Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Torparn61

Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!

Inlägg av Torparn61 »

Hej, ni kunniga....
Skulle behöva hjälp med en sak, har en Dell stationär dator i båten.
Används bl.a. för navigation, innehåller massor av sjökort också, samt hela Båtpärmen, så finns
mycket info i den datorn.
Men har ett litet problem, datorn spänningsmatas från båtens batterier (12VDC), normalt används
en extern AC/DC-omvandlare. Men när jag startar båtmotorn så sjunker spänningen så pass så att
datorn startar om. Och så kan jag inte ha det.
Fick förslag om att lägga en konding över matningen till datorn. Någon som tror att det kan hjälpa, och
i så fall, vilken storlek på kondingen?
Något annat förslag? Ingen DC/DC-omvandlare för 2500kr, tack!
Tacksam för alla tips & idéer.

Tack på förhand. /Tomas
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Spänningen till datorn sjunker när jag startar båten!

Inlägg av Meduza »

Vad kör du för nätagg till datorn i dagsläget? Tolkar jag dig rätt att du kör Inverter + originalnätagg?

Om invertern då inte klarar mer än några få volt spänningsfall och du vill klara dig på en kondning blir det nog en rätt biffig variant, typ en sån där 1F eller mer som bilstereoentusiaster brukar använda till sina slutsteg, men då pratar vi om en grej stor som en 50cl ölburk och kostar typ en tusenlapp...

Jag kommer därför att föreslå en DC-DC trots att du säger att du inte vill höra på det örat: http://www.mini-box.com/M4-ATX?sc=8&category=981 för strax under 90$, det kommer dessutom att totalt dra mycket mindre ström än inverter+nätagg och spara dig en hel del batteri :)
Senast redigerad av Meduza 15 juli 2015, 01:40:12, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

En diod i serie med matningen och sedan en kondensator kanske kan fungera ja, storleken beror rätt mycket på hur långvarigt spänningsfallet är och hur hög ström datorn drar.
En annan ide kunde vara att låta datorn drivas av ett litet extra batteri som laddas via en diod, så att även om ingående spänning sjunker så kan det lilla batteriet fortsätta driva datorn en stund.
Nackdelen är att man får ett spänningsfall över dioden vilket kan göra att batteriet kanske inte laddas till 100%, det skulle möjligtvis gå att lösa med ett relä som kortsluter dioden när motorn väl har startat och då ger det lilla batteriet full spänning.
Torparn61

Inlägg av Torparn61 »

Meduza: Jag använder varken Inverter eller Nätaggr. Original används en AC/DC-adapter (230VAC/12VDC, 18A).
Eftersom datorn matas med 12VDC är den ansluten direkt (via säkringar) till batterierna. Tyckte jag var en bra idé, men
tydligen inte.
18A låter ju väldigt mycket, men en person sa att Adaptern är delvis överdimensionerad, och att max.strömmen är när allt
på datorn används, i regel så jobbar den inte mycket utan läser in ett sjökort då och då (4 - 18MB), men aldrig under tiden
som jag startar båten.

LaRdA: Det tar i regel 4-5 sek. att starta motorn, hur länge spänningsfallet är vet jag inte, kanske lika länge.
Ett extra batteri kan ju vara en lösning, men väntar ett tag ifall någon har en annan bra idé.

Skulle vara intressant att veta hur mycket datorn drar i ström, se om jag kan låna en tångamperemätare någonstans.
Har ett "vanligt" mätinstrument, men mäter bara till 10A. Om man använder det, och strömmen är typ 14A, "blåser" man
instrumentet eller pajar bara säkringen?

