Smäll i spisen, resterande vitvaror ur fuktion.
Smäll i spisen, resterande vitvaror ur fuktion.
Jag har en vän över hos mig, som märker att lampan som lyser för att visa att spisen är på sitter löst. han säger då något roligt och skämtar om denna lampa samtidigt som han drar den utåt. Och då! säger det pang! det gnistar och sprakar till vid lampan så det till och med blir ett svart märke kvar precis bredvid den lilla lampan på den vita plåten.
Efter det dör resterande vitvaror i hemmet: Kyl och frys, diskmaskin, tvättmaskin samt torktumlare.
Det tar inte slut än. Nu lyser lampan även om spisen är av, och när jag vriden på ratten till ugnen så slår alla vitvarorna på för att efter få sekunder börja slå av och på i ett snabbt tempo.
Har då aldrig sett något liknande.
Alla säkringar är hela, har testat att byta dem alla. kylen samt det andra skulle aldrig kunna slå på och av om inte säkringen var hel.
Drar jag ut säkringarna till spisen så fortsätter resten av vitvarorna att vara döda.
Det är spisen som är trasig och på något sätt stoppar el att nå resterande vitvaror.
Är det någon som har vart med på maken till detta?
Efter det dör resterande vitvaror i hemmet: Kyl och frys, diskmaskin, tvättmaskin samt torktumlare.
Det tar inte slut än. Nu lyser lampan även om spisen är av, och när jag vriden på ratten till ugnen så slår alla vitvarorna på för att efter få sekunder börja slå av och på i ett snabbt tempo.
Har då aldrig sett något liknande.
Alla säkringar är hela, har testat att byta dem alla. kylen samt det andra skulle aldrig kunna slå på och av om inte säkringen var hel.
Drar jag ut säkringarna till spisen så fortsätter resten av vitvarorna att vara döda.
Det är spisen som är trasig och på något sätt stoppar el att nå resterande vitvaror.
Är det någon som har vart med på maken till detta?
Re: Smäll i spisen, resterande vitvaror ur fuktion.
bara arr börja felsöka , om jag skulle gissa så är en nolla lös
mät igenom och rätta till det
mät igenom och rätta till det
Låter som ena fasens säkring gått och ugnen matar denna fas genom sig när den är på.
Men eftersom du skriver att alla säkringar är hela är detta kanske kollat?
Men eftersom du skriver att alla säkringar är hela är detta kanske kollat?
Sannolikt en huvudsäkring. Jag gissar att du inte mätt upp att du har spänning fram utan bara tittat på säkringarna.
Är rätt övertygad om att TS inte skall pyssla med detta själv, utan ringa lämplig reparatör som får fixa spisen och övrig felsökning.
Men ja, det låter som att en stigar/mätarsäkring gått. Om det är Diazed så är det inte nödvändigtvis så att "pluppen" hoppar ut.
Men ja, det låter som att en stigar/mätarsäkring gått. Om det är Diazed så är det inte nödvändigtvis så att "pluppen" hoppar ut.
Tack före era spekulationer. har inte erfarenhet eller dem rätta redskapen/verktygen. Men har många goda vänner och släktingar som gärna ställer upp. Ska ringa och höra med dem omgående.
Om säkringen i mitt proppskåp är i så lyser spisen att den är på. men ingen platta fungerar. samt om jag vrider på ugnen så hoppar ju saker igång. så jag får den känslan att den "blockerar" eller "stryper" ström till resten av prylarna.
följer upp om vi kör fast eller lyckas
Om säkringen i mitt proppskåp är i så lyser spisen att den är på. men ingen platta fungerar. samt om jag vrider på ugnen så hoppar ju saker igång. så jag får den känslan att den "blockerar" eller "stryper" ström till resten av prylarna.

> Alla säkringar är hela, har testat att byta dem alla.
D.v.s både de som sitter i det "vanliga" proppskåpet *och* de
som sitter som huvudsäkringar? Det kan ofta, om det är ett hus,
sitta i ett utvändigt elskåp eller i källaren o.s.v. Det brukar bara
vara tre säkringar där, en för varje fas. Vi får liknande underliga
fenomen när en av huvudsäkringarna går. Exakt vad som händer
beror nog på hur faserna används från fall till fall.
D.v.s både de som sitter i det "vanliga" proppskåpet *och* de
som sitter som huvudsäkringar? Det kan ofta, om det är ett hus,
sitta i ett utvändigt elskåp eller i källaren o.s.v. Det brukar bara
vara tre säkringar där, en för varje fas. Vi får liknande underliga
fenomen när en av huvudsäkringarna går. Exakt vad som händer
beror nog på hur faserna används från fall till fall.
vad hade man inte gett för att se vännens min där...
Med tanke på beskrivningen så har du en flerfas spis. Du har med andra ort tre säkringar till spisen, inte en.pajspis skrev:Om säkringen i mitt proppskåp är i så lyser spisen att den är på. men ingen platta fungerar. samt om jag vrider på ugnen så hoppar ju saker igång. så jag får den känslan att den "blockerar" eller "stryper" ström till resten av prylarna.
Jag är rätt säker på att det är en huvudsäkring som är trasig. Spisen kan inte strypa strömmen till andra laster.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Bor du i lägenhet och inte har elmätaren bredvid proppskåpet sitter huvudsäkringarna (oftast) i källaren, i elrummet där alla elmätare sitter. Det är troligtvis där en säkring gått.
I denna HSB förening som jag bor i har vi ej tillgång till huvudsäkringarna. men tog kontakt med fastighetsskötaren och mycket riktigt som många här påstod så hade 2 huvudsäkringar gått. Så nu vaknade resten av prylarna hemma. Spisen kortsluten(antar jag) så den är bara att byta.
Snabb proffsig hjälp, super!
Snabb proffsig hjälp, super!
Sannolikt är det bara lampan som är problemet där.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Lite knepigt bara att två proppar skulle gå om lampan kortslöts mot exempelvis chassit när den drogs ut, och att den dessutom lös efteråt också.
Nåja. En spis där en lampa går att dra rakt ut med kablar och allt har nog arbetat klart ändå skulle jag tippa på.

Nåja. En spis där en lampa går att dra rakt ut med kablar och allt har nog arbetat klart ändå skulle jag tippa på.
Troligtvis bara "handhavandefel".
Högst sannolikt att lampan är på 400V, två faser (många spisar saknar nolla). När lampan drogs ut, kortslöts båda faser mot jord.
När tvåfas- och trefasbelastningar är på går spänningen igenom dom till enfasbelastningar, när den fasen är borta.
Högst sannolikt att lampan är på 400V, två faser (många spisar saknar nolla). När lampan drogs ut, kortslöts båda faser mot jord.
När tvåfas- och trefasbelastningar är på går spänningen igenom dom till enfasbelastningar, när den fasen är borta.