Behöver få ut ~500V DC (portabelt)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Xabet

Behöver få ut ~500V DC (portabelt)

Inlägg av Xabet »

Hejsan.

Hoppas inte rubriken är alltför knepig men det är så att jag har en idé om att bygga en grej som kommer underlätta för mig i mitt jobb. Jag behöver dock lite "brainstormning" från er.

Tanken är alltså att jag ska ha en portabel låda eller väska där jag kan ta ut 400-500V likspänning i max 5 sekunder.
En lösning är att seriekoppla massor med batterier, men tänk så dyrt och otympligt det blir. Eller?
Jag sökte lite på forumet och läste om "step-ups" och gamla fotoblixtar, kan dessa vara något tro? Alternativt skulle kanske en tändspole vara lämplig men jag läste att de kan skicka ut 30000V, och det blir nog väl kraftigt.

Hur skulle ni gjort?
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Behöver få ut ~500V DC (portabelt)

Inlägg av konig7070 »

Vilken ström handlar det om?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Hur hög ström behöver du, kan du beskriva lite närmare vad du tänkt använda kretsen till ?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Låter lite som en sån där resistansprovare.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Xabet

Inlägg av Xabet »

Ja hur ska man förklara syftet. Jag arbetar ibland med kablar som har pappersisolerade ledare och när det går hål på manteln och kommer in vatten så måste jag hitta felstället. Det kan vara nog så klurigt, men, det blir såklart någorlunda kortslutet eftersom pappret suger åt sig vattnet som en svamp. Kan man då skicka på en hög spänning på ett par så att det bränner ihop de två ledarna så kan man snabbt och tydligt se hur långt bort felstället är på kabelsträckan med ett instrument jag har. Nu kanske någon räknade ut vad jag jobbar som.
Är det för otydligt? Jag vet inte hur jag ska beskriva på annat sätt.

Så hur hög ström jag behöver.. ja, det vet jag inte riktigt vad jag ska svara på.

Edit: Jag ska klura på det där med strömmen
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Hmmm. Vad händer med abbonentutrustningen om man skickar ut 500VDC på anslutet par?
Eller med kollegan som är och skruvar i andra änden av en ledning som råkar ha kontakt vid felstället. ...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om man bortser från de problemen så låter det som att det kan krävas relativt hög effekt, kanske skulle fungera med en kondensatorurladdning?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det telekablar som avses?
Xabet

Inlägg av Xabet »

Man lossar abonnent innan, men erfarenheten säger att det tar stopp vid kortslutningsstället. Kablarna ligger i marken och till allra största delen så jobbar man själv, och har man någon med sig så har man god kontakt med sin kollega så att denne inte är i närheten om man skickar ut så mycket spänning. Men absolut, det är viktiga aspekter ni tar upp och dessa måste man vara noga med.

Det är telekablar ja, av varianten med blymantel och pappersisolerade ledare!

Kondensatorurladdning låter ganska intressant.

Jag tänkte på det här med ström som krävs. När man väl har hittat ett felställe där vattnet trängt in så har oftast slututrustningen bränt ihop paret lite. Om man kan ta reda på vad en telefon drar i ström när det ringer och ökar på den siffran lite.. kanske, bara en tanke men det kan ju vara feltänkt. De ligger på 49v i vilande läge och ökar upp en bra bit över 100v när det ringer i alla fall.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Det borde väl finnas färdiga instrument till felsökning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Time-domain_reflectometer

Time domain reflectometers are commonly used for in-place testing of very long cable runs, where it is impractical to dig up or remove what may be a kilometers-long cable. They are indispensable for preventive maintenance of telecommunication lines, as TDRs can detect resistance on joints and connectors as they corrode, and increasing insulation leakage as it degrades and absorbs moisture, long before either leads to catastrophic failures. Using a TDR, it is possible to pinpoint a fault to within centimetres.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Antingen kör du med växelström och transformator, eller så bygger du en diodstege.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde tagit en vettig fotoblixt, moddat den med en extra kraftig konding och knappen för att få ut spänningen på säkert sätt
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

YD1150 beskrev precis det du skall ha, en TDR eller pulsekometer på svenska.
Till exempel denna: http://www.xi.se/sv/produkter/pulsekometer-3300.aspx
eller http://www.2wave.se/TDR
En fuktig pappersisolerad kabel ser du direkt, liksom skarvar/plintar och avbrott.
Xabet

Inlägg av Xabet »

En pulsekometer har jag, det är bara det att man inte alltid ser felstället vid blötfel. Kontakten måste vara nere på 3-4 ohm helst och när det är blött kanske det ligger på 8000-10000 ohm inom paret. Ibland lägre (160 ohm t.ex) men även då kan det bli så att det inte syns bra. Ska man se någon kortis vid ett sådant exempel måste man förstärka kurvan på pulsekometern så pass att hela kabelsträckan ser ut som skit. Ibland syns det direkt förstås, men inte alltid. Huruvida splitternya instrument kan se bättre vet jag ej. Har en gammal analog variant och de nya är väl alla digitala.
En annan fördel med ordentlig kontakt är att man kan lyssna in exakta felstället utan att öppna upp kabeln onödigt många gånger. Tidsbesparande är grejen.

Jag ska kika på alla lösningar, tack för alla inputs hittills. Det här kommer bli bra tillslut!

edit: När jag pratar om ohm inom paret så menar jag isolationsmässigt mellan ledarna. Lägger man en kopparledare mot en annan så är ju isolationen 0. Lägger man en isolerad ledare mot en annan så är den oändlig. Sen finns ju allt där i mellan såklart. En skarv på luftkabel med vatten i eller en sotig plastkabel brukar sällan få lika dåliga värden som en blöt blykabel.
Skriv svar