Hjälp med 2 LEDs ist för 1 på HDD på moderkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pcand

Hjälp med 2 LEDs ist för 1 på HDD på moderkort

Inlägg av pcand »

Lite som ämnet nämner så har jag en liten undran.
Håller på och gör min första riktigt ordentliga modifikation av ett dator chassi och är lite mitt emellan en sten och en hård plats känns det som.
Har två stycken 5mm blåa LEDs som jag tänkte använde istället för den befintliga röda HDD lampan.
Men är fundersam om det bara är att mer eller mindre parallell koppla dem och sedan koppla in dem i utgången på moderkortet eller är det något annat som jag skulle behöva göra?

Hittills har jag med hjälp av guidning av min bror i alla fall fått till de första dioderna men man är ordentligt ringrostig och okunnig rent ut sagt i ohms lag och liknande för att känna sig hemma med lödpennan.

Har även hållit på och gogglat lite men känner mig som en guldfisk (i form av att komma ihåg allt).

Info på 5mm LEDs (taget från 3mm spec)
Framspänninsfall 3.0-3.2V

Skulle det vara något som jag glömt eller så ber jag om ursäkt i förväg, hoppas också tråden hamnat något så när rätt. Hjälp önskas som sagt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Hjälp med 2 LEDs ist för 1 på HDD på moderkort

Inlägg av MadModder »

Du kan väl prova? Det är inget som kommer gå sönder.
Det jag tror händer är att de kommer lysa lite svagare än vad databladet säger då motståndet på moderkortet är avsett för en lysdiod med ungefär halva framspänningsfallet. Sen finns det en risk att ena blåa lyser en aning svagare än den andra när du parallellkopplar.
Nu är blåa i allmänhet rätt så ljusstarka, så det blir nog inga besvikelser över ljusstyrkan ändå.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag bara hatar blå lysdioder som indikering, de sticker i ögonen.
Måste bara få säga det.
Hatar de som sätter upp blå ljusslingor utomhus på vintern också.

NU åter till ämnet

Prototypen
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag bara måste instämma i vad Prototypen säger. Jag har tejpat över den blåa LAN-led:en på min Eee PC 901GO och den blåa led:en på nätagget räcker för att lysa upp för att jag ska se att gå på toaletten utan att tända lyset på natten... :roll:
Skriv svar