--
-
- Kontakt:
ta en webbkamera och bygg en ANPR-lösning, och skippa PIN-koden.
För extra säkerhet så kan du ju använda vägverkets nät-tjänst för att kolla om färgen på bilen över huvud taget liknar den färg som är angiven i bilregistret.
Se till att regnumret inte kommer upp på displayen (för att förhindra att någon försöker lura webbkameran)
För extra säkerhet så kan du ju använda vägverkets nät-tjänst för att kolla om färgen på bilen över huvud taget liknar den färg som är angiven i bilregistret.
Se till att regnumret inte kommer upp på displayen (för att förhindra att någon försöker lura webbkameran)
Ha ha du är för rolig... Du tror inte man ser bilens färg och reg-nr genom att tita på bilensebastiannielsen skrev:ta en webbkamera och bygg en ANPR-lösning, och skippa PIN-koden.
va?Joe skrev:Jag tänkte inte ta betalt för schemat iaf.
Du har ju inte ens valt uC och var hade du tänkt lagra informationen om vilka som har tankat... som jag ser det är du ute efter någon ska göra ditt arbete. Jag hjälper dej gärna, men att kräva att någon ska göra ett program för han/hon inte ids nä där går gränsen...
Och nej att modifiera ett kodlås till en tankomat är ungefär som att be någon att göra om pacman till quake...
Det finns en FRAM EEPROM med 32Kbyte som kan användas, seriell kommunikation (SPI) som kan läsas/skrivas en sjujäkla massa gånger, kanske det var något till koder/loggning?
Kolla här vetja
Kolla här vetja
Så om du ska till och styra en damlucka så tar du ett program till en hiss och modiferar? för bägge har ju knappar...Joe skrev:Ser inte riktigt pacman - quake problemet...
Givet viss ska man inte uppfinna hjulet på nytt men ett traktor däck passar inte så bra på en sport bil.
Som jag ser det bör du kunna skriva en del code själv om du vill att projektet ska fortlöpa. Nu är du kanse av en annan åsikt....
Nå till baka till ämnet
Jag har 3st förslag på hur man kan göra
1. Du har en avr som tar in knapp tryckningar och id skickar till en PC som kollar upp en databas och skickar till baka om den gilltig. AVR fungerar då som en I/O expanderare för PC
fördelar:
-Listan sparas direkt på datorn och tiden fås med hjälpav datorns klocka
-Man kan om man vill få uppgifterna direkt i exel utan mellanprogram (med hjälp av VB-script)
-Man kan använda datorn till att lägga till användare samt att ta bort användare vilket hyfsat användar vänligt
Nackdelar:
-Måste ständikt vara uppkopplat mot en dator
-Heldel codande på PC
2. Avr kollar mot ett SPI-mine om id och koden stämmer, dock måste AVR organisera minet i en egen "file system" och avr måste ha någon form av realtids klocka.
Fördelar
-Är inte beroden av PC utan kan arbeta ensamt
Nackdelar:
-Måste koppla upp mot pc för att töma tank loggorna (Är en nackdel om datorn långt i från)
-Heldel codande på AVR
3.Koppla upp AVR mot ett SD-kort istället för ett SPI mine
Fördelar:
-Det är bara att ta ur SD-kortet och sätta i en kort läsare på datorn
-Är inte beroden av PC utan kan arbeta ensamt
Nackdelar:
-Heldel codande på AVR
-att skriva code till FAT på SD-kortet vilket är hyfsat med jobb (om man inte får tag i en färdig rutin)