T: Hjälp med kod till arduino

OeT
Inlägg: 792
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

T: Hjälp med kod till arduino

Inlägg av OeT »

Hej
Tänkte kolla om det finns nån som vill hjälpa till och skriva lite kod och tjäna ett par hundralappar till mitt projekt:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=77691

Jag har aldrig kodat till arduino själv och vill gärna få det klart snabbare än den tid det tar för mig att lära upp mig själv.
Det är ganska enkelt sex stycken knappar för att snurra en kulskruv fram och tillbaka i steg om 0,01mm, 0,1mm och 1mm samt en rotary encoder för att fritt köra fram och tillbaka.
Gärna en ändlägesbrytare med för hemläge.

Värdena behöver inte stämma exakt utan det kan jag nog trimma in bara grunden är lagd.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: T: Hjälp med kod till arduino

Inlägg av SeniorLemuren »

Går det att fjärrstyra slutaren på kameran vore det väl smart att även lägga in en autofunktion så att man bara behöver ställer in avståndsändring och antal exponeringar. Sedan sköter Arduinon hela sekvensen.

När man ändå måste bygga ett program så är det ju inte så mycket merjobb att ta in den funktionen också. Man kan t.ex använda en Arduino Mega med en liten seriell pekskärm för att ställa in parametrarna.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: T: Hjälp med kod till arduino

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra tänk där SeniorLemuren.
Glöm inte att snart varje smartphone kan användas för kommandogivning.
OeT
Inlägg: 792
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: T: Hjälp med kod till arduino

Inlägg av OeT »

Bra Idéer men jag är nöjd bara jag får knapparna att fungera som dom ska och jag gillar att själv ha kontrollen när bilderna tas.
Skriv svar