Jag skulle nog köra analoga instrument, åtminstone för att se hur spänningen varierar medan startmotorn körs o.s.v.
Det kan dock skilja en del mellan olika instrument på hur väl de reagerar på snabbare ändringar.
Jag har inte provat själv men åtminstone för ett par år sen så hade väl Biltema bland de billigaste voltmätarna av "fordons-panel-utförande".
Vad som eventuellt händer med LED beror på drivaren. Gissningsvis försöker en aktiv drivare se till att man inte märker så mycket av spänningsvarationer inom rimliga nivåer. En passiv "drivare" = seriemotstånd leder nog till att färgtemperaturen gungar i takt med spänningsändringarna om jag förstått rätt.
Billigaste lösningen är väl att köpa två vita positionslyktor (typ "släpkärra fram") och en tvåpolig brytare som kan slå på dem. Ja, en variant är väl ett tvåpoligt relä som kan aktiveras av både förglöd och startmotorn för dieseln. Hightech-varianten är att slänga på nån diod, konding och ev. transistor som får reläet att vara draget en stund extra efteråt.