COM port...

> Det tråkiga är att det kan ibland ta kring 30 försök innan det fungerar,

Notera: "This means that the bootloader can have a shorter timeout, as the
lowering of DTR can be well-coordinated with the start of the upload." Så ditt
manuella tryck måste alltså vara "well-coordinated"...

Se "Automatic (Software) Reset" här: https://www.arduino.cc/en/Main/arduinoBoardUno
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

OpelGT skrev:Jag får byta usb-port då och då, så testa det.
Kan testa detta under kvällen men som jag ser det så är det bara en nödlösning snarare än en permanent. Inte ska man behöva hålla på så till en platform som säljts i ganska många exemplar och är hyggligt poppis?

@sodjan:
Det händer titt som tätt att det fungerar per automatik också, men väldigt sällan. Det är möjligt att jag kan se ett litet mönster i att när jag lyckats med manuell reset så kan det fungera med automatisk reset gångerna direkt efteråt. Detta är dock en väldigt vagt mönster.

Jag läste länken du bifogade och kortet är helt original och ingen medveten åverkan gjord. För att vara på det säkra så har jag nu inspekterat relaterade "reset-banor" men allt ser som nytt ut.

Väldigt intressant det där med att man kan få ett mindre fönster att programmera under och en känsla jag fått efter ett antal timmars försök är att perioden upplevs som varierande.
Ibland (som igår tex) så gav jag helt enkelt upp. Kanske gjorde runt 30-40 programmeringsförsök medans för några dagar sedan så fick jag till timingen rätt nästan varje gång, i alla fall varannan.

Ska ta och läsa igenom din länk en gång till ikväll för att se om det går att komma till någon slutsats.

Jo just det! Igår när jag gav upp så fick jag aldrig heller TX/RX-dioderna att blinka till över huvudtaget. Dom gångerna det det fungerar är när dessa i alla fall visar tecken på liv.
Kanske svårt att dra en slutsats om det är dator eller Arudinorelaterat fel?
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Inte för att jag kan så mycket om Arduino eller hur ditt projekt ser ut, men du använder Arduinos RX/TX pinnar till något annat i din lösning?

Om jag fattat det rätt så går väl RX/TX till en serial<->USB krets på de flesta Arduinos för att kunna programmera via USB porten. Använder du de pinnarna till något annat kanske det stör?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Bra tanken och när du säger det så har jag nog läst någonstans att man helst inte ska ha något inkopplat på dessa när man programmerar.
Tyvärr är dessa helt orörda på mitt kort. Nyttjar bara ett gäng andra IOs för att driva en LCD samt en radiomodul.

Igår när det var omöjligt att programmera så slet jag bort alla tåtar. Fortfarande inte ett liv.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Om du har tillgång till en annan dator kan du ju se om problemet är det samma på den. Då kan man ju utesluta USB drivisar.

Du kan ju även testa rycka ur andra USB enheter om du har några inkopplade som kan skapa konflikt.

Även om detta skulle vara ett känt problem så tycker jag det låter väldigt märkligt att det enbart funkar på 1 av 30 försök.

Du har ingen extern strömkälla för ditt projekt eller liknande som kan störa?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Använder du "original Arduino" eller en ebay klon? Jag använder ebay klonen av Uno och den är i princip omöjlig att programmera om jag inte ansluter en original Uno först så jag får en port, sedan kan jag ta bort originalet och sätta in klonen och då funkar det.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Kaggen skrev:Om du har tillgång till en annan dator kan du ju se om problemet är det samma på den. Då kan man ju utesluta USB drivisar.

Du kan ju även testa rycka ur andra USB enheter om du har några inkopplade som kan skapa konflikt.

Även om detta skulle vara ett känt problem så tycker jag det låter väldigt märkligt att det enbart funkar på 1 av 30 försök.

Du har ingen extern strömkälla för ditt projekt eller liknande som kan störa?
Ska testa med annan dator ikväll i felsökningssyfte.
Inga andra USB-enheter var/är inkopplade till datorn (laptop) och matar endast Arduinokortet med meföljande USB-kabel.

@SeniorLemuren:
Köpte min Uno hos Lawicel och den märkt med "Made in Italy" och mycket annan märkning som tyder på en original-Uno. Ändå intressant det du säger.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Väldigt intressant det där med att man kan få ett mindre fönster att programmera...

Ja, grejen är ju att det är PC programvaran som både "resettar" och startar programmeringen,
så bootloadern vet att reset och start normalt kommer ganska tätt, och därför behövs
ingen lägre väntan. Det var ju en del kritik i början av Arduino på att det var en lång
tid efter reset innan applikationen startade. Det är möjligt att de har kortat ner
denna tid i senare versioner...

När man resettar manuellt så gäller det att ligga inom detta "fönster" när man
startar programmeringen. Men det låter ju inte som att det enbart är detta...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Felet verkar ha med datorn/drivaren att göra.

Hade så väl för mig, när det krånglade förra gången, att jag provat med en annan dator men tog och installerade Arduino IDE + USB-drivarna i en annan W7 laptop.
Testade ungefär 10 st programmeringar utan att röra någon resetknapp och hur jag än försökte stressa fram fel genom att rycka i/ur kablen, stänga/öppna IDE:t etc etc så programmerades Sketchen utan några som helst problem.

Gick tillbaka till originaldatorn och problemet kvarstår där.
Frågan är ju då, hur går man vidare här om man inte direkt är en fena på den flugan dom kallar för "dator"? Nedan är lite screenshots på hur det ser ut.

Device Managern:
Device_manager.JPG
Inställningarna säger COM1 och COM6??
Before_change.JPG
Ett försök till ändring av COM-porten ger följande fel:
Error.JPG
Och efter lite betänketid avslutas det med denna ruta. COM1 kvarstår.
Stopped_working.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Kan fortsätta och meddela att jag har nu uppdaterat chipsetdrivarna och efter ominstallation av USB-drivaren till Arduinon så har jag nu lyckats programmera den 3 ggr utan någon resetknapp :tumupp:

Tyvärr har jag kvar ett fel (som jag lyckats förtränga) och ska nu försöka lösa det också.
När jag enbart matar Arduinon med USB-kabeln så ser man att RX-lampan blinkar till kanske var 30:e sekund och MCU:n startar om. Laddar jag däremot ner en Sketch och enbart matar kortet med väggvårta så funkar det klockrent, dvs utan avbrott.

Rent spontant är väl detta också USB-drivar-relaterat men ska ta och söka lite på det nu. Känner någon igen fenomenet och har funnet en lösning så får ni gärna hojta till.
Senast redigerad av Magnus_K 9 augusti 2015, 23:42:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

WooHoo! Även den skitsaken löst!
Hittade denna länk men trodde inte mina ögon när jag läste att dom har haft problem med Sony Ericsson PC Companion-mjukvaran som lyckas resetta USB:n var 30:e sekund.
Stängde av det bakgrundsprogrammet och nu har jag matat min kära Arduino i flera minuter från enbart USB och det funkar kanon.

Får nog ändå säga att dom stora problemen är lösta och tiden får utvisa om USB-drivarna på den här datorn är ok nu. Vi har i alla fall lokaliserat problemet.

Japp, tack för all hjälp och nedan ser ni anledningen till varför jag inte ville ta med en "uppkopplingsbild" i första inlägget :wink:
Det är Uno:n med en TEA5767 FM-radio-modul. Nu ska det lödas ihop en Arduino Pro mini med denna modul och se om det går att ha till något vettigt... Gött att slippa ge upp konceptet!
DSC_2885.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar