Smörjning till trådlindad pot. i dieseltank
Smörjning till trådlindad pot. i dieseltank
Hej
Har en trådlindad potentiometer som sitter som nivågivare i en dieseltank i direkt anslutning till dieseln. Dvs badar i diesel. Vilken typ av fett ska man använda för att smörja löparen mot banan?
Har en trådlindad potentiometer som sitter som nivågivare i en dieseltank i direkt anslutning till dieseln. Dvs badar i diesel. Vilken typ av fett ska man använda för att smörja löparen mot banan?
Re: Smörjning till trådlindad pot. i dieseltank
Diesel är ju rätt fett i sig självt, och löser andra fetter så det blir nog knepigt, behövs det då ?
Tror det finns en anledning till att den badar i diesel just för att smörjas.
Jo jag tror det behövs. Den badar inte alltid i diesel utan enbart när tanken är full.
Tidigare var den insmord med något "fett" men ingen jag pratat med har vågat säga vad.. Tänkte att någon här av alla snillen hade svaret. Har dock inte slutat hoppas än...
Tidigare var den insmord med något "fett" men ingen jag pratat med har vågat säga vad.. Tänkte att någon här av alla snillen hade svaret. Har dock inte slutat hoppas än...

Vet inte vad som kan ha använts som klarar diesel men kan kanske tänka mig något baserat på exempelvis teflon men då måste förstås bäroljan vara av någon typ som inte löses upp av diesel, silikon måhända.
Vilken färg hade det? Fast det kan förstås ha blivit färgat av dieseln.
Vilken färg hade det? Fast det kan förstås ha blivit färgat av dieseln.
Mörkbrun aktigt var färgen men som sagt kan ha färgats av dieseln..
Har funnits fett som inte löser sig i diesel och bensin, har för mig att det kan ha kallats typ förgasar fett eller dyligt, kolla närmsta Bds eller AD-center försäljare.
"Bromsfett" , aka silikonfett finns på Mekonomen,Biltema eller så
Om det nu behövs , används för bromsok och gummipackningar
Edit
Man måste fråga efter det i disken p.g.a små tuber och snatteririsk tror jag
Om det nu behövs , används för bromsok och gummipackningar
Edit
Man måste fråga efter det i disken p.g.a små tuber och snatteririsk tror jag

Sedan får det inte vara ett fett som ger ett annat resistansvärde eller att den tex smörjer för bra och ger dålig kontakt.
Koppartråden är ju så tunn och jag misstänker att utan smörj så slita den snart av.
Silikonfett till bromsar låter konstigt. Används inte kopparfett där? Känns väl inte applicerbart här då det troligen kommer "överleda"..
Vet inte riktigt vad jag ska använda men förgasarfett ska jag kolla.
Fler uppslag välkomnas!
Silikonfett till bromsar låter konstigt. Används inte kopparfett där? Känns väl inte applicerbart här då det troligen kommer "överleda"..
Vet inte riktigt vad jag ska använda men förgasarfett ska jag kolla.
Fler uppslag välkomnas!
Ingen i denna tråd som nämnt något om silikonfett till bromsar och inte heller någon som sagt att du skall använda kopparpasta till trådpotten. 
Förgasarfett hade varit något jag personligen använt och det var något jag inte ens visste fanns.

Förgasarfett hade varit något jag personligen använt och det var något jag inte ens visste fanns.
Biker skriver:
""Bromsfett" , aka silikonfett finns på Mekonomen,Biltema eller så"..
Därav min kommentar om silikonfett.
Hittar inte vad förgasarfett är och på Mekonomen visste de inte..
Dåligt med svar i övrigt så frågan är om jag ska chansa och montera utan smörjning då förhoppningsvis dieseln gör sitt. Dock oroad för att trådlindningen som redan är sliten ska nötas av..
Fettsorter jag kommit fram till finns är:
- PTFE fett
- Litium fett
- Litiumförtvålat specialfett med syntetisk basolja. (Speciellt anpassat för infettning av elektriska kontaktdon och strömbrytare.) Kan detta vara något? Löses detta upp av diesel?
- Litium fett med EP/AW-additiver (?)
- Silikonfett (ej lämpligt)
""Bromsfett" , aka silikonfett finns på Mekonomen,Biltema eller så"..
Därav min kommentar om silikonfett.
Hittar inte vad förgasarfett är och på Mekonomen visste de inte..

Dåligt med svar i övrigt så frågan är om jag ska chansa och montera utan smörjning då förhoppningsvis dieseln gör sitt. Dock oroad för att trådlindningen som redan är sliten ska nötas av..
Fettsorter jag kommit fram till finns är:
- PTFE fett
- Litium fett
- Litiumförtvålat specialfett med syntetisk basolja. (Speciellt anpassat för infettning av elektriska kontaktdon och strömbrytare.) Kan detta vara något? Löses detta upp av diesel?
- Litium fett med EP/AW-additiver (?)
- Silikonfett (ej lämpligt)
jag antar att det som menas är bromskolvsfett, alltså fettet man smörjer bromskolvarna i oket med, ingen aning om det är lämpligt för detta dock.
Det finns nog både på biltema och mekonomen annars.
Det finns nog både på biltema och mekonomen annars.
JE: missade det totalt. Uppfattade först som att du menade att jag sagt något sådant, men då är jag med.