Mottagare/detektor av laser prickens position

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
ElectronZombie

Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av ElectronZombie »

Hej, finns det någon sensor/fotoresistor som kan detektera endast laserns position, eller om den träffats av laser ljus på ca 10 metersavstånd?

Lasern ska helst ha klass1 men det går bra med klass2.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Mottagare/detektor av laser prickens position

Inlägg av LaRdA »

Kan du vidareutveckla din fråga?
Mer exakt vad och hur är det du tänkt använda sensorn till ?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

PSD är svaret på din fråga!
ElectronZombie

LaRdA skrev:Kan du vidareutveckla din fråga?
Mer exakt vad och hur är det du tänkt använda sensorn till ?
En slags elektronisk måltavla.
Tanken är att en yta träffas av laser (ca 10 cm i diameter), beroende vart på ytan den träffar vill jag få ut olika värden. Och beroende på värdena så kommer jag att ha ATMega328 för att hantera det som input i mitt program.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vilken precision behövs?

Att för övrigt sedan kunna detektera en laserstråle på 10 meter går nog med nästan vilken sensor som helst för det är så extremt intensivt ljus och det kan mycket väl hända att vissa sensorer tom blir övermättade pga det.
Senast redigerad av Henry 27 juli 2015, 16:24:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

En ide är att titta på sensorn ur en wii-kontroll ,det verkar visserligen mest se IR ljus men det finns ju även svaga sådana lasrar.

http://www.instructables.com/id/Wii-Rem ... mera-Hack/
https://www.youtube.com/watch?v=GUZFKgFJXR0

http://www.cs.cmu.edu/~15-821/CDROM/PAPERS/lee2008.pdf
ElectronZombie

Henry skrev:Vilken precision behövs?

Att för övrigt sedan kunna detektera en laserstråle på 10 meter går nog med nästan vilken sensor som helst för det är så extremt intensivt ljus och det kan mycket väl hända att vissa sensorer tom blir övermättade pga det.
Max 1 cm.
ElectronZombie

LaRdA skrev:En ide är att titta på sensorn ur en wii-kontroll ,det verkar visserligen mest se IR ljus men det finns ju även svaga sådana lasrar.

http://www.instructables.com/id/Wii-Rem ... mera-Hack/
https://www.youtube.com/watch?v=GUZFKgFJXR0

http://www.cs.cmu.edu/~15-821/CDROM/PAPERS/lee2008.pdf
Nja, jag har tittat på den lösningen innan och det är motsatsen till vad jag vill göra. Denna löser inte mitt problem.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

En endimensionell PSD har jag använt en gång för att detektera en vinkelförändring på en apparat. Det går att få en väldigt bra upplösning med dem. Jag vill minnas att vi låg på c:a 1/10000-dels grad. Vi lät laserstrålen lysa mot ett prisma på apparaten och reflektionen gav vinkelförändringen.

De finns även tvådimensionella men jag vet inte hur stora de görs. Det borde väl gå att använda en lins av något slag för att styra in laserstrålen inom mätområdet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Endimensionella finns det gott om på nätet och lite var stans och hade annars bara varit att ta tex från en modern scanner som har en lång en, lite krux kanske dock att integrera den till något. Men en 2dm2 stor 2D dito hade kostat multum.

Ett alternativ till en endimensionell hade annars ev varit att rotera den runt mittaxeln lite snabbt eller vad applikationen behöver så får man en tvådimentionell. Lite jobb med mekaniken och mjukvara kanske för synk som förstås är ett måste men gått rätt lätt att fixa mekaniskt.

Ett snabbt alternativ annars är helt enkelt en hög med tex 5 mm eller, för mer jobb men aningen bättre precison, 3 mm IR eller vanliga fototransistorer, eller dylika, och sätta de tätt på en 1 dm bred platta med en ev diffuser ovanpå.

Annat alternativ, dock bra mer avancerat och kraftigt liknande Wii grejerna, är en vanlig billig kameramodul med hyfsad upplösning, ett IR filter framför och en lins (dock kanske inte vilken typ som helst beroende på exakt applikation) som är runt en dm i bredd och så en svagare (inte så värst lätt att få tag på faktiskt) IR laser så inget blir mättat eller tom bränns.

Om det sedan gått att fokusera ned laserpunkten till att den inte bli mycket större än pixlarna i kameran så borde man få en rätt bra precision och då blir det något som påminner rätt mycket om Wii grejerna men på ett tvärtom vis eller vad man skall säga. Men utan att veta några detaljer om bygget så går det inte att säga om något av detta fungerar eller ej.

Annat sätt som borde fungerat är en vanlig kamera, en 1 dm stor platta av något material som lyser upp när det träffas av IR eller helt enkelt ett vitt papper och filma bakifrån. Dock kanske jobb med mjukvaran.

Detta var några grejer som bara dök upp i hastigheten.
ElectronZombie

Jag ska nog ha flera fotoresistorer.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

ElectronZombie skrev: Nja, jag har tittat på den lösningen innan och det är motsatsen till vad jag vill göra. Denna löser inte mitt problem.
Jag tänkte att man skulle kunna montera den bakom en halvgenomskinlig "tavla" så att den dess synfält precis täcker tavlan i fråga.
Då låter man den "filma" baksidan av tavlan och om allt fungerar som tänkt så får man ut positionen av laserpricken.
ElectronZombie

Om man ska ha en tavla, finns det något bra material som inte speglar laser strålarna med tanke på att skydda ögonen?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Andax skrev:PSD är svaret på din fråga!
Tänk, Jag älskar sådana här svar. (Som en finne i röven). Alla vet ju naturligtvis vad PSD står för.

Frågar man någon av det kvinnliga könet så så är det en akronym för "plötslig spädbarnsdöd"

Frågar man en politiker i ett Spansktalande land så betyder det naturligtvis "socialdemokratiskt politiskt parti".

Frågar man en grafisk designer så vet ju han att det är ett "ett filformat som används av bildbehandlingsprogrammet Photoshop".

Frågar man en bankman så betyder det självklart "Payment Service Directive".

Frågar man en astrofysiker så är det så klart frågan om "Power Spectral Density".

Frågar man mig så säger jag: Följ länken. Så lätt är det om man vill.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:lol:
Skriv svar