Elcykel, controller BMS etc, fria funderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RealElwood
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 januari 2010, 18:53:41
Ort: Trollhättan

Elcykel, controller BMS etc, fria funderingar

Inlägg av RealElwood »

Hittade ingen liknande tråd, så jag startar denna frågetråd.

Har sett flera elcykelprojekt, bestående av en motor och hemmasnickrat batteri med ett BMS. Det jag undrar är hur sköter man kraftregleringen?
Är det gashandtag?
Krävs det en kontrollerenhet för pedalassistering, eller vad är orsaken till att vissa cyklar har det?

Går det att integrera kontrollenheten i batteripacket eller blir det för stort, värmeproblem, har sett ett par färdiga cyklar som inte har en separat kontrollenhet men är pedalassisterade?

Är 250W ebay-kiten något att ha, har hittat en del för 3500-4000 kr utan batteri och 6000-7000 kr med batteri och laddare. Finns visst även ännu billigare men det känns för billigt (vis av erfarenhet).

Sparar man pengar att bygga egna ackar, eller blir det dyrare men bättre?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Elcykel, controller BMS etc, fria funderingar

Inlägg av danei »

För de priserna låter det som en bättre ide att köpa en färdig cykel på biltema.
RealElwood
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 januari 2010, 18:53:41
Ort: Trollhättan

Re: Elcykel, controller BMS etc, fria funderingar

Inlägg av RealElwood »

Är det verkligen det? Hur bygger man en billig cykel och vad kostar det om sakerna ska vara vettiga?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Elcykel, controller BMS etc, fria funderingar

Inlägg av danei »

Biltema är en så pass stor aktör att de inte kan skita i kvalliten. Köper du ett kitt på ebay har du väldigt svårt att veta vad det är för kvalitet.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Elcykel, controller BMS etc, fria funderingar

Inlägg av Volvo245GLT »

Controllern man väljer har vanligtvis ingångar för både gashandtag och en pedalsensor. Skall elcykeln vara just en cykel så får den bara hjälpa till när du själv trampar, upp till 25 km/h.
Med gashandtag så blir det mycket roligare, men då har man istället en olaglig trampmoppe.

Personligen så tycker jag att pedalassistering mest är till besvär. Med gashandtaget så blir det mer kontroll över den tillförda kraften, och vill jag cykla som vanligt för träningens skull så är det bara låta bli att gasa.

Bygger man själv så blir den stora frågan batteriet.
Hur långt behöver du cykla? Planerar du att trampa själv eller kommer du i huvudsak använda gashandtaget?

Jag kör för det mesta på ett 36 V/4 Ah lipo-batteri. (har bara 3 km tur och retur till jobbet)
Detta batteri är egentligen avsett för trädgårdsmaskiner, men används på cykeln när jag inte klipper gräset, går med trimmern eller kapar ved med motorsågen.

Har inte stenkoll på priser nu, men om vi utgår från att du kanske redan har en lämplig cykel att konvertera så kan man faktiskt komma ganska billigt undan.
Komplett kit med controller, motor+hjul, gashandtag, pedalsensor, bromshandtag (med inbyggda brytare) går lös på 2-3.000 kr vid en snabb koll på nätet.
Sen behövs det givetvis ett batteri. Räkna med ungefär samma summa där för batteri+BMS och laddare.
Budgetalternativet är RC-prylar från t.ex. Hobbyking.
Skriv svar