Hjälp med frekvensomvandlare/frekvensomriktare
Hjälp med frekvensomvandlare/frekvensomriktare
Hej!
Jag har köpt en frässpindel för lite högre varvtal till min Storebro Combi Mill. Planen är att använda en frekvensomvandlare/frekvensomriktare för att kunna styra varvtalet på den. Jag har försökt att hitta info om vad man ska tänka på vid köp av en frekvensomvandlare/frekvensomriktare, men känner att jag är för osäker för att göra en dyr beställning.
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig genom att titta på den bifogade bilden (märkskylt). Som jag förstår det hela så är maxeffekt det viktigaste att titta på, dvs att jag köper en frekvensomvandlare/frekvensomriktare som klarar minst 2 kW. Det jag blir mest osäker på är att det står 11.6 A på märkskylten. Jag får inte ihop det med en effekt på 2 kW och en trefasmotor. Förstår ni det? Ska man även tänka på frekvens och annan info på märkskylten?
Jag hoppas verkligen ni kan ge lite tips så att jag får igång spindeln snart.
Tack på förhand!
Jag har köpt en frässpindel för lite högre varvtal till min Storebro Combi Mill. Planen är att använda en frekvensomvandlare/frekvensomriktare för att kunna styra varvtalet på den. Jag har försökt att hitta info om vad man ska tänka på vid köp av en frekvensomvandlare/frekvensomriktare, men känner att jag är för osäker för att göra en dyr beställning.
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig genom att titta på den bifogade bilden (märkskylt). Som jag förstår det hela så är maxeffekt det viktigaste att titta på, dvs att jag köper en frekvensomvandlare/frekvensomriktare som klarar minst 2 kW. Det jag blir mest osäker på är att det står 11.6 A på märkskylten. Jag får inte ihop det med en effekt på 2 kW och en trefasmotor. Förstår ni det? Ska man även tänka på frekvens och annan info på märkskylten?
Jag hoppas verkligen ni kan ge lite tips så att jag får igång spindeln snart.
Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Hjälp med frekvensomvandlare/frekvensomriktare
Det du letar efter är en VFD som lämnar ut 133V fas/fas 11.6A och upp till 200Hz för att klara av 11650varv. Tips, leta på Ebay.de efter original styrning till motorn.
Det jag funderar på är spänningen på 133V vid D-koppling, låter lite udda.
Vanliga frekvensomriktare brukar ha vilja ha 3-fas motorer märkta 230/400V eller 400/690V.
Skicka inte in 133V vid 50Hz för då kan det lukta bränd motor.
Borde gå att använda tre stycken 1-fas eller en 3-fas 50Hz-transformator på 230V till 133V
(230 - 110V fungerar säkert, lättare att få tag på) ihop med en frekvensomriktare.
Transformatorer mår i regel inte dåligt av att drivas med högre frekvens än den specade, de går inte sönder i alla fall.
Vanliga frekvensomriktare brukar ha vilja ha 3-fas motorer märkta 230/400V eller 400/690V.
Skicka inte in 133V vid 50Hz för då kan det lukta bränd motor.
Borde gå att använda tre stycken 1-fas eller en 3-fas 50Hz-transformator på 230V till 133V
(230 - 110V fungerar säkert, lättare att få tag på) ihop med en frekvensomriktare.
Transformatorer mår i regel inte dåligt av att drivas med högre frekvens än den specade, de går inte sönder i alla fall.
Du måste ta hänsyn till att motorspänningen bara är 133V när du räknar på effekten. Du kan således inte köpa inte "vanlig" 2kW frekvensomriktare eftersom effekten på den sannolikt är specificerad vid 230V eller 400V så strömmen den kan lämna är lägre än vad du behöver. Leta efter en som kan lämna minst så mycket ström du behöver.
Motorn du har vill ha 133V vid 200Hz så du måste ställa in omformaren på det. Går det att koppla om från D till Y och därmed "få upp" motorns spänning till 230V? Det skulle "matcha" vanliga omformare bättre.
Motorn du har vill ha 133V vid 200Hz så du måste ställa in omformaren på det. Går det att koppla om från D till Y och därmed "få upp" motorns spänning till 230V? Det skulle "matcha" vanliga omformare bättre.
Stort tack för svaren. Verkar vara mer anvancerat än vad jag trodde. Ska försöka leta något lämpligt nu med infon jag fått.
När det står 133 volt och 200 Hz, innebär det då att det inte är "vanlig" trefas? Enligt säljaren skulle det gå att koppla in "vanlig" trefas, men vad skulle hända då?
Kan man säga att de viktiga punkterna är att titta på en frekvensomriktare som klarar 11.6 A vid 133 volt trefas, samt ha en frekvens på 200 Hz?
När det står 133 volt och 200 Hz, innebär det då att det inte är "vanlig" trefas? Enligt säljaren skulle det gå att koppla in "vanlig" trefas, men vad skulle hända då?
Kan man säga att de viktiga punkterna är att titta på en frekvensomriktare som klarar 11.6 A vid 133 volt trefas, samt ha en frekvens på 200 Hz?
Jag har ingen aning om det går att koppla om från D till Y. Hur kan man ta reda på det?
Ser ut som att det går att skifta mellan Y och D. Bifogar bilder.
Innebär detta att den vill ha 230 volt istället för 133, om den kopplas som Y?
Innebär detta att den vill ha 230 volt istället för 133, om den kopplas som Y?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
> När det står 133 volt och 200 Hz, innebär det då att det inte är "vanlig" trefas? Enligt säljaren skulle det gå att koppla in "vanlig" trefas, men vad skulle hända då?
Definiera "vanlig". Men nej du kan, som det skrivits innan, inte ansluta den till ett trefas-uttag i garaget eftersom spänningen i uttaget (400V) är alldeles för hög. Det som skulle hända är i princip att motorn brinner upp - om inte säkringarna går innan.
