Trådlösa mikrofoner till midsommarfesten... (tips önskas)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Trådlösa mikrofoner till midsommarfesten... (tips önskas

Inlägg av PeterH »

F*n! Det gick åt helv*te :evil:

UPS lyckade sjabbla bort paketet i Järfälla och det hamnade i Östersund! Har legat på sedan i morse och efter ett antal samtal fick jag tillslut reda på att det hamnat i Öastersund, tror ni att det fanns någon som helst vilja från UPS att hjälpa till när dom sjabblat, icke då, vi kan inte göra nåt du får paketet nästa vecka! :doh: Dom tar gärna emot mina pengar för extra snabb transport men att uppfylla sina åtaganden, näe då får man bara höra att det händer och vi kan inte göra något!!!

Fick lov att dra ner på stan i sista stund för att köpa ett system hos en lokal handlare. Nu kommer jagsitta på två system om inte hembygdsföreningen vill ha dubbla system, vi får se var det slutar. Oavsett skall pengar krävas tillbaks från UPS under nästa vecka!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag lider med dig, men som sagt, med den korta tiden vore en hyra det bästa för as tt veta vad man skall ha i in framtiden.
Skynda långsamt är ett klokt ordspråk. :humm:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo så är det, men alla uthyrare hade antingen inga headset lediga eller så svarade dom inte på mejlen/telefon. Jag fick sent tag på en kille som (lite tveksamt) kunde tänka sig att hyra ut för 900:-, men då hade jag redan köpt ett system (Shure) av en lokal handlare. Morgondagen får utvisa hur denna produkt sköter sig. Jag har fått information från hembygdsföreningen idag att ett uttag för mick och nätspänning skall finnas vid stången... Om detta stämmer kan jag i värsta fall placera mottagaren vid stången och då ska det vara f*n om inte mottagningen räcker!

Jag har en annan fråga angående dessa produkter till er som jobbar med prylarna, sändarenheten kan antigen ta mick-signal eller instrument-signal, men jag kommer framöver att vilja ansluta ett keyboard (typ synth) till sändarenheten, hur fixar jag detta? Jag har läst att mick-signal ligger på -30dBv, instrument-signal på -20dBv och (konsument) linjenivå på -10dBv medans nyare proffsutrustningar har en linjenivå på +4dBv. Det är dessutom impedansskillnader så att bara lägga en resistor i serie påstås funka dåligt enligt källor på nätet(?) Så hur gör jag enklast och billigast? Hur stora problem kan jag förvänta mig om jag ansluter synten till instrumentingången och vrider ner volymen på synten (under förutsättning att dett går)? Hur mycket skit får jag på signalen om jag bara sätter en resistor i serie för att dämpa signalen (det blir väl då impedansproblem)?

Om jag ska leta färdiga produkter för signalomvandling (linje -> instrumentnivå) vad söker jag efter? Bra prisvärda produkter, finns det någon som sett på Ebay?
slft

Inlägg av slft »

oftast brukar man omvandla linje till mick-nivå (-26db) med en linebox http://www.thomann.de/se/di_symmetrilada1.html

//Ola
largasso

Inlägg av largasso »

Om du har en kontakt för mickrofon (mygga) på sändaren , brukar den innehålla 4-5 stift.
Micken anslut till vissa och har du en linesignal tex en synt skall den anslutas till ett par andra stift.
Bör finnas info om vilka på nätet.
Annars uppgift om fabrikat och modell eller bild.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Sändaren på dessa modeller har 3 och 4 stift (vet inte om fjärde är kopplat). Men manualerna säger att det bara finns mick och instrument ingång. Instrument i detta fall har jag tolkat som att vanlig "line" inte funkar 100%.

Jag har i alla fall provat systemet nu på morgonen och sändaren från micken räcker gott och väl :tumupp:
becker

Inlägg av becker »

Så, hur gick det??
Räckvidden påverkas mycket om det finns människor i vägen för radiovågen...

Angående att koppla in en keyboard, så är ju min första fundering varför? Jag antar att keyboarden måste ha ström. Och då borde det gå att få dit en kabel för ljud också ;)
Kabel låter alltid bättre. Men vill ni köra trådlöst så är det ju bara att testa. Tänk på att koppla in en kanal från keyboarden. Sändaren klara ju bara mono. Det kan gå att lägga ihop signalen från höger och vänster. Men det kan också innebära problem.

Är signalen för stark så kan du prova med en line box, (även kallad DI-box).

Ett litet tips, du kan använda Cat5 nätverkskabel för att skicka ljud över större avstånd. En Cat5e kabel klarar 4 kanaler ljud. Det är ju en billig kabel jämfört med "riktig" mikrofonkabel ;) Jag kommer själv att bygga ihop en lösning för detta.
Skriv svar