Högtalarkonstruktion, del II
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34918
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Hål för högtalare gör man med överhandsfräs! Då får man cirkulära hål som dessutom får fina kanter.
Fråga: varför två par kontakter? Du tänker väl inte köra bi-wire?
Jag tror det där med tilltäppta bananer har att göra med olyckor när när någon lyckats få in en nätkontakt i högtalaruttaget. Men kan man pilla ut pluggen är det väl OK. De kontakter jag köpt har alla saknat plugg.
Fråga: varför två par kontakter? Du tänker väl inte köra bi-wire?
Jag tror det där med tilltäppta bananer har att göra med olyckor när när någon lyckats få in en nätkontakt i högtalaruttaget. Men kan man pilla ut pluggen är det väl OK. De kontakter jag köpt har alla saknat plugg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Ja, jag börjar bli tveksamt till sticksågen faktiskt.soundbrigade skrev:Hål för högtalare gör man med överhandsfräs! Då får man cirkulära hål som dessutom får fina kanter.
Har nu försökt borra för alla fyra paren högtalarkontakter mha mitt nyinköpta ställbara centrumborr.
Resultat: det spricker.
Det spricker mycket tom.
Så mycket att jag känner att jag måste köpa plastiskt trä för att "reparera" det.
Första biten sprack inte men den är något mörkare typ mer tätvuxen/kvistig.
Resten sprack, tråkigt nog.
Och detta trots att jag var väldigt, väldigt försiktig.
Nej, det verkar inte gå så bra att borra i plywood med (ställbart) centrumborr.
Kanske jag borde satsa på en fräs istället (för "alla" håldiametrar).
Samtidigt, när jag byggde mina Williamson-förstärkare hade jag samma typ av borr och borrade alla oktal-hålen utan några som helst problem (fast det var i solid Furu).
JajjamensanFråga: varför två par kontakter? Du tänker väl inte köra bi-wire?

Men inte fullt ut om man säger och bara av en anledning: passivt filter på baksidan för enkel finjustering.
Jag hade och har nämligen småproblem med mina tidigare högtalare där speciellt kvinnoröster låter illa och tycks bero på att diskanten inte trivs så bra så jag satsar nu på att flytta brytfrekvensen uppåt något (från 4,2kHz till 5kHz)
Testade precis ditt antagande, nätkontakt har exakt samma cc (men 1mm för grov dvs 5mm) så du har nog rätt.Jag tror det där med tilltäppta bananer har att göra med olyckor när när någon lyckats få in en nätkontakt i högtalaruttaget. Men kan man pilla ut pluggen är det väl OK. De kontakter jag köpt har alla saknat plugg.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Tack för ditt råd, ensten!ensten skrev:Den sågen gör säkert jobbet, se bara till att vara lite försiktig med själva "sågbordet" för om det blir skevt kommer dina sågsnitt att bli skeva och det är otroligt irriterande. På dessa lite billigare sågar kan plåten vara lite klen så det kan vara på sin plats med lite försiktighet - bara ett tips i all välmening.
Själv köpte jag en Bosch blå GST-500 (tror jag den heter) 1987, den sågar fortfarande rakt och effektivt.
Jag hade tänkt köpa sticksågen på tisdag men soundbrigade (inlägget efter dig) påtalar nu att en överhandsfräs är bättre.
Jag ser det dessutom som så att med en sådan kan man nog även "borra" rätt små hål som för högtalarkontakterna, t.ex.
Så det blir allt man behöver samtidigt som det blir både rakt och "sprickfritt".
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Hittade den här på Byggmax: https://www.byggmax.se/verktyg/elverkty ... -p70020006
Vad tror du, soundbrigade?
Är den värd att spara till?
I så fall får du lära mig använda den också
MVH/Roger
Vad tror du, soundbrigade?
Är den värd att spara till?
I så fall får du lära mig använda den också

MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34918
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Jag köpte en fräs för drygt 200 på ÖB. Den funkar men är ingen proffsgrunka. Med tanke på hur lite den används är den väl OK.
Just nu är vi i Ryssland och jag har inte riktigt tålamod att plocka fram hur man får till en (snor)enkel fräsjigg, men vi är hemma om en vecka.
Här är en bild som kan ge lite tankar. Mina joggar är inte steglöst justerbara utan har några hål borrade där jag sätter styrpinnen. Man får fräsa från båda hållen och kan gärna göra med en spetsig frän från baksidan så elementen får luft.

