VU Mätare på en vintage förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sephias

VU Mätare på en vintage förstärkare

Inlägg av Sephias »

Hej! Min första post här på forumet! :wink:
Jo, det är så att jag precis har införskaffat en gammal härlig Panasonic/Technics RE-7860LBS Förstärkare/reciever från 78', i superskick som låter guld! Den har två VU mätare som i nuläget endast visar nivå när man spelar in till kasett, men jag skulle vilja att dom mäter ingångssignalen oavsett om jag spelar in eller ej, vad tror ni om att koppla om drivkretsarna till mätarna och sätta dem på ingångarna? Jag gissar att mätarna i nuläget är kopplade i signalvägen till kassettbandarens inspelningshuvud. Jag har letat som en tok efter en sevice manual till den men har inte lyckats hitta en. Jag kan slänga upp ett par bilder på insidan av burken så fort jag tagit den till verkstaden :)

Jag är väldigt grön inom elektronik so far, har precis börjat studera audioteknologi men är sugen på lite praktiska övningar och tänkte att detta kunde vara ett bra projekt :)

Ha det gött!!

//Oskar
JE

Re: VU Mätare på en vintage förstärkare

Inlägg av JE »

Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Klassiskt fel.

Det är oxid i bandspelarens omkopplingskontakt.

Brukar vara en lång omkopplare > 50 mm kopplad med en arm till REC tangenten.

Ställ apparaten så elektronikspray kan rinna genom kontakten, vänd apparaten och låt den rinna åt andra hållet.

Manövrera REC tangenten om och om igen tills felet försvinner.

Kjelle
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

De flesta liknande kombinationsapparater "ska vara" sådär, så det är nog inte något egentligt fel.

I princip skulle du kunna bygga en separat drivkrets till VU-metrarna och koppla loss deras nuvarande kablar (eller gömma en omkopplare på baksidan).
Sephias

Inlägg av Sephias »

Tack för svar! :)
Skriv svar