Dagens I (10 A per skalle?)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Där jag bor är det kopplat "lite smått" stolligt: Halva vardagsrummet och sovrummet delar på en 10A säkring. Resten av vardagsrummet har en annan 10A säkring. I hallen sitter det *ett* uttag som har en egen 10A-säkring! :shock:

Men det är en liten fördel ändå: Jag har dragit en förlängningsladd från hallen till ljudredigerings-studion i sovrummet. På så vis slipper jag störningar från TV'n, lampor och sånt som brukar leta sig in i förstärkare och mixerbord. Hade problem med det i min gamla lägenhet. Det visade sig att uttagen i vardagsrummet var kopplade i samma "slinga" som förstärkaren. Där var det helt nya ledningar. Fick lösa det genom att dra en förlängningsladd från köket. :roll:

Bäst att tillägga: Det är inte förstärkaren som är risig. Det var samma sak med allt jag kopplade in. Det har mer med elnätet, störningar och transienter att göra. Det märks särskillt om man har mycket prylar inkopplade.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Skulle man inte kunna koppla på någon typ av motstånd/spole i serie på kabeln som tar bort dom stora strömspikarna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jodå. Det finns även sådana filter att köpa.

Har däremot hört att de som finns inbyggda i vissa billigare förgreningsdosor gör mer skada än nytta.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det där är väl bara ett störningsfilter och en sådant filtrerar väl bara bort höga spänningar? Jag tänkte mer som en mjukstart så att motståndet/spolen tar bort lite ström när belastningen är stor och om det behövs så skulle man kunna ha ett relä som kopplar bort det efter liten stund.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

DeeJayPA:

Klart att det är bättre att bryta späningen. Men då måste han göra resten av koridoren strömlös och då kanske folk undrar vad han sysslar med.

Som jag tolkade det så ville inte hyrsvärden betala en elektriker, men hade inget annat emot en uppgradering. Han "får" inte göra jobbet skjälv, men om han vet vad han gör och igen ser honom så...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Självklart så ska han bryta strömmen när han byter ut säkringen, allt annat är ren idioti!
Dessutom så finns det lagar på vad man får göra på det fasta nätet, så följ dom regler som gäller!
salle

Inlägg av salle »

netrunner: du skriver att han "får" inte göra jobbet själv , det ska vara han FÅR INTE göra jobbet själv.

BEEP: Om han följer dom lagar och regler som finns så behöver han inte bekymra sig om att bryta strömmen eller inte , för man får inte jobba i centraler ens med begränsad behörighet (BB1 eller BB2).

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Han får väl ta en anställning på en elfirma så kan han väl köra med deras behörighet? :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

salle:

Vad har jag:
1. Missat något i den högre skolan av fin-skrivning? (min singnatur ska ge en hint om att jag är ordblind) 8)
2. Missat att allt som har med el att göra ska skötas av behörig elektriker?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Borra ett litet hål in till grannen som du förhoppningsvis är tjenis med och sno lite ström av honom :). Eller pröjsar du för elen i ditt studentbo?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Här är det också knasigt kopplat, 10 A till kök badrum OCH vardagsrum.. vad händer om man kör vattenkokare, hårtork och mikro? -> datorn dör och jag blir arg....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en liten guldklimp för saker som drar mycket ström vid start, doch ej bildskärmar av rörtyp som behöver avmagnetiseras med en strömspik som följd

elfa
60-290-60
och hela serien av olika ntcmotstånd
salle

Inlägg av salle »

netrunner , din ordblindhet har jag inte uppfattat innan ,ber om ursäkt för det , du klarar dig jättebra.
1 Du skrev att man "får" inte , min tolkning är att man får faktiskt inte göra såna kopplingar även om någon ser.

Du får faktiskt göra rätt så mycket även om du inte är en behörig elinstallatör: du får tillverka en skarvsladd , du får byta strömställare till glödljusarmatur , du får byta vägguttag , bara för att nämna några av alla saker du får göra som novis.
Beep: han kan göra det om den som står för behörigheten accepterar att han är ute på snedseglaruppdrag.(utom arbetstid)

Salkle i Växjö
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Den enkla lösningen är så klart att bygga softstart till slutsteget (som lyser med sin frånvaro). Men jag tycker det är mer framtidssäkrat med bättre säkring, annars kommer väl problemet tillbaks någon gång när man sätter igång dammsugaren och har för mycket annat igång...
Visst kan en NTC-mojäng lösa mina problem, men jag tycker att man ska få ha tillgång till ström så det räcker åt en icke alltför onormal användare utan att behöva dra extra förlängningskablar från toan eller från grannen.

Det sitter C20:or i undercentralen, så det bör inte vara ett problem att uppgradera till C10 hos mig, ur den vinklen sett iaf. Jag ska snacka med vaktmästaren när det blir ny vecka och se vad som kan göras.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kan man så är ju säkringen det första man vill byta, eller bryta uttagen och ha två slingor med var sin säkring, det sista är ju att föredra när man råkar kortslutan något experiment , annars kan man ju bli sittandes i kolmörkret mitt inatten :D

men har du saker som brukar smälla säkringen så gör en liten låda med ett sådant ntcmotstånd och 230v hona/hane så behöver man ju inte bygga om något, ful lösning men billig och snabb, funkar till annat som inte är säkrat nog, växelriktare och små elverk till exempel
Skriv svar