Igår kopplade jag in mitt nätagg jag köpt på Kjell för några år sedan. Det brummade på ett sätt det inte brukade göra och pös sedan ut ett moln av magisk rök. Garanterat en konding.
Ska nog knalla ner till Kjell och se om jag kan få något.. Chansen är nog liten då det är så gammalt men jag tycker nog inte jag misshandlat nätagget på något vis.
Blir det nobben så får jag väl se om det är värt ett reparationsförsök.
Till att börja med, har jag klantat mig, måste man ha någon last inkopplad?Velleman ps1310 släppte magisk rök.
Velleman ps1310 släppte magisk rök.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Velleman ps1310 släppte magisk rök.
Dessa aggregat är väldigt enkla konstruktioner med snålt tilltagna komponentval, komponenter som dessutom är de billigaste på marknaden,
silkondensatorn är alltid underdimensionerad och istället för kraftiga likriktardioder så parallellkopplar man ett par små dioder.
Jag skulle råda dig att kolla upp likriktarbryggan och den stora kondensatorn efter bryggan, det är inte omöjligt att kondingen kortslutit och då har några dioder brunnit.
silkondensatorn är alltid underdimensionerad och istället för kraftiga likriktardioder så parallellkopplar man ett par små dioder.
Jag skulle råda dig att kolla upp likriktarbryggan och den stora kondensatorn efter bryggan, det är inte omöjligt att kondingen kortslutit och då har några dioder brunnit.
Re: Velleman ps1310 släppte magisk rök.
Mja kan tänka mig att det knappt är mödan värt. Har en bilbatteriladdare som kan ge 12V och lagom många ampere i ett cigarettuttag. Den får nog tjänstgöra så länge.