Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Ett riktigt mini projekt. Körde på en pinne ca 70mm diameter 4M lång mycket vikt på den, med åkgraskipparen. Vanligtvis så vibrerar den och skramlar i klippagregatet. Den blev så tyst så jag fick kolla om den fortfarande snurrade. Alt ok !? Klipper nu tyst och den känns starkare. Den har gått många år med felet :lol: .
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående åkgräsklippare så har den jag har här används av grannar och vet inte allt under årens lopp men det har minskat till 0% sedan någon granne flyttade för 2 år sedan och någon skaffade robotgräsklippare, som tyvärr inte funkar i denna trädgård såvida det inte finns någon som har GPS eller nåt för det är krångligt här men en hade varit behövlig.

När jag klippte senast så kom jag på tanken att jag ju kunde ju känna efter hur pass skarpa skärbladen var. Skärytorna på båda bladen visade vara helt runda, ingen egg överhuvudtaget och kom i samma ögonblick på att jag ju aldrig tänkt tanken att slipa till dom så kanske inte så värst konstigt.

Anledningen till detta är att den klipper helt ok men har alltid tyckt att gräset på något vis inte varit finklippt på något vis vilket ju nu inte är så konstigt då det ju rivits av och inte finklippts men då den klippt så har jag inte tänkt tanken att bladen kanske var lite lätt slöa.

Tur att hela klippaggregatet går att ta ner så det är rätt lätt att komma åt men med lite bök men bladen är av tjockt härdat stål så jag fick ta i rätt bra med nagelfilen för att skapa en ny egg. Skall bli intressant och se hur det blir nästa gång det är dags för klippning för jag har en känsla av att det blir en hel del skillnad. Var så länge sedan den införskaffades så jag kommer inte ihåg hur den klippte när den var ny.
1802

Inlägg av 1802 »

På min åkgräsklippare sitter det korta fjädrade knivar längst ut. Kortare än nya och trubbiga....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Fixade bladet på farsans lilla förut, hade vet inte riktigt vad som hänt med det, det var helt warpat i typ 45 grader och hackigt, han brukar alltid vara hypernoga med att undvika stenar och annat, kanske just därför... Har något vagt minne av att han lade in några duktigt rejäla block vid fundamentet till hundgården förut som inte legat där tidigare... :mrgreen:

Hursom, verkade på den varianten vara smitt i ett stycke i någon halvbillig kvalitet fjäderstål så provade att akllrikta det mot städet, inte helt enkelt då det hade nedstansade fasningar på var sida jag var tvungen att återskapa, men lyckades få till det acceptabelt ändå (drar mig alltid för att värma fabrikshärdat fjäderstål, blir aldrig riktigt bra sedan om man försöker härda om det själv man bonnametoder) Slipade upp det på bandslipen sedan, antar det blev godkänt eftersom han gav mig en gigantisk nyckelknippa med typ 10 kg slåttermaskinblad sedan "när du ändå håller på" :D :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nagelfil för att vässa bladen på klipparen! :)

Mina två cent är att den där varianten med t.ex. fyra små knivar monterade ledade mot en rund platta verkar sämre än att bara ha en enda lång knivgrej monterad stumt på motoraxeln. De små knivarna står kanske emot våldsamheter bättre men varianten med en enda kniv verkar klippa bättre om man inte är så ordentlig utan klipper för sällan och likaså inte är för ordentlig med att slipa kniven...

Sidospår: Jag har inte mindre än tre motorgräsklippare, en Stiga, en Klippo och en Crescent (!) som alla har lagt av. Min "lösning" blev att köpa en 230V-driven Flymo luftkuddeklippare på Myrorna för 200:-. Skulle jag behöva klippa längre bort än vad sladden når så känns det vettigare att köpa ett portabelt elaggregat än att laga nån av motorklipparna :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag brukar (nåja, händer rätt sällan) slipa bladen på klippon med vinkelslipen, behöver ju inte direkt vara sylvassa.

