Köpråd enkel NAS
Re: Köpråd enkel NAS
Såg att Zyxel hade NAS när jag knallade förbi netonet sist - är det någon som har erfarenhet av dom?
Jag är väldigt nöjd med mina två synology:
DS414
DS212+
Riktigt bra Cloudstation, media-streaming och allmäntgränssnitt, väldigt problemfritt och intuitivt.
DS414
DS212+
Riktigt bra Cloudstation, media-streaming och allmäntgränssnitt, väldigt problemfritt och intuitivt.
Jag har använt flera olika. Synology klart bäst hittills. Använder en DS414 och en RS814 nu.
Kan återkoppla, det blev en Seagate central 4Tb tillslut. Har kopplat in den och kört up 50Gb bilder utan problem med okej hastighet.
Har lite fler diskar hemma som jag tänkte sätta ihop med ett mini itx-kort till en extra NAS. Men får se när man har tid med det
Tack så mycket för hjälp och input
Har lite fler diskar hemma som jag tänkte sätta ihop med ett mini itx-kort till en extra NAS. Men får se när man har tid med det

Tack så mycket för hjälp och input

Det enda viktiga vid val av NAS är att den kör ZFS och har ECC-minnen. Sen kan man kolla t.ex här vilka diskar man har bäst chans att lyckas med: https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/
hmm - vid vilken modell och prisnivå börjar konsument-NAS ha ECC-minne ?? (nu menar jag inte självbyggda baserad på någon kompakt datorlösning)
zfs börja väl användas mer och mer, men för att den skall komma till sin rätt med tex. deduplikering så behöver man ganska mycket RAM-minne
zfs börja väl användas mer och mer, men för att den skall komma till sin rätt med tex. deduplikering så behöver man ganska mycket RAM-minne
Är slädar å sånt verkligen bra på en produkt för hemmabruk?
Min begränsade erfarenhet av den typen av diskplatser är att det har ofta kommit bort monteringsgrejer eller så har man monteringsgrejer sittande på nån disk utan att ha diskplatsen som monteringsgrejerna hör till.
Det är i mitt tycke lite synd att det inte finns kortplatser för vanliga PCI eller PCIe-kort i de här nas-lådorna. Eller det finns väl en PCIe 1x på nån av mikroserverburkarna från Intel, men i övrigt verkar det vara tunnsått på den fronten.
Min begränsade erfarenhet av den typen av diskplatser är att det har ofta kommit bort monteringsgrejer eller så har man monteringsgrejer sittande på nån disk utan att ha diskplatsen som monteringsgrejerna hör till.
Det är i mitt tycke lite synd att det inte finns kortplatser för vanliga PCI eller PCIe-kort i de här nas-lådorna. Eller det finns väl en PCIe 1x på nån av mikroserverburkarna från Intel, men i övrigt verkar det vara tunnsått på den fronten.
Man låter dom tomma slädarna sitta i NAS:en tills man tycker att man ha råd att fylla den med disk, dom flesta konsument-NAS (med mer än 2 diskplatser) och med mjukvaru RAID kan man fylla på med diskar (lika stora och större än de som sitter i) efter hand och efter något eller två dygns hårt diskjobbande så är den tillgängliga utrymmet större.
Måste säga att just detta fungerar bättre än vad tex. en server Dell power edge 2950 med HW-RAID och utbyte av en SAS-diskar fungerade... - den gav falsk positiv med gröna lysdioder med hittade inte den nya disken förrän man gjorde en omstart så att BIOS kördes... - det som gjorde det misstänkt var att det inte hade slutat att kriga på den nyinsatta disken fast det gått en vecka i tid och med tanke på att det vara var 73 GB-diskar så borde synkningen vara avklarat inom timmar... antagligen feluppsatt i BIOS från början - men det var inte det jag räknade med som default på grejor som används i Enterprise-situation och utrustning med en prislapp säkert 10 gånger högre än en liten konsument-NAS med mjukvaru-RAID på en linux...
Efter detta är jag inte övertygad att en dyr HW-raid skulle vara så mycket bättre än mjukvaru-raid, även om det i det här fallet troligen berodde på felkonfigurering och att man inte provat att byta disk under drift och sett att synkning etc. fungerat fläckfritt i samband med driftsättningen en gång i tiden...
Måste säga att just detta fungerar bättre än vad tex. en server Dell power edge 2950 med HW-RAID och utbyte av en SAS-diskar fungerade... - den gav falsk positiv med gröna lysdioder med hittade inte den nya disken förrän man gjorde en omstart så att BIOS kördes... - det som gjorde det misstänkt var att det inte hade slutat att kriga på den nyinsatta disken fast det gått en vecka i tid och med tanke på att det vara var 73 GB-diskar så borde synkningen vara avklarat inom timmar... antagligen feluppsatt i BIOS från början - men det var inte det jag räknade med som default på grejor som används i Enterprise-situation och utrustning med en prislapp säkert 10 gånger högre än en liten konsument-NAS med mjukvaru-RAID på en linux...
Efter detta är jag inte övertygad att en dyr HW-raid skulle vara så mycket bättre än mjukvaru-raid, även om det i det här fallet troligen berodde på felkonfigurering och att man inte provat att byta disk under drift och sett att synkning etc. fungerat fläckfritt i samband med driftsättningen en gång i tiden...
ECC-minnen håller jag med om, men ZFS är jag lite kluven till: så vitt jag förstår så vill du ha väldigt ordentligt med ram-minne för att köra ZFS, annars finns det en klart förhöjd risk att hela filsystemet blir korrupt en vacker dag.jbulow skrev:Det enda viktiga vid val av NAS är att den kör ZFS och har ECC-minnen. Sen kan man kolla t.ex här vilka diskar man har bäst chans att lyckas med: https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/
Själv byggde jag mig en ny NAS för några veckor sedan av en liten HP-server ifrån dustin med plats för 4 diskar (kostar strax över 2000 kr, med iLO-stöd), och sedan tryckte jag i 4 st 3 TB diskar i den. Kör Ubuntu Server med btrfs som filsystem, får i princip det som jag tycker är intressant i ZFS (checksummor och inbyggd raid, i mitt fall kör jag raid 10) med btrfs.