Nu har jag tänkt att bygga om sensorn vid elskåpet eftersom den inte fungerar som jag vill/den ska. Fuktmätaren sitter fel och visar ofta 100% fuktighet. Elmätningen fungerar inte för tillfället. Batterimätaren är värdelös då den visar värdet efter spänningsregulatorn. Batteriet tar slut med två-tre månaders mellanrum.
Lösningen på det sistnämnda blir solcellsladdning i kombination med ett LiFePo4-batteri. Dessa delar tas från en solcellslampa. Batteritypen är bra då det inte är så känsligt som vissa andra batterier, nackdelen är att det ger en relativt låg utspänning. Och eftersom jag vill undvika förluster vill jag inte ha en boost-regulator.
Så nu blir det till att designa och bygga en Emontx/Jeenode-klon som fungerar med en drivspänning på 2 volt, inte helt enkelt

Som fukt/temperatursensor används i version 1 en DHT-22, Vcc = 3-5V. Denna får bytas ut, funderar på en Si7021, Vcc=1.9-3.6V.
Lufttryckssensor är idag en BMP085, Vcc=3.3-6.5V. Byts mot en BMP180, Vcc=1.8-3.6 V.
Ljuset mäts med ett LDR, inga problem.
Elmätarens lysdiod avläses med en TSL257, Vcc=2.7-5.5V. Måste ersättas, har inte kollat med vad än.