När jag röjde i verktygsboden och letade plankor så hittade jag dock ett helt nytt infettat gräsklipparblad, måste ha lgts där av förra ägaren av huset, passar det så byter jag väl istället.

elklippare är inget alternativ för mej, skulle väl behöva >100m sladd eller nåt :/
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, syrrans kille har införskaffat en sådan robothund klippare nyligen, verkade som vanligt eld och lågor över nyheterna och hade tydligen startat något stort projekt med att borra ned "stängseltråden" runt hela gården, slutar säkert med att han blir expertkonsult och återförsäljare av dem när han är klar om jag känner honom rätt... :D

Här består trädgården av typ miljoner solitärväxter, höga träd, taggbuskar och stenpartier med blommor så åkgräsklippare går bort, skulle nog knappt ens gå att vända en sådan här... :D
(Ja, jag hatar gräs i trädgården och gör allt för att utrota de stackars fläckar som finns kvar om det nu har undgått någon... Ha ha! :D :D (Vilket dock mer än väl kompenseras av alla frön som blåser in från åkrarna intill, ligger så nära att de bokstavligen ligger kant i kant där man använder traktorn respektive klipparen, troligen därför mitt hat mot gräs där då det är en ständig kamp mot monstersorter av mer än meterhögt grovt fodergräs som lätt skär upp fötterna när man trampar på det och någon annan sort som bildar halvmeterhöga stenhårda tuvor (som man också skär sig på...) fulla med sand om man glömmer att slå det i tid... )) Gräsklipparna får verkligen jobba här, vilket känns litet ironiskt med tanke på hur mycket omsorg man ägnar de muterade monstergräsen för att de skall stortrivas och frodas på andra sidan där de skall vara... (Farsans fina polska slåttermaskin pajjade axelinfattningarna av det så han har numera ett aggregat med 10mm tjocka härdade hardoxknivar där...) :D :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har ju nära på noll intresse för vegetation å sånt så jag klipper bara ytorna som man naturligt går eller kör på, då räcker det med en sladd på ca 10m och användandet av tre uttag för att klippa allt med elklipparen. (Jag har sladdvinda som är längre++ men det är smidigare att flytta sladden två gånger). Lagom kort sladd gör också att man hejdar sig innan man riskerar att klippa mer än vad som egentligen behövs :wink: :vissla:

Det bästa med Flymoklipparen är nog ändå att den kan klippa "allt". En vanlig klippare på hjul med förbränningsmotor storknar ju superlätt eller så får man köra extremt sakta om det har blivit några decimeters vegetation. Man behöver aldrig dra i nåt startsnöre när man kört på tjockt gräs med flymon, och luftkudden gör mer eller mindre att den håller lagom höjd så att den orkar köra även på riktigt tjockt gräs.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Glenn skrev: elklippare är inget alternativ för mej, skulle väl behöva >100m sladd eller nåt :/

Är väl bättre utan sladd... ;)

http://rsb.se/arena/showthread.php?6236 ... 4sklippare
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: Det bästa med Flymoklipparen är nog ändå att den kan klippa "allt". En vanlig klippare på hjul med förbränningsmotor storknar ju superlätt eller så får man köra extremt sakta om det har blivit några decimeters vegetation. Man behöver aldrig dra i nåt startsnöre när man kört på tjockt gräs med flymon, och luftkudden gör mer eller mindre att den håller lagom höjd så att den orkar köra även på riktigt tjockt gräs.
Fast en "riktig" flymo med förbränningsmotor har ju de flesta fördelarna där också, hade en sån i mitt föräldrahem, den hade dock tvåtaktsmotor, vilket enl försäljaren berodde på att den även skulle funka i starkt lutande ytor då fyrtaktsmotorer lätt kan skära pga att oljetillförseln inte funkar då.

Fast jag tycker inte det är nåt problem att klippa högt gräs med min klippo heller, man får ju ha lite känsla när man måste sakta ner lite, min sambo lyckas dock ofta få den att storkna av nån anledning..
1802

Inlägg av 1802 »

Hmm var var det för box med gräsklippare jag öppnade....

Min elflymo började blixtra :-(. Men jag har en Bosch med liknande teknik. Fantastiska i högt gräs typ knähöjd. Även den med hjul(el rotorklippare) funkar. Men mest blir det Ginge åkgräsklippare. Då motorn även skall driva frammåt, så hamnar klippagregatet via rem på annan plats. Remspray är mums. Ökar styrkan på min. Remmen skulle jag bytt för lääänge sedan. Det lilla jag slipat blir även här med vinkelslip.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Funkar skitbra att slipa med nagelfil men det tar några veckor och många går åt, kanske testar vinkelslip nästa gång. :)