En vanlig 2-polig 400V 3-fas motor har ett varvtal på ~2850rpm vid 50Hz och skall då matas med 400V. Om man vill sänka varvtalet måste man också sänka spänningen, detta sköter omformaren om. Ju lägre utfrekvens desto lägre spänning. Sänker man inte spänningen kommer strömmen bli för hög vilket resulterar i utlöst motorskydd, förstörd motor osv.
Det är därför viktigt att du i din omformare talar om att motorn du anslutit har en märkfrekvens på 200Hz (och inte 50 som är standard) och att den, vid märkfrekvensen, skall ha 133V (och inte 400V).
> Kan man säga att de viktiga punkterna är att titta på en frekvensomriktare som klarar 11.6 A vid 133 volt trefas, samt ha en frekvens på 200 Hz?
Ja, 200Hz och 11.6A. Spänningen bör inte vara något problem - än mindre om du kan koppla om motorn.
> Ser ut som att det går att skifta mellan Y och D. Bifogar bilder.
> Innebär detta att den vill ha 230 volt istället för 133, om den kopplas som Y?
Ja, 230V vid 200Hz.
Definiera "vanlig". Men nej du kan, som det skrivits innan, inte ansluta den till ett trefas-uttag i garaget eftersom spänningen i uttaget (400V) är alldeles för hög. Det som skulle hända är i princip att motorn brinner upp - om inte säkringarna går innan.
En vanlig 2-polig 400V 3-fas motor har ett varvtal på ~2850rpm vid 50Hz och skall då matas med 400V. Om man vill sänka varvtalet måste man också sänka spänningen, detta sköter omformaren om. Ju lägre utfrekvens desto lägre spänning. Sänker man inte spänningen kommer strömmen bli för hög vilket resulterar i utlöst motorskydd, förstörd motor osv.
Det är därför viktigt att du i din omformare talar om att motorn du anslutit har en märkfrekvens på 200Hz (och inte 50 som är standard) och att den, vid märkfrekvensen, skall ha 133V (och inte 400V).
> Kan man säga att de viktiga punkterna är att titta på en frekvensomriktare som klarar 11.6 A vid 133 volt trefas, samt ha en frekvens på 200 Hz?
Ja, 200Hz och 11.6A. Spänningen bör inte vara något problem - än mindre om du kan koppla om motorn.
> Ser ut som att det går att skifta mellan Y och D. Bifogar bilder.
> Innebär detta att den vill ha 230 volt istället för 133, om den kopplas som Y?
Ja, 230V vid 200Hz.
vilket gör det djävligt mycket lättare att hitta en frekvensomformare, ex en enfas som klarar att ge ut 230vx3 och runt 2.5kva så är man på rätt väg
Även en 400V-matad omriktare klarar att ge ut 3x230V eller 3x133V vid 200Hz, dock så krävs det högre märkström på omriktaren om man kör på 133V än 230V.
njaa
man kan ställa in dom så att medelspänningen är det, men det finns en risk att knäcka isolationen i lindningarna
då det i alla normala frekvensomriktare har en pwm utgång
nu när man kan få det korrekt så varför krångla till det?
man kan ställa in dom så att medelspänningen är det, men det finns en risk att knäcka isolationen i lindningarna
då det i alla normala frekvensomriktare har en pwm utgång
nu när man kan få det korrekt så varför krångla till det?
VFD "variable-frequency drive"
Ändrar både frekvens och spänning till motoren.
Vid lägre frekvens måste spänning till motoren sänkas.
Vid högre frekvens måste spänning till motoren ökas för att klara normalt moment.
En motor med 133 volt, 11,6 [A] vid 200 Hz är inte en normal 50[Hz] motor.
Förlusterna i järnkärnor är "omvänt proportionellt mot frekvensändringen "
Vid 200 Hz behövs (200/50)^2 = 16 gånger mindre area på järnkärnan än en 50[Hz] motor för samma järnförluster.
Vilka frekvenser (=varvtal) och spänning motoren kan säkert användas vid kan endast tillverkaren svar på.
VFD kan endast ge läger spänning ut än in.
En "nominell" arbetsspänning på 133[V] får mig att tro på en motor som är gjord för högre frekvens än 200 Hz ???
Ändrar både frekvens och spänning till motoren.
Vid lägre frekvens måste spänning till motoren sänkas.
Vid högre frekvens måste spänning till motoren ökas för att klara normalt moment.
En motor med 133 volt, 11,6 [A] vid 200 Hz är inte en normal 50[Hz] motor.
Förlusterna i järnkärnor är "omvänt proportionellt mot frekvensändringen "
Vid 200 Hz behövs (200/50)^2 = 16 gånger mindre area på järnkärnan än en 50[Hz] motor för samma järnförluster.
Vilka frekvenser (=varvtal) och spänning motoren kan säkert användas vid kan endast tillverkaren svar på.
VFD kan endast ge läger spänning ut än in.
En "nominell" arbetsspänning på 133[V] får mig att tro på en motor som är gjord för högre frekvens än 200 Hz ???
Härligt med många bra inlägg! Det uppskattas verkligen
Har letat runt lite på ebay och hittat en omriktare som jag tror fungerar:
http://www.ebay.com/itm/3KW-220V-4HP-13 ... 463bfcca2a
Vad tror ni om en sådan eller liknande? Visst borde den uppfylla kraven om motorn Y-kopplas?

Har letat runt lite på ebay och hittat en omriktare som jag tror fungerar:
http://www.ebay.com/itm/3KW-220V-4HP-13 ... 463bfcca2a
Vad tror ni om en sådan eller liknande? Visst borde den uppfylla kraven om motorn Y-kopplas?