Jag har pillat ett tag med att ta fram ett modulärt byggsystem för att enkelt kunna bygga både enkla och lite mer avancerade system som är wifi anslutna. Jag började redan i höstas med att köpa en knippe ESP-kort av olka modeller, men tyckte väl att formfaktorer och kvalitet lämnade mycket att önska. Även om kretsen i sig är helt otroligt rolig att pilla med. I samband med en mässa så träffade jag en representant eller om det var en medarbetare för Esspresif som tryckte en näve chips i handen på mig så jag tänkte jag skulle prova att bygga nått.
Sagt och gjort, det blev lite olika varianter på kort där jag bestämde mig för en formfaktor och utrustningsnivå som kändes rätt. Sen rullade det på med labbande och byggande av prototyper och det blev till slut en sån här:

Ett kort med ESP8266, USB transeiver och en 5 -> 3.3V regulator och en chipantenn och en stiftlist som möjliggör stackning. Alla I/O pinnar är utdragna till kontakten och den passar på ett helt vanligt breadboard.
Sen gick det av bara farten att koka ihop lite moduler som passar på ESP8266 plattan.

och ytterligare några enheter och en del fler till i grytan. Just nu kör vi också en Kickstarter, på så om någon känner för att supporta projektet så går det naturligtvis aldeles utmärkt

Komplett beskrivning och tekniska detaljer finns på http://wiki.sweetpeas.se/index.php?title=Node.IT och om nån har några frågor så är det bara att kötta på.