De två bladen på denna är vardera runt en 4-5 dm långa och ca 5 mm tjocka av härdat stål så det är bitar som håller för en hel del så det var bara eggen som var bortnött men resten såg helt ok ut. Håller med om att denna typ nog håller för mer och ev gömda småstenar pulvriseras, tjockare grenar som man inte ser samma där inga problem. Det är lite värre med tjocka gjutrörsstumpar som jag hörde en granne en gång körde över och det lät kan jag säga. Dock inga problem med den och jag tror att då klippaggregatet i sig hänger fritt så har det liksom åkt upp över stumpen den lilla stunden som det hände och således inte skadat något då bladen bara vispat över och då de är så kraftiga som de är så hände inget och axeln är även den av härdat stål i motsats till vanliga gräsklippare som mig veterligen inte har det.

Med en vanlig gräsklippare så hade skärtungorna får skit och ev krökt axeln men om det skulle bli tvärstopp med åkgräsklipparen så kommer remmen säkert att slira för kraft finns det för att dra av både det ena och det andra då den har en 15Hk motor då det egentligen är en traktorgräsklippare. Tänkte att det skadar inte med lite extra drag om det skulle behövas för något någon gång och det går även att skaffa grejer till den för att ploga bort snö men hur ofta får vi det här nere så det har aldrig inköpts.

Angående Flymo så hade jag en motordriven ute vid sommarstugan, har för mig det var minst en 70cc tvåtakt för kolven var gigantisk, men en dag för många år sedan när jag klippte så flög plötsligt centrifugalfläkten i bitar utan att jag kört på något. Glömde bort detta lite då jag använde en vanlig stället och Flymon var köpt begagnad av far på tidigt 90-tal så jag tänkte att det nog inte var lönt och Flymon finns tyvärr inte kvar längre men den kunde verkligen klippa oavsett gräshöjd, det brydde den sig inte om ett dugg den bara svävade vidare som inget. Kommer ihåg att det rätt kul och sen när den höjdes upp av sig själv och balanserade på luftkudden och man kunde dra den i sidled utan några som helst problem.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nå, En riktigt gjort "kortknivare" är inte sämre, det finns gamla slåttermaskiner som är gjorda på det viset (troligen därifrån gräsklipparkonstruktionen kommer) Dessa är överlägset mycket bättre än om det hade varit ett singelblad. farsan skar av ett ca 80-90 mm diameter, tjockväggigt stålrör med till brunnsventilationen en gång med den, röret var helt avklippt på flera ställen... Maskinen behövde bara några nya knivseggar, Men då snackar vi ju helt andra dimensioner...

Jag brukar ta en enkelhuggen fil (eller vanlig "ormskinnsfil" om man inte har sådana, blir litet grövre men fungerar) och montera upp det i ett skruvstycke.
Använde min bandslip mest på grund av att jag redan hade en stor industribandslip i smedjan, men det är lätt att det blir fel eller överhettat i eggen om man är ovan vid dylika maskiner.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo så sant finns kraften där så spelar det ingen större roll vad som används. Hade min åkgräsklippare haft enskilda blad som på en handgräsklippare så hade det fungerat helt ok det med men jag tycker bara det är lite med drag på något vis med en 5 dm lång 4 mm tjock härdad platta som vispar runt i några 1000 varv. :)

För övrigt så skojar jag om nagelfilen, det är förstås vinkelslip rakt av. :) Men som sagt hålla koll så det inte blir för varmt så att inte eggen avhärdas, för det hade ju varit skit, tar lite tid men man kan dra på rätt bra om man kyler bladet med vatten hela tiden men ändå veta hur hårt man kan gå för det finns förstås ändå gränser.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Slängde ihop ännu en kontakt till Gopro för att passa en 250 quad.

Givetvis koax för video och ljud. Kablarna är från antennerna i en laptop för det gick inte att få tag på så här tunna koax någonstans. Dessa är dock 50ohm och det skall vara 75 men tror inte det spelar någon roll vid bara 1 dm längd. Tyckte mig inte heller se någon skillnad vid lite snabbt test.

Blev inte många på bygget men i alla fall några.
1.jpg
2.jpg
Blev nöjd och den svarta strumpan var inte bara för estetik utan även för att hålla ihop koax kablarna då de inte sitter fast i varandra.

Gjord i polymorph som jag blandat i svart färgpulver gjord för färgning av just denna plast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar