Elavbrott - datorn död
- lillahuset
- Gått bort
Re: Elavbrott - datorn död
nisse46: Jag tror swesysmgr kan förklara precis hur det ligger till. Han verkar insatt i slikt. 

Ja jag menar bara att om man inte kan göra nåt alls själv så får man ju antingen lämna in för rep eller köpa ny
Och då kanske det är värt 1500:- eller vad självrisken är
Satt precis o läste om våra försäkringsbolag
Visar ju sig att ett par av dem ägs av försäkringstagarna vad det nu innebär
och det verkar ändå som att de gör ganska stora vinster varje år på hundratals miljoner
man kan ju undra var de pengarna tar vägen varje år, jag har inte sett nån premiesänkning de 15 år jag varit kund
De verkar ju ha lite slantar i kassakistan med
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ns ... %A4kringar
Och då kanske det är värt 1500:- eller vad självrisken är
Satt precis o läste om våra försäkringsbolag
Visar ju sig att ett par av dem ägs av försäkringstagarna vad det nu innebär
och det verkar ändå som att de gör ganska stora vinster varje år på hundratals miljoner
man kan ju undra var de pengarna tar vägen varje år, jag har inte sett nån premiesänkning de 15 år jag varit kund
De verkar ju ha lite slantar i kassakistan med
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ns ... %A4kringar
- lillahuset
- Gått bort
Länsförsäkringar ger iofs en viss rabatt om man har flera försäkringar där. Men det gör kanske de andra också.
Det är just därför vi har det här fina forumet där man kan ställa frågor om hur man gör och lära sig någotnisse46 skrev:Ja jag menar bara att om man inte kan göra nåt alls själv så får man ju antingen lämna in för rep eller köpa ny

Varför betala en självrisk på halva datorns värde när man kan lära sig göra det själv på en timme?
Jo jag vet
De brukar ge mig 50-150kr sammalagt i rabatt som förmånskund varje år och samtidigt höja premierna med 400-500kr varje år
Så det är ju en hyfsad bytesaffär för någon av parterna, vem som tjänar på vad kan man nog räkna ut
Som Henry säger, det ska se bra ut när man säljer sina försäkringar, vad man sen gör är en annan femma
De brukar ge mig 50-150kr sammalagt i rabatt som förmånskund varje år och samtidigt höja premierna med 400-500kr varje år
Så det är ju en hyfsad bytesaffär för någon av parterna, vem som tjänar på vad kan man nog räkna ut
Som Henry säger, det ska se bra ut när man säljer sina försäkringar, vad man sen gör är en annan femma
Jo du har rätt, men det finns ju de som vägrar o ge sig på nåt självswesysmgr skrev:Det är just därför vi har det här fina forumet där man kan ställa frågor om hur man gör och lära sig någotnisse46 skrev:Ja jag menar bara att om man inte kan göra nåt alls själv så får man ju antingen lämna in för rep eller köpa nyAtt byta ett nätagg är väldigt enkelt, 3-5 skruvar och några hårt standardiserade kontakter.
Varför betala en självrisk på halva datorns värde när man kan lära sig göra det själv på en timme?
Sen finns det ju de som gillar o skriva här bara om diverse men ej är så intresserade av att lösa nåt egentligen
Det som stör mig mest är de som vill ha goda råd och får detta sen aldrig berättar hur det gått
Det borde nästan vara obligatoriskt att återapportera

- GastonDeVille
- EF Sponsor
Jo, tja och nja. Har inte kollat vad självrisken är men antagligen uträknat så att det i de flesta fall inte ska vara lönt att utnyttja. Tycker det blir intressant att se vad de kommer fram till. Normalt meckar jag med datorn själv... lite tidspress nu med huset fullt av gäster mm
Med tanke på hur mycket de redan kostar och de vill att man skall betala i självrisk så hade de dock kunnat göra det tycker jag, men jag vet hur du menar.lillahuset skrev:Henry: Vad tror du skulle hända med premierna om försäkringsbolagen betalade allt folk ställer till?

- GastonDeVille
- EF Sponsor
Jorå jag ska rapportera när det klarnar. Ponera att förutom moderkortet har kanske nätdelen och minnet gosat ihop grafikkortet fått spasmer och man lägger fram allt med undersökningsavgift, kostnad för jobb mm... och kanske komma överens om att göra jobbet själv med nya delar.
Du menar att den smälte till en järnklump när strömmen gick
Nä skämt åsido, men den kanske dog av extremt hög ålderdom
Hur gammal var den, har du lite spec på grejerna i kanske?

Nä skämt åsido, men den kanske dog av extremt hög ålderdom
Hur gammal var den, har du lite spec på grejerna i kanske?
-
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Backup?
Njoaë men flera hårddiskar för olika ändamål. Åldern på grejorna är lite olika en del hyfsat nytt men förvisso antikt med dagens hysteriska mått. Har t o m USB3 inter alla som har det.

- GastonDeVille
- EF Sponsor
Då har jag fått låna en nästan hel psu av en kompis. ..
det är bara en X2 konding som brinner i den. Snabbt fixat när man väl får tummen ur...
Skönt med fel som visar sig tydligt och spontant och med en ljudsignal, den fräser med 50 Hz
det är bara en X2 konding som brinner i den. Snabbt fixat när man väl får tummen ur...
Skönt med fel som visar sig tydligt och spontant och med en ljudsignal, den fräser med 50 Hz

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är det inte just X-kondingar som inte ska kunna få kortslutning just för att dom sitter där det kan börja brinna om dom kortsluter? Är den ett fuskbygge eller kan det hända ändå "om man har otur"?
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Bra fråga, mätte över polerna (med fina fluken) och den visar rätt värde d v s först lågt motstånd när kondingen laddar och sen övergår det till oändligt > 60 MΩ. Då bör det bero på ett överslag p g a nätspänningen vad jag kan förstå. Blir intressant att dissekera och se vad den har ätit. Misstag i tillverkningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.