Styr Makeblock moduler från Codsys PLC (Raspberry Pi)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Xfirm
Kontakt:

Styr Makeblock moduler från Codsys PLC (Raspberry Pi)

Inlägg av Xfirm »

Hej

Jag har jobbat med avancerad styrning inom industrin i många år både med robotar och PLC. Det har alltid varit brist på kunniga PLC programmerare och med den nya PLC mjukvaran från Codesys som kan köras på en Raspberry Pi kan man på ett enkelt och till en låg kostnad lära sig eller nyttja sina PLC kunskaper i sina projekt.

Bild

Jag har gjort ett exempel där jag kör en CoDeSys PLC kontroller på en Raspberry PI och PLC kontrollern är gratis att använda i 2 timmar sedan måste du starta om Pi:n, men en licens kostar endast 35 euro och för cirka 60 ~ 70 euro får du en PLC kontroller som uppfyller den senaste industristandard och har ett internt webbgränssnittet m.m.

Jag tycker att det är riktigt kraftfull när du kombinerar det med Makeblock produkter så att företag och studenter kan fokusera på att göra PLC program för att lära sig den industriella standarder utan att behöva fokusera på att göra mekaniska delar, elektronik eller lödning etc.

Kreativadelar.se kommer kunna erbjuda en lågkostnads utbildningsplattform för industrimarknaden, vilket gör att man kan göra enkla saker som t.ex gör ett "Night rider" LED program för en LED-remsa, programmerat i t.ex funktions blocks diagram. Man kan komma igång med programmeringen på bara några minuter genom att man använder t.ex Makeblock modulerna som inte kräver någon elektrisk kunskap utan bara är att ansluta de moduler man vill ska ingå i sitt projekt.

Läs mer om exemplet här eller klicka på videon nedan för att se en demonstration

Video:
Bild

Skulle gärna höra era åsikter om detta särsklit om det är några automationskunniga på forumet som skulle vilja programmera sina projekt med PLC kod.
Senast redigerad av Xfirm 5 augusti 2015, 20:38:59, redigerad totalt 1 gång.
Joe

Re: Styr Makeblock moduler från Codsys PLC (Raspberry Pi)

Inlägg av Joe »

Nu vet jag inte vad du vill ha synpunkter på, men just funktionsblocksprgrammering är för mig högskoleingenjörer som inte förstår de stackare som ska serva utrustningen.
Ännu värre är när de kör strukturerad text för enkla operationer. Eller när de tror att Matlab, labview osv är lämpligt för produktionsutrustning.

Jag har jobbat på el underhåll, service tekniker PLC och programmerare nya produktionsmaskiner.
För mig är enkelhet och lätt felsökning allt, när jag har programmerat en maskin så ska den fungera tillförlitligt och är det något som behöver ändras/åtgärdas så ska serviceelektrikern kunna göra det.
Har tex lagt in möjlighet att via HMI deaktivera profibus noder om nu någon skulle gå sönder för att möjliggöra fortsatt produktion. (om något reducerad)
Jag kan oftast felsöka ett PLC program i ladder bara genom att läsa papperutskriften.

I min lilla värld är det välkommenterad Ladder som gäller, inga hjälpminnen för utgångar, ingångar osv. Värsta var när jag var på ett pappersbruk där det hade problem med en givare. Det tog 5 timmar att reda ut vart signalen tog vägen efter att blivit indirekt adresserad och transferad ett flertal gånger i olika delar av programmet...
Uppenbarligen ett fall där leverantören vill ha ensamrätt på servicen.. :roll:

Tyvärr så är Ladder i codesys värdelöst, men märker att det helt enkelt finns med endast för att uppfylla IEC 61131.

HMI är där det går åt mest tid och det verkar som det läggs minst tid. Jag anser att man ska kunna ta vem som helst i produktionen och den personen ska kunna starta och handha maskinen utan att läsa manualen, för ingen läser den ändå..
Då är det mycket "pop-up"rutor som krävs för interaktion med operatören. Nu går det inte att uppnå detta utan viss träning krävs ändå.
Och samtidigt är det i tillverkar HMI som det saknas grundläggande funktioner som fanns med i Win3.11...

Och sist; bara för att tillverkaren uppfyller IEC 61131 så betyder det inte att det ser lika ut, exekveras på samma sätt och har samma funktionalitet som konkurrenten.
Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Håller med dig fullständigt och ja man lägger alldeles för lite tid på HMI:er runt om i industrin. Synpunkterna jag tänkte mig var om det skulle finnas intresse för en lågkostnads utbildningsplattform, behöver inte nödvändigtvis vara Codesys kan ju ansluta en Siemens S7 vi Modbus om man hellre vill ha det. Många gånger så beror de dåliga och röriga programmen på att de som har gjort programmen är alldeles för oerfarna och man byter av programmerar och ju fler ju rörigare program är min erfarenhet.

Många utbildningar har dåliga praktiska exempel att lära sig programmera på, jag tror att om man kan välja rätt språk för rätt sak så har till och med strukturerad text lämpliga områden. Det beror ofta på att utrustningen är dyr eller tar för stor plats, skulle man kunna bygga produktionsflöden i mindre skala som jag förespråkar med t.ex Makeblock skulle man kunna lära sig snabbare och bättre.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag tycker att strukturerad text har många fördelar. Det går fort att skriva, man kan klippa och klistra obehindrat, det går att söka på riktigt, man kan skriva kommentarer hur man vill etc etc.
Joe

Inlägg av Joe »

Om man tänker sig livslängden för maskinen/utrustning är ca 15år begränsat av reservdelshållningen för elektroniken.
Ca 1800 timmar per år för enbart dagtidsproduktion x 15år = 27000 timmar. Och man lägger 2dagar extra på programmeringen för att försöka göra livet lättare för servicepersonalen så är det 0,6 promille av livslängden
Visst, initialt blir kostnaden högre men vad detta gör på stilleståndstiden, servicekostnader, leveranssäkerhet mm. för kunden kan man bara ana..

Det blir oftast en snabbare programmering i strukturerad text, men vad är det värt?

Just praktiska exempel anser jag vara A&O, när jag gick i skolan så var det att skriva programmet på papper och sen föra in rad för rad i PLC't.
Vi hade bla en trevåningshiss och en kulsorteringsmaskin med olika fack, här blev det väldigt tydligt med behovet av prioriteringar i programmet och tex FIFO register.
Väldigt enkla och kompakta enheter men mycket användbart.

Har varit på servokurser där det sitter servomotorer med en målad skiva på axeln.. Ja den snurrar, men sen då? Varför inte ha ett XY bord åtminstonde?
Skriv svar