Tack så länge!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Huruvida man blåser säkringarna eller instrumentet, beror på kvaliteten på instrumentet.
Beträffande Tångamperemeter, så måste du ha en DC-tång, vanliga tänger funkar inte.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag kör två batterier som man kan fysiskt avskilja vid start så att förbrukarbatteriet inte dippar.
(Fast jag kör så av omvänd orsak för att inte allt skit som är inkopplat skall parasitera på startbatteriet för mycket...)
Men jag vet inte om det fungerar i ditt fall.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Torparn61: Ja då lär det vara ännu känsligare, då datorn är byggd för att användas med en stabiliserad 12V källa går troligtvis allt i datorn som ska ha 12V direkt på inspänningen, och båtens elsystem är som bekant allt annat än stabil 12V, speciellt under start och dylikt då spänningen dyker kraftigt, men även vid laddning då spänningen kan gå klart över 12V... nästan imponerande att inget i datorn har gått sönder ännu...

Vad är det för modell på dator mer exakt?

Om vi hypotetiskt sett säger att datorn drar 50W i normaldrift, och du vill klara den från att starta om med en kondensator, då pratar vi mer än en handfull F i kondningar, här ett exempel simulerat med 2.5F som inte verkar vara i närheten att räcka dom 5sek du säger det kan ta, det skulle snarare behövas typ 8F, men det är en helt gigantisk bank som kostar massor.
2015-07-15 11_29_03-Miscellaneous electronic calculations.png
På vår segelbåt har vi två separerade system, en bank på 3x100Ah för förbrukning och ett separat startbatteri.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Om man gör antaganden att spänningen dippar inte ner till 0 Volt, och datorn drar nog knappast 50 watt heller så blir det plötsligt mer rimligt med ett antal kondensatorer.
Prisbilden på superkondensatorer har också ändrats ganska ordentligt på de senaste fem åren. På aliexpress får man t. ex. fem stycken 2.7Volt 100F kondensatorer för 8 dollar, eller tio stycken 2.7Volt 7F för 12 dollar.
Jag tycker det är ganska rimliga priser. Vi snackar ändå om nått som ska stabilisera datorn i 5-15 sekunder.

Man vill antagligen ha dem seriekopplade så att man kommer upp i iaf 20 volt eller nått för att ha lite marginal. Hur man räknar exakt på energin i däremot, vet jag inte.
Någon som vet? Är 1F och 1V = 1Joule (wattsekund)?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Q=CU vill jag minnas från plugget. Så 1 V i 1 F är 1 Columb. D.v.s. det är laddningen man får fram.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Fungerar kanske till dagen då motorn tjurar lite extra
å så är problemet tillbaka igen. En annan lösning vore
att inte ha datorn igång om inte motorn går. Eller
dubbla båtbatterier. Eller en laptop med eget batteri.
Just i en båt med normalt lite "dyrbar" plats, så skulle
jag föredra en laptop.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Just separatat startbatteri är väl det i princip "lag" på på en båt.
På vår kappseglingsbåt hade vi fyra olika batterisystem, Startbatteri, Instrumentbatteri, Navigationsbelysning och ett för övrigt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

dubbla batterier med frånkoppling vid start alterantiv en laptop med eget batteri.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skiljedioder funkar bra också.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Gizmo: Om vi antar att datorn inte klarar så låg spänning som batterierna ger under start eftersom att den i dagsläget startar om (tex kan vi anta att spänningen dippar till 7.2V då detta är gränsen när CCA-test utförs) så spelar det ingen större roll att spänningen inte dippar till 0V, för det blir fortfarande kondensatorerna som får ta hand om datorns drift och hålla spänningen uppe under sekunderna då motorn startar, 50W tog jag som exempel då datorn i fråga tydligen i originalutförande har en nätadapter på 216W, vilket tyder på att det inte är en supermodern low-power burk, utan några generationer äldre, och idle-effekt på 50W är inte helt ovanligt då.
Även därför jag ställde frågan om exakt vilken modell det är på burken så vi kan göra en bättre gissning.

Den vettiga lösningen är naturligtvis som redan sagts i tråden att ha frånskiljda motor och förbrukarbatterier.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

TomasL skrev:Skiljedioder funkar bra också.
Faktiskt införskaffat men har inte hunnit testa den ännu.
Skriv svar