Just nu är vi i Ryssland och jag har inte riktigt tålamod att plocka fram hur man får till en (snor)enkel fräsjigg, men vi är hemma om en vecka.
Här är en bild som kan ge lite tankar. Mina joggar är inte steglöst justerbara utan har några hål borrade där jag sätter styrpinnen. Man får fräsa från båda hållen och kan gärna göra med en spetsig frän från baksidan så elementen får luft.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34918
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Kort beskrivning bara för att jag är lätt uttråkad.
Ta en skiva, MDF, eller marinplyfa, kan vara 6-12mm. Ta bort "foten" till Frösén, den sitter med fyra skruvar,
Använd "foten" som mall för att borra hål i din jigg.
Jag sätter i ett stål i fräsen, skruvar fast jiggen och kör igenom fräsen.
Sedan är det enkel matte som gäller. Från centrum av hålet du fräst, mät ut radien till hålet du vill göra. Ta i beaktande diametern på frässtålet (halva stålets diameter),
Borra hål för en "pigg" - jag använder ett alurör på 6mm på "rätt" avstånd.
Borra ett 6mm hål i centrum av högtalarhålet. Med detta hål som referens, fräs runt, gärna från båda håll men spara på två ställen, 180grader isär så inte biten i mitten ramlar ut och fräsen rasslar runt lite hurusom.
Hittar inget bra om fräsjiggar just nu, men här var några av mina byggen:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=18896
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=21900
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.phpt=40428
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=28472
Ta en skiva, MDF, eller marinplyfa, kan vara 6-12mm. Ta bort "foten" till Frösén, den sitter med fyra skruvar,
Använd "foten" som mall för att borra hål i din jigg.
Jag sätter i ett stål i fräsen, skruvar fast jiggen och kör igenom fräsen.
Sedan är det enkel matte som gäller. Från centrum av hålet du fräst, mät ut radien till hålet du vill göra. Ta i beaktande diametern på frässtålet (halva stålets diameter),
Borra hål för en "pigg" - jag använder ett alurör på 6mm på "rätt" avstånd.
Borra ett 6mm hål i centrum av högtalarhålet. Med detta hål som referens, fräs runt, gärna från båda håll men spara på två ställen, 180grader isär så inte biten i mitten ramlar ut och fräsen rasslar runt lite hurusom.
Hittar inget bra om fräsjiggar just nu, men här var några av mina byggen:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=18896
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=21900
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.phpt=40428
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=28472
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
200 spänn?!soundbrigade skrev:Jag köpte en fräs för drygt 200 på ÖB. Den funkar men är ingen proffsgrunka. Med tanke på hur lite den används är den väl OK.
Just nu är vi i Ryssland och jag har inte riktigt tålamod att plocka fram hur man får till en (snor)enkel fräsjigg, men vi är hemma om en vecka.
Här är en bild som kan ge lite tankar. Mina joggar är inte steglöst justerbara utan har några hål borrade där jag sätter styrpinnen. Man får fräsa från båda hållen och kan gärna göra med en spetsig frän från baksidan så elementen får luft.
Du skojar, det kan man väl inte få en sån fin fräs för?
Jag tackar för bilden för den förra sa mig inte så mycket.
Dock säger mig den här heller inte så mycket

Jag har ingen susning om hur man fräser eller hur dom "stålen" ser ut

Jag har f.ö bestämt mig för att köpa den där sticksågen (för det förstår jag) på måndag.
Men jag misstänker att den kommer fläka sönder baffeln när den (väl?) sågar "uppåt".
Siktar på att köpa fintandade blad...
Det verkar nämligen nästan som om plyfan är dåligt limmad eller nåt för igår lossnade en bit från ett helt "lager".
Jag är lite ledsen faktiskt.
Trösten är väl att det är på baksidan

Men det bådar inte gott inför framsidan.
Dessutom har jag tänkt använda plywood till allt mitt (rör)förstärkeri i framtiden.
Slutligen måste jag säga att jag tycker du är en skön prick.
Klickade på ett par av dina länkar.
Det första jag såg var: "Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet".
Jag höll på att skratta ihjäl mig

Sen bjöd på många fler skratt när jag surfade runt bland dina länkar.
Jag ska titta mer på dom vid tillfälle.
Jag är dock lite knäpp för jag vill att folk ska se vad jag gör samtidigt som jag sällan orkar se vad andra gör.
Men jag brinner mest för att skapa och att ladda upp bilder på mina egna projekt till speciellt EF (som då brukar ge mig lite bekräftelse) och har liksom varken tid eller lust att också ta in och sakligt kritisera andras projekt.
Jag försöker tom blunda för hur andra löser saker för då finns det en chans att mina lösningar är unika.
Tack för ditt svar!
MVH/Roger
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Nej, nej, nej! Sågen flisar inte på framsidan om du har den neråt. Det är ett allmänt känt knep att alltid ha den "fina" sidan neråt. Det finns blad med tänderna åt andra hållet men enligt min erfarenhet så kan det vara lite mekigt att såga med dom då dom så att säga lyfter sågen från det som skall sågas till skillnad från vanliga blad som drar (håller fast) det sågade mot sågens bord/fot.
Så rita och såga med baksidan upp mot sågen så får du fina snitt. Ett annat tips är att "mata" långsamt, särskilt när du sågar runda hål.
Så rita och såga med baksidan upp mot sågen så får du fina snitt. Ett annat tips är att "mata" långsamt, särskilt när du sågar runda hål.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Korkad som jag är förstår jag inte riktigt vad du menar.
Menar du att sågbladets tänder skall såga uppåt eller vad menar du?
Tacksam för svar.
MVH/Roger
Menar du att sågbladets tänder skall såga uppåt eller vad menar du?
Tacksam för svar.
MVH/Roger
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Sticksågens blad går uppåt och neråt. På vanliga blad är tänderna vinklade lite uppåt vilket betyder att sågen endast verkar när bladet färdas uppåt mot sågen. Det innebär att fiber rivs av på översidan av det sågade. Mängden av flisor som rivs av bestäms av några faktorer:
* Materialet som sågas
* Sågbladets hastighet
* Sågbladets grovhet (Du var inne på att såga med fintandat blad, det är en väldigt god idé. Du kan till och med få väldigt fina snitt med "bågfilsblad" alltså blad avsett för metall.)
* Matningshastighet eller hur hårt du pressar sågen framåt. Idealiskt vill du låta såga "äta" sig framåt utan att lägga särskilt högt tryck framåt. Många sågar har en pendelfunktion som får bladet att röra sig i en pendlande rörelse framåt/bakåt, vilket underlättar.
* Trycket mot arbetsstycket. Det är viktigt att man pressar ner sågen tillräckligt så att den inte hoppar.
Om man då tänker att man vänder baffeln neråt (alltså den sidan som du ska visa som högtalarens framsida). Det innebär att eventuella urflisningar kommer att komma på baffelns baksida där dom inte syns.
Hoppas det klarnade något ....
* Materialet som sågas
* Sågbladets hastighet
* Sågbladets grovhet (Du var inne på att såga med fintandat blad, det är en väldigt god idé. Du kan till och med få väldigt fina snitt med "bågfilsblad" alltså blad avsett för metall.)
* Matningshastighet eller hur hårt du pressar sågen framåt. Idealiskt vill du låta såga "äta" sig framåt utan att lägga särskilt högt tryck framåt. Många sågar har en pendelfunktion som får bladet att röra sig i en pendlande rörelse framåt/bakåt, vilket underlättar.
* Trycket mot arbetsstycket. Det är viktigt att man pressar ner sågen tillräckligt så att den inte hoppar.
Om man då tänker att man vänder baffeln neråt (alltså den sidan som du ska visa som högtalarens framsida). Det innebär att eventuella urflisningar kommer att komma på baffelns baksida där dom inte syns.
Hoppas det klarnade något ....
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Tackar och bugar för den förklaringen!
Tycker du alltså jag ska vända baffeln neråt?
MVH/Roger
Tycker du alltså jag ska vända baffeln neråt?
MVH/Roger
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8405
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Ska du såga trä med sticksåg så tejpar du där du skall såga med bred pakettape. Ska du borra mindre hål som på bilden så lägger du plyfan mellan 2 st skräpbitar och klampar ihop. sedan borrar du genom hela paketet.rogerk8 skrev:soundbrigade skrev: Har nu försökt borra för alla fyra paren högtalarkontakter mha mitt nyinköpta ställbara centrumborr.
Resultat: det spricker.
Det spricker mycket tom.
Så mycket att jag känner att jag måste köpa plastiskt trä för att "reparera" det.
Första biten sprack inte men den är något mörkare typ mer tätvuxen/kvistig.
Resten sprack, tråkigt nog.
Och detta trots att jag var väldigt, väldigt försiktig.
Nej, det verkar inte gå så bra att borra i plywood med (ställbart) centrumborr.
Kanske jag borde satsa på en fräs istället (för "alla" håldiametrar).
Samtidigt, när jag byggde mina Williamson-förstärkare hade jag samma typ av borr och borrade alla oktal-hålen utan några som helst problem (fast det var i solid Furu).
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Mycket intressant tips!
Tack!
Men det betyder ju att jag måste ha en (lyckad) mall som jag kan borra igenom.
Kanske den inte behöver vara så lyckad förresten, mest spjärna emot runt hålen jag vill borra.
Gillar också det där med tejpningen.
Måste ta lärdom för så som jag gör fungerar det uppenbarligen inte.
MVH/Roger
Tack!
Men det betyder ju att jag måste ha en (lyckad) mall som jag kan borra igenom.
Kanske den inte behöver vara så lyckad förresten, mest spjärna emot runt hålen jag vill borra.
Gillar också det där med tejpningen.
Måste ta lärdom för så som jag gör fungerar det uppenbarligen inte.
MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34918
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Jag har säkert missat någon essentiellt, men hur stora är hålen? Jag har till något projekt använt stora dosfräsar. Tror det syns på någon av mina länkar.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Det är mycket jag inte vet här i världen 
Googlade precis på dosfräs och ja, jag såg sådana i en av dina länkar.
Tänkte dock inte så mycket på dom just då, konstigt nog.
Jag känner mig förvirrad nu.
Jag har dessa diametrar jag vill borra i plywood: 16, 23, 27, 86 & 93.
Jag tror jag ändå köper sticksågen i morgon.
Det får dock bara inte spricka!
MVH/Roger

Googlade precis på dosfräs och ja, jag såg sådana i en av dina länkar.
Tänkte dock inte så mycket på dom just då, konstigt nog.
Jag känner mig förvirrad nu.
Jag har dessa diametrar jag vill borra i plywood: 16, 23, 27, 86 & 93.
Jag tror jag ändå köper sticksågen i morgon.
Det får dock bara inte spricka!
MVH/Roger